ALİ ARASLI (UŞAK)
Yabancı bir yatırımcı olan Uşak Genç İşadamları Derneği (UGİAD) Başkanı Christopher Vanderbauwhede, özelleştirilmesi çıkmaza giren İzmir Limanı'ndaki sıkıntıların bir an önce aşılmasını istedi. Türkiye'nin en büyük ihracat limanına ev sahipliği yapan İzmir'deki bu sorunun çözümü halinde bölgenin daha çok yabancı yatırımcı çekeceğini belirten Vanderbauwhede, "Limandaki özelleştirme süreci bir an önce tamamlanmalı" dedi. Türkiye'den Avrupa'ya
ihraç edilen ürünlerin ucuz ve kaliteli olduğunu söyleyen Vanderbauwhede, "Uzakdoğu ülkelerindeki ürünlerde çıkan sorunlar, Avrupalı şirketlerin yeniden Türkiye'ye yönelmesini sağladı" diye konuştu.
HERKES UĞRAŞMALI
2004'te TCDD'nin diğer limanlarıyla birlikte özelleştirme programına alınan İzmir Limanı'na o tarihten bu yana çivi çakılmıyor. Liman için 3 Mayıs 2007'de yapılan ihaleyi kazanan girişim grubunun küresel kriz nedeniyle finans sıkıntısı yaşaması, İzmir Limanı'nı da çıkmaza soktu. Türkiye'nin en büyük ihracat limanının özelleşmemesi, yurtdışıyla iş yapan Anadolu şirketlerine de engel oldu. Limanın özelleşmesi halinde, Ege kentlerinin daha çok yabancı yatırım çekeceğine işaret eden UGİAD Başkanı ve Balta Orient Türkiye Genel Müdürü Christopher Vanderbauwhede, sıkıntının aşılması için herkesin elini taşın altına koymasını istedi. Vanderbauwhede, "Alsancak Limanı bizim için büyük bir problem. Sorunun aşılamaması, en çok bizim gibi ihracatçı firmalara olumsuz yansıyor" dedi.
DÜNYA TANIYOR
Halı üreten Balta Orient'in Uşak Organize Sanayi Bölgesi'ndeki tek yabancı şirket olduğunu söyleyen Vanderbauwhede, "Benim çalıştığım şirket yüzde 100 ihracat yapıyor. Bu bağlamda İzmir Limanı bizim için çok önemli. Haftada en az bir defa yurtdışına mal göndermek istiyoruz fakat bu mümkün olmuyor. Yurtdışına gidecek mallar limanda çok fazla bekliyor. Uşak'tan, Meksika, Portekiz ve Brezilya gibi ülkelere mal göndermekte sıkıntılar yaşanıyor. Ayrıca masraflar da diğer ülkelere göre daha çok. Bizim yaşadığımız sorunları duyan yabancı şirketler, Uşak ve diğer Ege kentlerine yatırım yapmakta tereddüt ediyor" diye konuştu. İzmir'in dünya çapında tanındığına değinen Vanderbauwhede, limanın özelleşmesi halinde sorunun aşılacağını ve bölgenin daha çok yabancı yatırımcı çekeceğini vurguladı.
Yılan hikayesi gibi
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, İzmir Limanı'nı 2004 yılında TCDD'nin diğer limanlarıyla birlikte özelleştirme programına dahil etti. 2006'nın Ocak ayından itibaren ilanları yayınlanan ihale, 4 kez ertelendikten sonra 3 Mayıs 2007'de tamamlandı. İhalede en yüksek teklifi 1 milyar 275 milyon dolarla Global-Hutchison-LİMAŞ Ortak Girişim Grubu verdi. 49 yıllığına işletme hakkını kazanan grup, global krizle birlikte finans sorunu yaşadığı gerekçesiyle hakkından vazgeçti. İhalede ikinci yüksek bedeli veren Çelebi Grubu'na teklif götüren Özelleştirme İdaresi, şirketin 22 Nisan'da karar vermesini bekliyor. Öte yandan Arkas Holding Başkanı Önder Türkkanı da, Çelebi Holding'in gerekeni yapmaması durumunda, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TOBB'un da arasında bulunduğu bir konsorsiyumla ihaleye girmeye hazır olduklarını bildiriyor.
"Avrupa, Türk kalitesini tuttu"
UGİAD Başkanı ve Balta Orient Türkiye Genel Müdürü Christopher Vanderbauwhede Türkiye'nin son yıllarda ihracat konusunda ilerlediğini kaydetti. Bir süre önce Hindistan ve Çin'le çalışmaya başlayan çokuluslu şirketlerin kalite farkını gözardı ettiğini hatırlatan UGİAD Başkanı şöyle devam etti: "Çok ucuza aldıkları ürünler zaman içinde sıkıntılara yol açtı. İnsanlar bu ürünleri kullanmamaya başlayınca, Türkiye'deki kaliteyi gözden kaçıran firmalar yeniden bize yönelmeye başladı. Türkiye'nin uygun fiyat ve kaliteyi bünyesinde barındıran malları yeniden talep edildi."