MURAT ŞAHİN (HABER MERKEZİ)
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'ne (TOBB) bağlı oda ve borsalar ile organize sanayi bölgelerinden oluşan 90 ortakla geçen yıl Kasım ayında kurulan Batı Anadolu Lojistik Organizasyonlar A.Ş. (BALO) ilk yük taşımacılığına 2013 yılında başlayacak. İzmir merkezli olarak kurulan ve kent ekonomisine büyük katkı sağlaması beklenen şirketin organizasyon yapısı oluşturuldu. Şirket, tam kapasite ile çalışmaya başladığında 200'e yakın kişiye istihdam sağlayacak. Anadolu'daki yükleri 45'lik konteynerler halinde demiryolu ağı ile Avrupa'nın merkezine taşıyacak proje için toplamda 75 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirilecek.
100 BİN KONTEYNER
Bu ay içinde Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ile TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu'nun katılacağı toplantı ile İzmir'de tanıtımı yapılacak olan şirket, yılda 100 bin adet konteyner taşıması yapacak. Şirkete ilk ortak olan Manisa Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Başkanı Bülent Koşmaz, BALO A.Ş'nin Yönetim Kurulu Başkanlığı'nı da yaparken, proje 2023 yılına yönelik Türkiye'nin 500 milyar dolarlık ihracat hedefinin kilometre taşlarından biri olarak kabul ediliyor. Koşmaz, Anadolu'daki sanayici ve ihracatçının yüklerinin, Avrupa'nın iç kesimlerine demiryolu ile taşınacağını söyledi. Koşmaz, "Biz önce proje ile Manisa, İzmir ve Denizli gibi sadece Batı Anadolu kentlerinin yükünü taşımayı planlamıştık. Ancak Bursa, Ankara, Eskişehir, Gaziantep ve Kayseri de dahil edilerek proje genişletildi. Şu anda şirketimize Türkiye'nin her noktasındaki oda ve borsalarla, organize sanayi bölgeleri ortak oldu. Türkiye'nin 2023 ihracat hedefi için sadece bu proje yeterli olmayacaktır. Yeni projelerin de düşünülmesi gerekiyor. Ama biz bu projeyle yılda 100 bin konteynerı Avrupa'ya ulaştırmayı hedefliyoruz" dedi.
Sistem nasıl işleyecek?
Kayseri, Gaziantep, Konya gibi kentlerdeki organize sanayi ve diğer üretim bölgelerinin yükleri, konteynerler ile Manisa ve İzmir'deki lojistik köyler ve aktarma merkezlerinde toplanacak. Konteynerler tren ile Bandırma Limanı'na gönderilecek. Sonra trenler limandan feribotlarla Tekirdağ Limanı'na ulaşacak. Proje kapsamında feribot sayısı ihtiyaca göre 4 ve 6 arasında olacak. Yükler buradan demiryolu ile denize uzak orta Avrupa ülkelerine taşınacak. Manisa'dan alınacak yükün Viyana'ya ulaşması 7 gün sürecek. Maliyet, karayoluna göre yüzde 55 düşecek. Bir konteynerin Avrupa'daki alıcılara teslim fiyatı 2 bin 300 eurodan bin 235 euroya kadar inebilecek. Bir buzdolabının Lyon'a taşınma maliyeti ise 30 eurodan 19 euroya düşecek.
Navlun ve mesafe avantajı sağlayacak
Manisa'dan Kapukule'ye bin 122 kilometre olan TCDD parkuru, BALO ile 446 kilometreye inecek. İzmir, bin 187 kilometreden 562 kilometreye, Bursa 635 kilometreden 245 kilometreye, Denizli bin 39 kilometreden 775 kilometreye, Eskişehir ise 627 kilometreden 601 kilometreye düşecek.