Gemi söküm sektörü hem küresel kriz hem de Bangladeş, Hindistan, Pakistan gibi ülkelerin haksız rekabeti yüzünden zor ve sıkıntılı günler yaşıyor. Bazı firmalar gemi sökümüne ara verip işçilerini ücretsiz izne çıkarmaya başladı. Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği Başkanı Adem Şimşek, bu yıl kapasitenin geçen yıla oranla yüzde 60 düştüğünü açıkladı. Hurda gemi alım fiyatları konusunda başta Hindistan ve diğer Asya ülkeleriyle rekabet şansı bulunmadığını dile getiren Şimşek, "Bu ülkelerin düşük işçi maliyetleri, çevre yatırımları, makineleşme ve atık bertaraf maliyetlerinin bulunmaması, hurda gemilere yüksek fiyatlar vermelerine neden oluyor. Hindistan, Pakistan, Bangladeş ve Çin'de işçilik maliyeti çok düşük. Aramızda yüzde 35-40 alış farkı var. Biz burada tonu 300 dolara gemi almak isterken geçen hafta 494 dolara Bangladeş gemi aldı. Bizim burada hurdayı satış fiyatımız ton olarak 350 dolar. İşçilik maliyetlerimiz yüksek. Yatırımların karşılığını alamıyoruz. Burada 2 bin 200 kişi çalışıyordu. Şimdi 700-800'e düştü" dedi.
ERDAL ÇARBOĞA