Büyükşehir Belediye Başkanı Kocaoğlu, "Yüzeyden alınan toprak örneklerinde sorun yok. Deniz tabanının 1 metre altındaki çamur kitlesinde ağır metal tespit edilirse, eski taş ocaklarına gömeceğiz" dedi
ERTAN GÜRCANER (HABER MERKEZİ)
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin İZBAN'dan sonra TCDD ve Ulaştırma Bakanlığı ile hayata geçirmeye hazırlandığı ikinci projesi olan iç körfezin temizlenmesi çalışmaları sırasında çıkarılacak çamurun akibeti belli oldu. Kamuoyunda deniz tabanından çıkacak çamurun bertarafına ilişkin tartışmalar sürerken İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, "Yüzeyden aldığımız toprak örneklerinde ağır metallere rastlanmadı. Ama deniz tabanının 1 metre altındaki çamurda ağır metal olabileceği endişesi var. Eğer bu çamur kitlesinde ağır metal tespit edilirse bu çamuru götürüp eski taş ocaklarına gömeceğiz" diye konuştu.
KARŞIYAKA SAHİLİ TEMİZ
Büyükşehir Belediye Başkanı Kocaoğlu, iç körfezin kuzeyi yani Karşıyaka sahillerinde yer alan bölgede deniz tabanındaki topraktan alınan örneklerin ağır metal açısından temiz çıktığını söyledi. O bölgeyi tarih boyunca Gediz'in doldurduğunu daha sonra Gediz'in yatağının değiştirildiğini belirten Başkan Kocaoğlu, şöyle konuştu: "O tarihte sanayileşme nedeniyle Gediz kirlenmiyordu. O bölgedeki deniz tabanından alınan örneklerde de kirliliğe rastlanmadı. Daha sonra Gediz'in yatağı değiştirilmiş ve tüm sanayiden oluşan kirlilik Gediz'in şu an döküldüğü bölgeye akmış. Kuzeyde kirlilik söz konusu değil. Sadece toprakta tuzluluk oranları fazla çıkıyor. Bu toprak da yağmurlandığında, yıkandığında tuz çözülüp akıyor ve geriye birinci sınıf tarım toprağı kalıyor. Bunu da tarım alanlarında kullanmak mümkün olabiliyor" diye konuştu.
LİMAN BÖLGESİ BELİRSİZ
Liman ve çevresindeki bölgenin tabanındaki çamur konusunda ise kafalarında bir takım soru işaretleri olduğunu ifade eden Başkan Kocaoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: "Dericilerin ve sanayicilerin yıllardır atıklarını Meles Çayı'na boşalttıkları dikkate alındığında liman ve çevresindeki bölgede deniz tabanındaki çamurda ağır metal oranlarının yüksek çıkacağı endişesi var. Yüzeyden aldığımız örnekler temiz çıktı. Fakat deniz tabanının 1 metre altında ağır metal olabileceği endişesi söz konusu. Eğer bu bölümde ağır metal tespit edersek buradan çıkacak çamurları götürüp taş ocaklarına götürüp gömmek mümkün. Bize göre en pratik çözüm bu. Tabandaki malzemeyi tarayabilecek ve kuracağımız kanala aktarabilecek makine şartnamesini bitirdik, ihalesine çıkıyoruz."
ÇİĞLİ'YE POMPALANACAK
İZSU Genel Müdürlüğü'nün geçmişte Büyük Kanal Projesi için Çiğli'de Hazine'den aldığı 7 bin dönüm arazi bulunduğunu belirten Başkan Kocaoğlu, "Nasıl büyük kanal projesi kapsamında Narlıdere'den Çiğli'deki atık su arıtma tesisine kadar 51 kilometrelik güzergahta hat döşediysek yaptığımız mühendislik hesaplarına göre Meles'ten Çiğli arıtmaya kadar olan 12-13 kilometrelik güzergahı da pompa sistemi ile aşmak mümkün. Yüzde 15'i çamur yüzde 85'i de su olan bu çamuru Çiğli'de açacağımız lotlara boşaltacağız. Deniz suyu akıp gittikten sonra geriye çamur kalacak. Bu çamurda alüvyondan başka, kirletici madde yok. Sadece tuz oranı yüksek. O da yağmurlama sistemi ile giderilebiliyor. Tuz eriyip gidince geriye birinci sınıf tarım toprağı kalıyor. Bunu da tarım alanlarında park ve bahçelerde kullanmak mümkün olabilecek" dedi.
DÖNÜŞÜM PROJESİ
Büyük Kanal ve İZBAN projelerinin İzmir'in iz bırakan en büyük projeleri arasında yer aldığına dikkat çeken Başkan Kocaoğlu şimdi de büyük körfez projesi için çalışmalara başladıklarını söyledi. Bu projenin körfezin dönüşümü projesi olduğunu hatırlatan Başkan Kocaoğlu şunları söyledi: "Bu proje, körfezin dönüşümü körfezin 70-80 yıl öncesine dönmesi, körfezden denize girilmesi, körfezin yatlarla, kayıklarla dolması, İzmir insanının körfezle denizle buluşması ve körfezin eskisi gibi bir balık ambarı haline gelmesi projesidir. Limanın ve geri sahasının büyütülmesidir."
'Bilinmeyenler en aza inecek'
İzmir'in büyümesinin liman faliyetlerinin gelişmesine bağlı olduğuna dikkat çeken Başkan Kocaoğlu, İZBAN projesinin devreye sokulması nedeniyle Alsancak Garı'nda düzenlenen törende Başbakan Erdoğan'dan desteğini istediği 3 talepten birinin de bu olduğunu söyledi. Proje üzerinde 5 yıldır 4'ü İZSU'dan biri de Büyükşehir'den olmak üzere 5 daire başkanı ile çalıştıklarını ve bütün konuları irdelediklerini belirten Başkan Kocaoğlu, "Dokuz Eylül Üniversitesi ile işbirliği yaparak araştırma yaptırttık. Şimdi yine birlikte çalışıyoruz. Böylece körfez konusunda bilinmeyenleri minimize etmeye, bilgi toplamaya çalışıyoruz" diye konuştu.