SELİN GÜLER
Çalışanların işyerlerinde yaptıkları başarılı çalışmalardan veya gösterdikleri performanstan dolayı ödüllendirilmelerinin bir yolu da terfi ettirilmeleridir. Terfi, farklı firmalarda farklı kriterlere göre gerçekleşse de, rekabetin arttığı küresel dünyada firmalarda akrabalıktan veya yakınlıktan kaynaklanan yükselmelere de rastlanabiliyor.
Firma kültürü
Büyük kurumsal firmaların terk ettiği bu yaklaşımın, şirketteki diğer -torpili olmayan- çalışanların motivasyonunu düşürdüğü ve şirket çıkarlarıyla çoğu zaman ters düştüğü bilinse de, günümüzde hala bu hamili kişilere rastlanabiliyor... Bunun yanında işyerlerinde patrona yakın olup, ya da çok çalışıyor izlenimi yaratıp yükselenlerle de karşılaşılabiliyor.
Firmalarda yılın belirli periyotlarında gerçekleşen terfi zamanları, tüm çalışanların merakla beklediği ve kimin hangi pozisyona atanacağını öğrenmek için beklediği bir dönemdir. Ancak hiç beklenmedik zamanlarda da atamalar, yükselmeler gerçekleşebilir.
Objektif olmalı
Terfi etmek; daha iyi bir pozisyonun, mevkinin ve daha çok para kazanmanın da karşılığı olduğu için şirketlerde çetin terfi savaşları da yaşanabiliyor. Muhakkak ki her çalışan kendini daha iyi bir mevkide ve daha çok para kazanırken görmek ister. Bu nedenle personel arasındaki mevki yarışı doğal gibi gözükse de, iyi bir patronun terfi ettireceği kişileri seçerken doğru karar vermek için objektif olması şart.
Performans, terfi etmek için başlı başına en önemli kriter gibi gözükse de, her firma kültürünün ya da her sektörün kendine özel terfi kirterleri var. Peki nedir firmaların terfi ettirmek için bünyelerinde çalışan kişilerde aradıkları özellikler?
Bu hafta İzmir iş dünyasının önde gelen isimleriyle kendi şirketlerinde uyguladıkları terfi mekanizmasını ve çalışanlarında dikkat ettikleri özellikleri konuştuk. İşte şirketlerin terfi ettirmek için çalışanlarında aradıkları özellikler:
Stratejik düşünmeli işi severek yapmalı Mehmet Tiryaki Tiryakiler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı
Şirketlerde terfi mekanizması, hem şirket hem de çalışan için son derece önemli ve dikkatle planlanması gereken bir olgudur. Şirketler açısından bakıldığı zaman yerinde yapılan bir terfi, başarılı çalışanları daha etkin kullanılabilecekleri meviklere yükselttiği için şirketin etkinliğine önemli katkı sağlayabilir. Buna ilaveten, başarılı çalışma arkadaşlarının terfi edildiğini gören çalışanlar üzerinde de geleceğe yönelik beklentileri açısından motive edici bir etkiye sahiptir. Bu şekilde de şirketin verimliliği ve morali açısından çok önemlidir. Ancak aksi olur da, hak edilmemiş bir terfi yapılır ise, çalışma barışı sekteye uğrar. Bu kadar önemli bir İK mekanizmasının da hassasiyetle ele alınması gerekir.
Yöneticilik vasfı
Terfi edilecek arkadaşların seçiminde uygulanacak kriterlerin başında başarı gelir. Mevcut pozisyonundaki başarı temel bir kriterdir, yeni atanacağı pozisyonda da başarılı olacağına ikna olunan arkadaşlar terfi ettirilir. Çok beğendiğim bir başarı tarifi şudur: "Eğer bir arkadaşımız terfi için hazırlanırken, diğer arkadaşları tarafından doğal tercih kabul edilmiyorsa, bu yanlış tercihtir." Yani görünür başarı ve yetenek çok önemlidir. Diğer temel kriterler ise, sadakat, kişinin yöneticilik vasfına haiz ve bu yöneticilik unsurunu severek yapmak istemesi ve stratejik düşünmesidir.
İş süreçlerinde başarı önemli Fatih Dalan Ömer Adil Dalan AŞ. Yönetim Kurulu Başkan Vekili
Tüm işyerlerinde terfi meselesi, terfi kriterleri ve uygulamaları çok kritik değer taşıyan hususlardır. Yanlış veya subjektif uygulamalara dayalı kurulan terfi mekanizması işyerlerinin en büyük düşmanıdır. Yapılan tek bir yanlış atama veya görevlendirme bile dönen iş çarkını sekteye uğratabilir. Bu nedenle çalışanların performans değerlendirmelerinin yapılması ve bu değerlendirme sonucuna göre görevlendirme ve terfi mekanizmasının çalıştırılması gereklidir.
Takip sistemi
Her çalışanın kendisine verilen görev sınırları içinde, görevini yerine getirirken takip edeceği iş süreçlerindeki başarısı terfinin belirleyici kıstası olmalıdır. Bu nedenle çalışanların mesleki yeterliliğinin ve sosyal yeterliliklerinin düzenli dönemlerde ölçülerek takip sistemi kurulmalıdır. Bu değerlendirmelerin sonunda eksiği olan personelin geliştirilmesi veya sistemden çıkarılması, başarılı personele de ödül mekanizmasının çalıştırılması uygun olacaktır.
Personelin uyumlu olması önemlidir Op. Dr. Özer Gürbüz Batı Anadolu Sağlık Grubu Yönetim Kurulu Başkanı
30 yıldır sağlık sektöründeyim ve yaklaşık 700 kişiyi istihdam ediyorum. Sağlıkta istihdam diğer sektörlerden farklıdır. Mesela ben kendimi patron olarak göremem, çalışan personel de kendisini işçi olarak görmez. Hepimiz birlikte çalışan bir grubuz. Bizim patronumuz hastadır. Çalışma düzenimizde kurallar bellidir ve herkes kendi işini en iyi bilen, en iyi yapandır. Kimse birbirinin işine karışamaz ama herkes birbirini denetler. Özel sağlık sektöründe çalışanlar uyumlu olmalı, kurumuna bağlı olmalı ve işini iyi yapmalıdır.
Şirket iklimi
Bizim sistemimizde işe alınacak kişiyi ben mutlaka görürüm, beklentilerini sorarım. Verebileceklerimizle uyumlu ise 3 ay asgari ücretle geçici olarak işe kabul edilir. Alacağı gerçek ücret 3 ay sonra belirlenir. İşe devam edecekler, 1 yılda şirket iklimine uyumu ve verimine göre kalıcı statüye alınır. Personel yılda bir kategorize edilir. Bu değerlendirmeye göre A, B ve C takımları belirlenir. A Takımı: Ev sahipleri, B Takımı: Nitelikli Misafirler, C Takımı: Niteliksiz misafirler kategorisinde değerlendirilir ve ücretlendirme ile terfiler buna göre yapılır.
Verilecek göreve layık olmalı Necdet Doğanata Doğanata Eğitim Kurumuları Yönetim Kurulu Başkanı
Şirketimizde ve okullarımızda, personelimizde öncelikli olarak aradığımız kriterlerin başında performans geliyor. Herhangi bir öğretmen veya idareci kadrosunda boşluk olduğu zaman öncelikle aday arasında vasıflarına göre tarama yapılır ve başvuran adayların bir kısmı elenir. Aradığımız kriterlere uyan kişiler de mülakat alınır. Mülakatta, görevinde başarılı olabilecek kişiler seçilerek göreve başlar.
Önleri açık
İşe giren kişilerle öncelikle bir yıllık anlaşma yapılır. Bir yılın sonunda ise, yapılan değerlendirmede şirketimize uygun görülmeyen ve başarıyı yakalayamayan kişilerle yollarımızı ayırırız. Başarılı insanlarla çalışmak bizim öncelikli değerlerimiz arasında. Ayrıca çalışanın performansı da önemli. Okulumuzda, açık olan yönetici pozisyonlarda tepeden inme yöneticilere değil, kurumumuzda görev yapan ve o göreve layık olan kişilere görev verilir. Çalışanlar da önlerinin açık olduğunu ve başarılı çalışmalarının takdir edildiğini bilir.
