Denizcilik web sayfaları

HAKAN KAPTAN'IN SEYİR DEFTERİ - HAKAN ATİS

Sektör yayınlarını önemsiyorum.
Zira medyanın günlük haber telaşı içinde yeterince ele alamadığı veya yansıtamadığı konuları derinlemesine aktarıyorlar. İMEAK DTO'nun "Deniz Ticareti" adlı dergisi de ülkemizde ve dünyada yaşanan gelişmeleri başarılı bir şekilde kamuoyuna duyuruyor.
Bu nedenle İstanbul, Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz Deniz Ticaret Odaları (İMEAK DTO) Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan başta olmak üzere Yayın Kurulu Üyeleri Kaptan Alev Tunç, Pınar Kalkavan Sesel, Bahri Mete, Mustafa Yılmaz, Harun Şişman Yazıcı, Kaptan Yılmaz Dağcı ve emeği geçen herkesi tebrik ediyorum. Ayrıca dergiye yaptıkları katkılar nedeniyle DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk'e, Yönetim Kurulu Üyeleri'ne, Kurumsal İletişim Sorumlusu Sinan Doğan'a ve A'dan Z'ye tüm çalışanlarına İzmirli bir kaptan ve gazeteci olarak teşekkür ediyorum.
Bugün, Deniz Ticareti Dergisi'nin Eylül sayısında okuduğum önemli bir yazıdan hareketle sektörel konuları analiz edeceğim.
BİR DUAYENİN ANLATTIKLARI
Söz konusu yazının Dan Natchez tarafından kaleme alınmış olması konuyu daha da güncel ve önemli kılıyor. Denizcilik sektöründe olanlar bu isme aşinadır. Zira kendisi marina tasarımı ve dinlenme tesisleri alanında dünya çapında bir otoritedir.
Karayip Adaları'ndan Japonya'ya kadar birçok ülkede imzası bulunmaktadır. Dan Natchez'in rekreasyonel marina sektörünün temelde hizmet odaklı olmasından yola çıkarak yazdığı makalenin odak noktasını online dünya oluşturuyor. Sosyal medya ve elektronik çağının geometrik hızlarla hareket ettiğine dikkat çeken yazarın şirketlere tavsiyesi web sayfalarını dinamik tutmaları. Bunu yaparken olabildiğince sade olmaları, yani gösteriş kılıfı altında görsel karışıklığa neden olmamaları.
Natchez, marina yöneticilerine ve denizcilik sektörüyle ilgilenen tüm şirketlere kurumsal web sayfalarını bilgi kaynağı olacak şekilde hazırlamalarını öneriyor. Bir başka deyişle sayfa tasarımlarının fotoğraf ve yazılı bilgi açısından kafa karıştırıcı olmaması gerektiğinin altını çiziyor. Bu son derece önemli. Zira, Türkiye'deki yat ve tekne endüstrisi hızla gelişiyor.
Sektörde söz sahibi olan diğer ülkelerle rekabetimiz artıyor. İşte bu nedenle Dan Natchez'in basit gibi görünen önerisi Türk şirketleri için son derece önemli bir uyarı haline geliyor. Çünkü yat ve tekne endüstrisinde sesimizi duyurmaya başladık.
Tersanelerimizde hayranlık uyandıran tasarımlar ve imalatlar yapılıyor.
Bu nedenle tanıtım ve pazarlama aşamalarının ayrılmaz parçası olan kurumsal web sayfalarının çağa uygun olması temel bir zorunluluk haline geliyor.
Ülkemizde orta boy tekne üreten birçok firmanın bu konuda yeterli olmadığını üzülerek ifade etmeliyim. Lüks veya moda deyimiyle mega yat düzeyinde imalat yapanların çoğunluğu ise etkili web sayfalarına sahip bulunuyor.
SAYISAL VERİLER
Biraz da sektörün ekonomik önemini gösteren sayısal verilerden söz etmek istiyorum. Deniz Turizmini ve Denizciliği Geliştirme Derneği'nin (DENTUR) iki yıl önce gerçekleştirdiği araştırmaya göre Türkiye'de 50 marina bulunuyor. Ancak bu sayı hızla artıyor. Örneğin Yeni Foça'da modern bir marinanın yapımı devam ediyor. Bu nedenle sayısal verileri ortalama olarak ele almakta yarar var. Ülkemizin yat ve tekne bağlama kapasitesi 13.000 dolayında.
Buna karşın İspanya'nın Akdeniz sahillerindeki marina sayısı 270. İtalya'nın yat ve tekne bağlama kapasitesi ise yaklaşık 178.000. İsveç ve Norveç'in kayıtlı tekne sayısı bir milyondan fazla. Ülkemizde 8.333 km kıyı şeridimiz bulunmasına karşın 2.000 kişiye bir tekne düşüyor. Almanya'da 184, Hollanda'da ise 64 kişiye bir tekne düşüyor.
Tablo böyle devam ediyor. Gördüğünüz gibi arada uçurumlar var. Lakin moralimiz bozulmasın. Sektörel konsantrasyonumuzu ve denizcilik heyecanımızı kaybetmeyelim.
İyi yoldayız. Aynen devam.
Goethe'nin dediği gibi nereye gideceğinizi bilmiyorsanız çok fazla ileri gidemezsiniz.
Türk denizcilik sektörü yaşanan tüm iç ve dış sorunlara rağmen yönünü iyi biliyor.
Deniz ticaretinden yat üretimine, tasarımdan bağlama ve onarım tesislerinin yapımına kadar başarılı işlere imza atılıyor.
Bu nedenle sektörü bir bütün olarak görmek, önemsemek ve gelecek 50 yılı esas alacak biçimde her türlü siyasi ve ekonomik desteği istikrarlı biçimde sağlamak ülkemizin milli menfaatleri açısından önem taşıyor.
EGE AÇIKDENİZ YAT KULÜBÜ
Kurulduğu tarihten itibaren imza attığı etkinliklerle denizcilik kültürünün yaygınlaştırılması adına başarılı işlere imza atan Ege Açıkdeniz Yat Kulübü'nün komodoru Dr. Akif Sezer'le faydalı bir görüşmemiz oldu. Önümüzdeki haftalarda deniz severleri heyecanlandıracak müjdeleri olacak. Yeri geldikçe sizlerle paylaşacağım. Onları izlemeye devam edin. EAYK'daki deniz dostlarının pruvası neta, rüzgar kolayına olsun.
MURAT REİS
Zaman zaman seyir notlarını paylaştığım dünya turundaki değerli dostum Selim Ekmekçioğlu, şu günlerde Mayorka'da. Murat Reis'in motoru için İspanya'dan gönderilecek yedek parçayı sabırla bekliyor. Denizde her türlü sürprize açık olmak gerekir.
Neyse ki onu rotasından uzun süre alıkoyacak bir arıza değil. Birkaç güne kadar yine palamar çözecek. Ocak ayında hedefi Atlantik geçişini tamamlayıp Karayip Adaları'na varmak.
Rotası şimdilik böyle. Teknesi Lagoon 400 adeta yüzen bir ev gibi. Selim'de iyi bir kaptandır. Çok şükür morali ve sağlığı da yerinde. Şubat ayında Dominik Cumhuriyeti'nde bir süre demir atacak. Kısmet olursa teknesi Murat Reis'te İzmir ve denizcilik kokan güzel sohbetlerimiz olacak. Bu haftalık da bu kadar. zar'a kadar deniz dostlarının pruvası neta, rüzgar kolayına olsun.
ANOUK

Dünya denizlerinde 75 bin milden fazla mesafeyi dümen suyunda bırakan Anouk'a maviliklerde kendisine yön veren usta denizcimiz Ekrem İnözü'nün keyifli ve aydınlatıcı ev sahipliğinde konuk oldum.
Ekrem Ağabey, dünya görüşü ve aydın kişiliğiyle Türk denizciliğinde son derece özel bir yere sahip. Kendisine içten konukseverliği için teşekkür ediyorum. Sohbetimiz sırasında hepimizin duayeni olan merhum Sadun Boro'nun isminin Deniz Kuvvetlerimiz için yapılan yeni fırkateynlerimizden birine verilmesine yönelik dileğimi de paylaştım. Bu konuda ilgililerin olumlu bir adım atmalarını bekliyorum.