• BUGÜNKÜ YENİ ASIR
  • BIST 78.384,78
    EURO 4,4760
    USD 3,8608
    GBP 3,8608
    CHF 3,8608
    JPY 3,8608
AHMET VELİ OLGUNDENİZ

İş yaşamında çatışmaları çözmek

ahmet.olgundeniz@yeniasir.com.tr Tüm yazıları
Giriş Tarihi: 11.04.2010, 00:00
İş yaşamında en sık karşılaştığımız zorluklardan birisi çatışmalardır. Bazen iş arkadaşlarımızla aynı fikirde olmayız ve bu sıkıntı yaratır. İş dağılımı nasıl olacak, zam oranları, kimler terfi edecek, sevkiyat nasıl olacak, üretimde verim nasıl artar, maliyet nasıl azalacak... Bu gibi konularda hep itiş kakış olur.
İşyeri çatışmalarını çözmenin ilk adımı, çatışma kavramına doğru yaklaşmaktır. Öncelikle işyerindeki fikir ayrılıkları her zaman işle ilgilidir. Aslında şahsınızı ilgilendiren bir konu yoktur.
Ortaya koyduğunuz bir fikre birisi karşı çıkıp başka bir şey söylediğinde bunu bir hakaret veya aşağılama olarak görmeyin. Aksine muhatabınızın yeni bir bakış açısı ortaya koyduğunu düşünün.
Çatışma ortamını bir fırsat olarak değerlendirin. Eğer her zaman "Benim fikirlerim geçerli olsun" diye düşünüyorsanız o zaman başkalarına ihtiyaç olur mu? Tepe yöneticisi bile olsanız, "Sevkiyat karayoluyla yapılsın" dediğinizde astlarınızdan birisi "Deniz yolu seçilmeli" diyorsa bunu, sözünüze karşı söz söylenmesi veya fikrinizin değersiz bulunması olarak değil işin daha iyi ve verimli yapılabilmesi için bir öneri olarak algılayın.
Ünlü yönetim danışmanı Greg Giesen, işyerindeki çatışma ile ilgili olarak yanlış bilinenleri şöyle sıralıyor:
- Çatışma olumsuz bir durumdur.
- Çatışmalarda bir kazanan bir de kaybeden olur.
- Çatışmaya sebep olan konunun üzeri kapatılırsa kendi kendine hallolur.
- Çatışma sadece muhatap tarafları etkiler.
- Çatışmaları çözmek için geçmiş deneyimler yeterlidir.
Diyelim ki çalışanlarınıza yol parası veriyordunuz ancak şirket şehir merkezinde bir yere taşındı ve sizce bu paranın artık ödenmesine gerek yok. Ancak çalışanlarınız sizinle aynı fikirde değil, anlaşamıyorsunuz. Ne olacak? Bu parayı vermeye devam mı edeceğiz yoksa ödemeyi durduracak mıyız?
Bu sorunu kendi arzunuz doğrultusunda çözümüyle ne kazanacaksınız, çalışanlarınızın istediği gibi çözerseniz ne kazanacaksınız? Ayrıca üçüncü kişiler bundan nasıl etkilenecek, bunları düşünün.
Sonuçları birbiriyle kıyaslayın ve bir karara varın.

HAZIRLIK YAP!
En derin yaraları bizi tanıyanlarla kavga ederken alırız. Çünkü zayıf noktalarımızı bilirler. Çatışma ortamında karşıt görüşün neden kaynaklandığını anlamak ve bunu savunan kişiyi tanımak gerekir. Çalışanlarınızın yol paralarının kesilmesine itiraz etmelerinin ardındaki sebep son iki yıldır adam gibi zam yapmamanız ve insanların geçim sıkıntısına düşmüş olması ve yol parasıyla da başka ihtiyaçlarını gidermeye mecbur kalmış olmaları olabilir.
Çatışmayı çözmek için harekete geçmeden önce şu soruları kendinize sorun:
- Bu çatışmanın tam olarak nasıl çözülmesi gerektiğini ve ne istediğimi biliyor muyum?
- Problemin ne olduğunu tam olarak biliyor muyum ve bir çözüm önerisi sunabilir miyim?
- Problemin karşı tarafın perspektifinden anlatılmasına ve eleştrilmeye tahammülüm var mı?
- Sorunu çözmek için taviz vermeye hazır mıyım?
- Prolemin çözülmemesi ve bilakis ağırlaşması durumuna karşı bir B planım var mı?
Resmin bütününe bakın ve karşı tarafın tezini büyük bir dikkatle dinleyin. Düşüncelerin hiçbirine katılmıyorsanız bile karşı tarafın dikkatle dinlenildiğini ve fikirlerine değer verildiğini hissetmesi rahatlamasına ve savunma bariyerlerini alçaltmasına yol açacaktır.
Çatışmayı çözmenin yollarından birisi de, her iki tarafın da mutlu olacağı bir çözüm bulmak için uğraşmaktır.
İyilikle kalın...
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
GÜNÜN YAZARLARI
SON DAKİKA