• BUGÜNKÜ YENİ ASIR
  • BIST 78.384,78
    EURO 4,4760
    USD 3,8608
    GBP 3,8608
    CHF 3,8608
    JPY 3,8608
ŞENER MUTER

Çalışanları sadece para mı motive eder?

sener.muter@yeniasir.com.tr Tüm yazıları
Giriş Tarihi: 04.01.2015, 00:00
Bu haftaki yazıma bir okurumun gönderdiği satırlarla başlıyorum: "Köşe yazılarınız tam benim ilgi duyduğum konular. Yönetim sistemlerinin, firma sahiplerine, ortaklarına, üst ve orta kademe yöneticilerine yönetebilme kolaylığı ve aynı zamanda ticari açıdan takip edebilme olanağı sağladığı bir gerçektir. Bazı yöneticilerin hala bunun farkında olmadıklarını ve bu sistemler için harcanan zamanı ve parayı fuzuli olarak değerlendirdiklerini görüyorum. Tabi bu sistemlerin doğru işlemesi için üst kademenin olduğu kadar çalışan elemanların da inanarak ve motivasyonu yüksek bir şekilde çalışması lazım."

Bu girişten sonra bir de soru geliyor: "Genellikle çalışanlarda motivasyonu sağlayan en önemli sebebin maaşları olduğu düşünülür. Ben de çalışma yaşamım boyunca buna inandım. Ancak 16 farklı motivasyon kriteri olduğunu ve bunların hiçbirinin doğrudan para ya da maddi kazançla ilgili olmadığını öğrendim. Kendisini motive eden şeyin para olduğunu söyleyen insanların da aslında para değil, para ile ne elde etmek istedikleri onları motive eden ana unsur oluyormuş. Ne dersiniz?"

Motivasyon Ortak Değer

Motivasyon bireysel isteklerden kaynaklanan, kişilere bağlı olarak farklılıklar gösteren duygu ve davranışların bütünüdür. Motivasyonu en çok etkileyen unsur başarıdır. Toplam kalite yönetimi de motivasyonu destekleyen etkenler arasında yer almaktadır. Motivasyon işverenler ve tüm çalışanlar için ortak bir değer konumundadır.

İş yerlerinde 16 temel motivasyon nedenleri arasında bilgi akışı ve etkili iletişim, eğitim, kararlara katılım, yükselme fırsatları, iş güvenliği, çalışma koşulları, adil ücret sistemi, yetki ve sorumluluk alma, kişisel güç ve etki sahibi olma, birimler arası uyum, kişiler arası ilişkiler, örgüt politikasının paylaşılması ve uygun çevresel koşullar yer almaktadır.

Başarılı şirketler incelendiğinde başarıya ulaşmak için temel süreçlerin sürekli gelişme, yenilik ve yaratıcılık, bunu sağlayan en etkili unsurun da motivasyon olduğu görülmektedir. Çalışan elemanları motive etme konusunda yöneticilerin birtakım sorumlulukları bulunmaktadır. Yöneticiler çalışan elemanlarla ilgili konularda onların görüşlerini almalı, onlara yeni fırsatlar tanımalı, sadece emir veren değil, yol gösteren ve destekleyen taraf olmalı, yapılan hatalara da hoşgörüyle yaklaşabilmelidir.

Motivasyon Kalıcı Değil

Bu örnekler çoğaltılabilir. Çalışan elemanların motivasyonu artırılarak onların performansı, verimliliği ve yaptıkları işlerden duydukları memnuniyet artırılabilmektedir. Motivasyon kalıcı ve statik bir süreç değildir. Sürekli yenilenmesi ve desteklenmesi gerekmektedir. Yöneticiler ve çalışan elemanlar motivasyon ortamının sürdürülebilirliğini sağlama konusunda duyarlı ve sabırlı olmalıdır. Yöneticiler ve çalışanlar arasında açık iletişim, karşılıklı güven ve saygı ortamının sağlanması gibi konular motivasyonun da temel ilkelerini oluşturmaktadır. Ayrıca motivasyon ortamının sürdürülebilmesiyle ilgili tüm etkinlikler şirketlerin insan kaynakları politikasına uyumlu olmalıdır.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
GÜNÜN YAZARLARI
SON DAKİKA