30 milyar liralık yatırım frenlendi

İzmir, 11.6 milyar liraya yapılcak İzmir-İstanbul Otoyolu inşaatını durduracak Danıştay kararı şokunu yaşarken, 17 milyar liralık yatırım çekecek yeni kent merkeziyle ilgili mahkemeden gelen haberle sarsıldı


MURAT ŞAHİN (HABER MERKEZİ)
İzmir ve Ege, 11.6 milyar lira (6.5 milyar dolar) yatırımla inşa edilecek İzmir-İstanbul Otoyolu inşaatının durmasına neden olabilecek Danıştay kararının şokunu yaşarken, bu defa 17 milyar liralık (10 milyar dolar) yatırımı çekmesi öngörülen İzmir yeni kent merkeziyle ilgili 2. İdare Mahkemesi'nden gelen haberle sarsıldı.
Dev firmaların yüzmilyonlarca dolarlık yatırım hazırlığında olduğu Yeni Kent Merkezi'nin Bayraklı ilçesi bölümünde kalan 1/1000'lik imar planlarının yürütmesi, Ali Sezer isimli vatandaş tarafından bölgede yapılması öngörülen yolların yükü kaldırmayacağı iddiasıyla açılan davada 2. İdare Mahkemesi tarafından durduruldu. Bayraklı Belediyesi'nin mahkeme kararının iptali için Bölge İdare Mahkemesi'ne başvuru yapacağı öğrenildi. Bölge İdare Mahkemesini yürütme durdurma kararını onaması halinde Bayraklı Belediyesi'nin plan tadilatı yaparak Meclisinde yeniden onaylanması gerekiyor. Bu durumda bölgeye dev gruplar tarafından yapılacak yatırımlara başlanabilmesi için yeni imar planlarının tamamlanması beklenecek.
Turan-Alsancak arası 500 hektarlık alanı içeren 1/5000 ölçekli Yeni Kent Merkezi Nazım İmar Plan Revizyonu ve Bayraklı kesimini içeren 1/1000 ölçekli Yeni Kent Merkezi Uygulama İmar Planı'nın iptali ve yürütmesi durdurması istemiyle açılan davada yürütmeyi durdurma kararı verildi. Davacı Ali Sezer'in açtığı davada İzmir 2. İdare Mahkemesi 1/5000 ölçekli planın genelinin yürütmesinin durdurulması istemini gerekli koşullar oluşmadığı için reddetti.
Mahkeme'nin 1/1000 ölçekli uygulama imar planınının yürütmesinin durdurulmasıyla ilgili kararında Altınyol'un bağlantı yaptığı 4 noktadaki kavşak ve yollarla ilgili düzenlemelerin hukuka uygun olmadığı gerekçe olarak gösterildi.
Yürütmeyi durdurma kararı verilen noktalardan ilki Altınyol ile planda 17 metre genişliğinde önerilen ve Turan bölgesini arkadan kuşaklayan yolun kesiştiği kavşak oldu. Mahkeme ikinci olarak planda resmi tesis alanı olarak ayrılıp Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü'nün yeraldığı alanın güneyindeki 15 metre genişliğindeki yol ile Altınyol'un kesiştiği kavşakla ilgili kısmın yürütmesini durdurdu. Altınyol'a paralel 12 metrelik taşıt yolu ile İZBAN metro hattının doğusu ve batısında yer alan 2 adet 17 metrelik taşıt yolunun birbirine bağlayan 'S' biçimindeki taşıt yoluyla ilgili kısmın da yürütmesi durduruldu. Mahkeme, planın yol bağlantılarına ilişkin kısımların hukuka aykırı bulunması ve uygulanması durumunda telafisi güç zararlar doğabileceğinden yürütmeyi durdurdu. Ancak, 1/5000 ölçekli Yeni Kent Merkezi Plan Revizyonuna yönelik yürütmenin durdurulması istemini ise, reddetti.
TADİLAT GEREKLİ
Davayı plana engel olmak için açmadıklarını belirten Davacı Avukatı Mustafa Kemal Turan ise daha sonra işin içinden çıkılmaz hale gelmesini önlemek için dava açtıklarını söyledi. Mevcut planda yol kalmadığını dile getiren Turan, "Dava konusu alandan çıkışı sağlayacak yol kalmamıştır. Öngörülen yollar gerçekle çakışmamaktadır. Ayrıca, buralarda öngörülen yolların yapılması için gerçekleştirilecek kamulaştırmaların bedellerini tüm İzmirli ödeyecektir. Bunu sadece mülk sahipleri ödemelidir. Bölge İdare Mahkemesi eğer yürütmeyi durdurma kararını onaylarsa Bayraklı Belediyesi'nin 1/1000'lik imar planını tadil ederek Mecliste kabul ederek ilan etmesi gerekiyor" dedi.
Yatırımları etkilemez
Bayraklı'da Folkart Towers projesini hayata geçiren ve yeni projeleri de olan Folkart Yönetim Kurulu Başkanı Mesut Sancak ise mevcut kararın yatırımları engelleyeceğini sanmadığını söyledi. 1/1000'lik planla ilgili olarak yollarla ilgili sıkıntıların giderilmesi için davanın açıldığını dile getiren Sancak, "Bölgede bizle birlikte birçok yatırımcı yeni projelerine başlayacak. Bu noktada bu karar sıkıntı gibi görülse de, çözülmeyecek bir sorun olacağını sanmıyorum. Kente çok büyük katkılar sağlayacak, binlerce kişiye istihdam sağlayacak bölgede yatırımların devam edeceğine inanıyorum" dedi.
Gecikme ihtimaline formül aranıyor
Danıştay, İstanbul ile İzmir arasını 3.5 saate düşürecek olan İzmit Körfez Geçişi-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi'ne ÇED muafiyeti sağlayan Başbakanlık Genelgesi'nin ilgili maddesinin yürütmesini durdurması Ege'de şok etkisi oluşturdu. Bu karar ile gözler, inşaatına başlanan ve bir ayağı da İzmir'de kurulan şantiyede süren otoyolda çalışmaların durup durmayacağına çevrildi. Ege Çevre ve Kültür Platformu Derneği ile birlikte davayı açan TMMOB Peyzaj Mimarları Odası'nın avukatı Baturay Altınok, yatırımların derhal durdurulup 30 gün içinde ÇED sürecinin başlatılması gerektiğini iddia ederek, "ÇED süreci normal olarak 1.5 yıl sürer. Bu süreç yeni davalara bağlı olarak 3-4 yıla kadar uzayabilir" dedi. Davacı tarafından avukatlarından Arif Ali Cangı da, Danıştay'ın kararının ÇED sürecini zorunlu tuttuğunu belirterek, "Yatırıma devam etmek hukuka aykırı olur" dedi. Ancak, otoyolun yapımını üstlenen Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.'nin Genel Müdür Yardımcısı Bülent Esendal, yatırımları durdurmalarının veya ara vermelerinin sözkonusu olmadığını açıkladı. Danıştay kararının Başbakanlık genelgesinin 9. maddesinin yürütmesini durdurduğunu belirten Esendal, "Biz yatırımlarımızı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın 2008 tarihli ÇED Yönetmeliği'ne göre yapıyoruz. Bu yönetmeliğe göre 17 Temmuz 2015'e kadar ÇED'den muafız. Muafiyet bize yönetmelik ile verildi. Genelge, yönetmeliğin üstünde olamaz. O nedenle bu karar yatırımı durdurmaz. Karayolları Genel Müdürlüğü'nün bize verdiği görev tarifi içinde çalışıyoruz" diye konuştu. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yetkilileri de, kararın ellerine ulaşmasının ardından gerekli açıklamayı yapacaklarını söyledi. Uzmanlar, yatırımın durması halinde istenen ÇED raporunun çıkmasının 1-1.5 yılı bulabileceği ve yatırımın gecikmesine neden olabileceğini dile getirdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.