Bu treni de kaçırdık

Çinli vagon devi CSR Corporation, MNG Holding’le Sincan’da 110 milyon dolara vagon üretim tesisi kurma kararı aldı

SİNAN DOĞAN (HABER MERKEZİ)
İzmir, bir büyük yatırımı daha elinden kaçırdı. Dünyanın en büyük ikinci demiryolu ekipmanı üreticisi CSR Corporation, Türkiye'de yapmayı planladığı yatırım için İzmir yerine Ankara'yı tercih etti. Müşterileri arasında İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin de bulunduğu Çinli vagon devi, MNG Holding'le Ankara Sincan'da 110 milyon dolara vagon üretim tesisi kurma kararı aldı. Firma dün düzenlenen törenle yeni kuracağı tesisin temelini attı. İzmir Metrosu'nda kullanılan 33 milyon euroluk 32 vagonun üretimini görmek için 2011'de Çin'e giden İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, CSR Genel Müdürü Xu Zongxiang ile görüşmüştü. Zongxiang, Türkiye'de üretim yapmak istediklerini, yatırım için İzmir'i en uygun şehir olarak gördüklerini söylemişti. Geçen yıl Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın Ankara metrosu için açtığı 324 adetlik vagon ihalesini 322 milyon dolara Çinli vagon devi kazanmıştı. Ayrıca ihale şartnamesine göre Çinli firma yüzde 51 yerli üretim şartına uyacak. Çinlilerin yatırım yeri olarak Ankara'yı seçmesinde bu ihalenin ve yerli üretim şartının etkili olduğu belirtiliyor.

Üzüldük ama...

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Avrupa pazarına İzmir Büyükşehir'in açtığı metro ihalesiyle giren Çinli CSR Corporation'ın yatırım yeri olarak Ankara'yı seçmesinden büyük üzüntü duyduğunu, ancak dünyanın önemli yatırımcılarından birisini Türkiye'ye getirmelerinden dolayı da mutlu olduklarını söyledi. İzmir'in vagon ihalesini kazanmalarının ardından Çin'e giderek CSR Grubu'nun fabrikasında incelemelerde bulunduklarını ve ardından Grup Başkanı Zheng Changhong'u kente davet ettiklerini hatırlatan Başkan Kocaoğlu, "Sayın Changhong gönderdiği mektupta, 'CSR ve İzmir arasındaki dostane ilişkilerle, metro projesinin doğurduğu karşılıklı güvenin gelecekteki işbirliklerini geliştireceğine inandığını' belirtmişti. Ardından Türkiye'deki ilk ofislerini İzmir'de açtılar. Biz de firma yetkililerine İzmir'deki OSB'leri gezdirip yatırım avantajlarını anlatmıştık. Bize, koşullar uygun olursa ve merkezi hükümet de destek verirse, 100 - 120 bin metrekarelik alanda faaliyet yapmak istediklerini söylemişlerdi. Bu kadar çaba sonrasında yatırım için Ankara'yı tercih etmeleri elbette bizi çok üzdü. Yine de bardağın dolu tarafına bakarak, böylesine önemli bir yatırımcının Türkiye'de yatırım yapmasına zemin hazırladığımız için mutlu olduğumuzu da söyleyebilirim" diye konuştu.
"Volkswagen için ısrar etmeliyiz"
* Ekrem Demirtaş
(İzmir Ticaret Odası Başkanı)

Ekonomik açıdan Ankara'yı daha uygun bulmuşlar ki orada yatırım yapmaya karar vermişler. İzmir olarak Ankara'ya göre dezavantajımız nedir ona bakmak lazım. Bunun araştırmasını yapmalıyız. CSR ile görüşmeleri İzmir Büyükşehir Belediyesi yürütüyordu. İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin tavrı önemli. Ona bakmak gerekiyor.
* Mehmet Tiryaki
(Ege Bölgesi Sanayi Odası Meclis Başkanı)

Elbette böyle bir yatırımın bölgemize gelmesini isterdik. Ancak Türkiye'ye gelmesi de sevindirici. Bu ölçekteki yatırımları bölgemize çekmek için öncelikle yatırımcıların aradığı kriterleri iyileştirmek gerekiyor. İyi altyapı, nitelikli insan, lojistik, ulaşım, pazar gibi kriterlerin bir çoğu bizde var. Bundan sonra da bölgemizin yöneticilerinin, sivil toplum örgütleri başkanlarının yatırımcıları sürekli takip etmesi gerekiyor. Ekonomi Bakanımız Zafer Çağlayan, Volkswagen yatırımını gündemde tutuyor. Alman firma yatırıma gelirse, yüzlerce yan sanayicisiyle gelecek. Bu yatırımı Ege'ye çekmek için ısrarcı olmalıyız. EBSO Yönetim Kurulu da bu yatırımı takip ediyor.

* Selami Özpoyraz
(İzmir Ticaret Odası Meclis Başkanı)

Bölgemize yeni yatırım getirmek için hükümet nezdinde girişimlerde bulunmak zorundayız. Bu kapsamda Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün'ü başta Volkswagen olmak üzere diğer otomotiv yatırımlarının İzmir'de yapılması için ikna etmemiz gerekiyor. Başkanımız Ekrem Demirtaş ile Ankara'ya gidip, bakanlarımızın kapısında bu yatırım için bekleyeceğiz. Hem İzmir'deki sanayi bölgeleri hem komşu illerdeki oto yan sanayi çok güçlü. Limana yakınız, ihracatımız kolay. Bu tür büyük yatırımlarda vergi avantajı var. Volkswagen yatırımını bölgeye getirmek için hükümetten destek bekliyoruz.

* Yılmaz Temizocak
(Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı Başkanı)

Ege'nin hiçbir şeyi eksik değil. Arazimiz, iş gücümüz, iş potansiyelimiz var. Moral bozmaya da gerek yok. Biz elimizden geldiği kadar büyük yatırımları Ege'ye çekmek için uğraşıyoruz. Bizim avantajlarımız diğer bölgelerden daha fazla. Çalışmalarımıza aynı hızla devam etmeliyiz. Geçmişte Opel için yaptığımız çalışmaları şimdi Volkswagen için yapmalıyız.
* Mustafa İduğ
(Ege Otomotiv Derneği Başkanı)

Yatırımcıların Ege'ye getirilmesi için yatırımların geri dönüşünün avantajlı olması lazım. Bunun için İzmir vergisel teşvik bölgesi içine alınmalı. Sektörel bazı özel teşviklerinin uygulanması gerekiyor. Otomotiv yatırımında 10 yıllık vergi indirimi sağlanmalı. Artık Avrupa'daki otomobil fabrikaları Avrupa dışına taşınıyor. Yatırımları Ege ve Türkiye'ye çekmek için bizim genç nüfusumuz ile onların teknolojisinin birleştirilmesi gerekiyor. Bunu yaparsak Volkswagen'in gelmemesi için sebep yok.
İzmir daha önce neleri kaçırmıştı?
* İzmir Alsancak Limanı'nın özelleştirme süreci davalara takılınca, dünyanın en büyük liman işletmecilerinden Hutchison Grubu limanı almaktan vazgeçti.
* Torbalı'daki fabrikasını kapatan Opel'i geri getirme çabası başarılı olmadı.
* İngiliz sigara şirketi BAT, Tire'deki fabrikasını kapatıp Samsun'a taşındı.
* Sevilen Şarapları, İzmir Gaziemir'deki tesisini büyütemediği için Aydın'a yatırım yaptı.
* Türkiye'nin ilk vadeli işlem borsası VOB, Borsa İstanbul'la birleştirilerek İstanbul'a taşınıyor.
* Çinli otomobil firması DFM, İzmir'i yatırım için düşündü ama henüz yatırım kararı vermedi.
* İzmir'de yatırımı da düşünen Çinli Cherry, Marmara'ya gitti.
* Bir Fransız motor üreticisi, Ege Serbest Bölgesi'nde planladığı tesisi Polonya'ya taşıdı.
Çinliler Ankara'da ne yatırımı yapacak?
İlk etapta toplam 108 bin metrekarelik alanda inşa edilecek CSR-MNG Ankara Metro Araçları Üretim Tesisleri'nde, birinci etapta yılda 200 araç imalatı, ikinci etapta ise 150 araç bakım ve onarımı kapasitesi yaratılacak. 12 aylık inşaat süresinin ardından üretime geçmesi planlanan projede, sürekli olarak 30 Çinli ve 350 Türk kalifiye teknik personel çalışacağı, inşaat ve üretim safhalarında yaklaşık 6 bin kişilik istihdam yaratılacağı belirtildi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.