Anadolu'da üretilen ürünleri demiryoluyla Avrupa'ya ulaştırmayı hedefleyen ve Türkiye'nin en büyük lojistik projelerinden biri olan Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar A.Ş (BALO) Projesi kapsamında ilk tren 8 Eylül'de Manisa'dan Münih'e hareket edecek. Manisa'nın düşman işgalinden kurtuluşunun 91'inci yıldönümünde hareket edecek olan tren Manisa Organize Sanayi Bölgesi Lojistik Hatlar Terminali'nden yola çıkacak.
Anadolu'da üretilen ürünleri demiryoluyla Avrupa'ya ulaştırmayı hedefleyen proje Türkiye'nin 500 milyarlık ihracat hedefine büyük katkı sağlayacak olması açısından da önem taşıyor.
Manisa Sanayi ve Ticaret Odası'nın (MTSO) fikir sahibi olduğu proje, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) öncülüğünde Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar A.Ş (BALO) tarafından hayata geçiriliyor.
Manisa Ticaret Sanayi Odası Genel Sekreteri Tamer Balatlı, "Batı Anadolu Lojistik Organizasyonlar A.Ş. Manisa'daki hazırlıklarını tamamladı. Görkemli bir törenle treni Manisa'dan uğurlayacağız" dedi.
İpek Yolu canlanıyor
Birçok yerli ve yabancı dev sanayi kuruluşunun bulunduğu Manisa Organize Sanayi Bölgesi'ndeki fabrikalarda üretilen malların tren yoluyla Avrupa'ya aktarılacağı projeyle ilgili konuşan MTSO Genel Sekreteri Tamer Balatlı, "Bu kapsamda ilk tren 8 Eylül günü yani Manisa'nın düşman işgalinden kurtuluşunun 91. Yıl döneminde kentten hareket edecek. Manisa'dan Bandırma limanına oradan da deniz yoluyla Avrupa'ya ulaşacak. Bu proje sayesinde sanayicinin ihracat sorunu rafa kalkıyor" diye konuştu.
Proje kapsamında haftada iki defa trenle Münih ve Köln'e gedileceğini ifade eden Balatlı, "Tren yükünü 12 günde Manisa'dan Köln'e götürecek.Haftalık karşılıklı iki blok tren sefer yapacak. 2014 başında haftalık karşılıklı 5 blok tren olacak. 350 konteynerr 875'e çıkacak. Avrupa'da varış noktası 4'e çıkacak. İki tren feribotumuz olacak. İpekyolu'nu canlandırmak istiyoruz. Oradan gelen hammaddeleri de Türkiye ve diğer ülkelere taşıyacağız" diye konuştu.
İlk ortak MTSO
MTSO Başkanı Bülent Koşmaz ise, Batı ve Orta Anadolu ile Avrupa pazarları arasında ithalat-ihracat köprüsü kurmayı amaçlayan Büyük Anadolu Lojistik Organizasyonlar Projesi'nin (BALO) ilk ortağının Manisa Ticaret ve Sanayi Odası olduğunu hatırlattı. Koşmaz, oybirliğiyle, 1 milyon TL sermaye koyup BALO A.Ş'ye ortak olduklarını TOBB'un öncülüğünde yürütülecek olan projenin 93 oda ve borsanın ortaklığıyla hayata geçirildiğini söyledi.
Koşmaz, "BALO'yla Anadolu'daki sanayici ve ihracatçının yükleri Avrupa'nın iç kesimlerine demiryolu ile taşınacak. Bu sayede ihracatçımız Avrupa pazarlarında rekabet etme avantajı yakalayacak. Bunun Manisa, İzmir ve Denizli gibi sadece Batı Anadolu kentlerinin yükünü alan bir proje olacağını düşünmüştük. Ancak, Bursa, Ankara, Eskişehir, Gaziantep ve Kayseri de dahil edilerek genişletildi" dedi. Koşmaz, projeye dahil olacak her oda ve borsanın 1'er milyon TL, TOBB'un ise 10 milyon TL sermaye koyduğunu, toplam 100 milyon TL'yi aşkın sermayeyle işe başlandığını kaydetti.
RIDVAN KÖRPE
"Rekabet gücü arttı"
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu Anadolu sanayicisinin ürünlerini, ulaşım sorunları ve sistem olmaması nedeniyle demiryoluyla Avrupa'ya ulaştıramadığını belirterek, özellikle nakliye masraflarının Anadolu'daki sanayicilerin rekabet gücünü engellediğini söyledi. Hisarcıklıoğlu, "İstanbul, ihracatının yüzde 51'ini, İzmir yüzde 61'ini, Bursa yüzde 78'ini Avrupa'ya yaparken, Anadolu'nun ortasındaki Konya yüzde 33'ünü, Gaziantep ise sadece yüzde 24'ünü Avrupa'ya yapabiliyor. Yani, nakliye masrafları rekabet gücünü azalttığı için Anadolu, Gümrük Birliği'ne giremiyor. BALO Projesi ile bu sorunu çözeceğiz" dedi.
Zamanla diğer Avrupa ülkelerine de yük taşımacılığının başlayacağını ve Anadolu'nun bazı illerinde yük toplama merkezleri kuracaklarını anlatan Hisarcıklıoğlu, şu bilgileri verdi: "Hedefimiz, tarifeli blok tren taşımaları organize ederek Anadolu'dan Avrupa ve İskandinavya'ya ve devamında Pakistan treni ile bağlantı sağlayarak, Orta Asya ve Uzakdoğu'ya demiryolu ile yük taşıma faaliyetlerine başlamak."
Türk ihraç ürünlerinde demiryolu taşıma payının yüzde 0.85 gibi düşük bir oran olduğunu hatırlatan Hisarcıklıoğlu, "Artık, tren gelir vagonları boş gelir veya kara tren gecikir, belki de hiç gelmez türküleri yerine, tarifeli trenler gelir, ihraç ürünlerimizi taşır şarkıları söylemenin zamanı geldi" dedi.
