Eğitimli kadın, işsiz

Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Başkanı Doç. Dr. Halaç, “İzmir, eğitim seviyesi yükselen kadının istihdam açısından cezalandırıldığı nadir şehirlerden birisi” dedi

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yayınlanan istihdam verileri İzmir'le ilgili ilginç veriler ortaya koydu. Buna göre, 2013 yılında eğitimli erkeklerin işsizlik oranı yüzde 8.9 olurken, kadınların işsizlik oranı yüzde 18.8 olarak gerçekleşti. TÜİK'in rakamları İzmir'de eğitim düzeyi arttıkça kadınlarda işsizliğin de arttığını gösterdi. Verileri analiz eden Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Başkanı Doç. Dr. Umut Halaç, "İzmir'de kadınların iş gücüne katılım oranı Türkiye genelinden yüksek. Ancak İzmir'deki işsizliğe baktığımızda, eğitim almış kadınların işsizlik oranlarının aynı eğitimi alan erkeklere oranla çok yüksek olduğunu görüyoruz" dedi. İzmir'de istihdam yaratan yatırımların azlığıyla birlikte istihdamda cinsiyet ayrımının yaşandığını vurgulayan Halaç, "İlginç olan, eğitim seviyesi düştükçe kadınlarla erkekler arasındaki işsizlik oranlarının farkı azalıyor, hatta okuma yazma bilmeyen kadınların işsizlik oranı, aynı eğitim düzeyine sahip olan erkeklerden daha düşük. İzmir, eğitim seviyesi yükselen kadının istihdam açısından cezalandırıldığı nadir şehirlerden" dedi.
"Cinsiyet ayrımı var"
Olumsuz tablonun, üretimde kullanılacak ara elemanların yetiştirildiği lise ve dengi meslek okulu düzeyinde daha da keskinleştiğini vurgulayan Halaç, "2013 yılında meslek okulu mezunu erkekler arasındaki işsizlik oranı yüzde 12.9 olurken bu rakam aynı eğitim seviyesine sahip kadınlar arasında yüzde 29.6. Bu cinsiyet yapısına dayanan işsizlik oranları zaman içerisinde kötüleşmeye devam ediyor" diye konuştu. İlginç olanın eğitim seviyesi düştükçe kadınlar ile erkekler arasındaki işsizlik oranı farkının azalması olduğunu ifade eden Halaç, "Hatta, okuma yazma bilmeyen kadınların işsizlik oranı yüzde 13.3'le aynı eğitim düzeyine sahip olan yüzde 20.9 işsizlik oranı olan erkelerden daha düşük. Sanırım İzmir, eğitim seviyesi yükselen kadının istihdam açısından cezalandırıldığı nadir şehirlerden biri" diye konuştu. İzmir'deki işsizlik sorunun nedeni hakkındaki saptamaların üç ana konu çevresinde toplandığını dile getiren Halaç, "İzmir'deki işgücüne katılım oranlarının diğer şehirlere göre yüksek olması, net göç alan bir şehir olması ve istihdam yaratan yatırımların azlığı ile bu konudaki devlet teşviklerinin yetersiz oluşu. Bahsedilen üç saptama da doğru" dedi.

Rakamlar Türkiye ortalamasının üzerinde

İzmir, son yıllarda artan işsizlik rakamları ile gündemde. 2011'de ülke genelinde oran yüzde 9.8 olurken İzmir, yüzde 14.7 ile en yüksek işsizliğin olduğu ikinci şehir oldu. 2012'de ülke genelinde işsizlik oranı düşerek yüzde 9.2 olurken İzmir'de yüzde 14.8 ile yine yükseldi. 2013'te ise Türkiye'de işsizlik yüzde 9.7'ye İzmir'de ise yüzde 15.4'e yükseldi. 2013 yılı il il işsizlik oranı rakamlarına göre İzmir yüzde 15.4 ile ilk 10'da Batman, Mardin, Siirt, Şırnak, Diyarbakır ve Şanlıurfa'nın ardından 7'nci sırada yer aldı. Üç büyük il içinde en çok işsizlik oranına sahip şehir de yine İzmir. İzmir'i yüzde 11.2'lik işsizlik oranı ile 14'üncü sırada İstanbul, yüzde 10.9'luk işsizlik oranı ile 17'nci sırada Ankara takip etti. Artan oranlar, tartışmaları da beraberinde getirdi. İzmir'de işsizlik oranlarının ülke genelinin üzerinde olmasının, işgücüne katılım oranının ülke ortalamasından daha yüksek olmasından kaynaklandığı, iş arayan nüfusun önemli bölümünün ise kamu ya da ofis ortamında çalışma talebinde bulunmasının oranları artırdığı kaydedildi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.