İzmir Büyükşehir Belediyesi, S plaka sayısının artırılması için hazırlık yaparken, İzmir Otobüsçüler ve Umum Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Hasan Basri Bostancı bu karara karşı çıktı. Yeni S plaka ihalesinin Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) Genel Kurulu'nca kabul edilmesi halinde 300 adet aracın trafiğe çıkabileceğini söyleyen Bostancı, "Genel kurul yeterli çoğunluk sağlanamadığı için 3 kez ertelendi. Bayramdan sonra tekrar yapılacak. Ancak biz oda olarak İzmir'de S plaka ihtiyacı olmadığı görüşündeyiz. Büyükşehir, bazı rant gruplarının müracaatlarını değerlendirirken, meslek odası olarak bizlerin görüşlerini almıyor. Halbuki biz görüşümüzü bildirdik. Bir usülsüzlük yapılırsa hukuki mücadele başlatacağız" diye konuştu. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun talimatıyla ilk S plaka arttırma toplantısı 11 Eylül'de yapıldı. UKOME Genel Kurulu'nda katılım için yeterli sayıya ulaşılamayınca toplantı 16 Eylül'e ertelendi. Ancak yine yeterli sayıya ulaşılamayınca bu kez 18 Eylül'e ertelendi. Yine çoğunluk sağlanamayınca toplantı bayram sonrasına ertelendi.
Rakamlarla açıkladı
İzmir'de 5 bin 253 tane olan S plaka sayısının yeterli olduğu yönünde rapor hazırlayan ve rakamsal verilerle açıklayan Bostancı, "Büyükşehir'in ulaşım master planına bakıldığında görülecektir ki 2007 yılında İzmir'deki tüm taşıma unsurlarıyla bir gün içinde hesaplanan toplam yolcu sayısı 1 milyon 851 bin 521 olarak tespit edilmiştir. Bu yolcuların 1 milyon 737 bin 037 adedi 2007 yılı itibariyle karayolu özel toplu ulaşım araçlarıyla taşınmaktadır. Bu sayı şu anda 1 milyon 256 bine düştü. Söz konusu yolculukların dağılımında ise S plakalı servis araçlarıyla taşınan yolcu sayısı günlük 120 bin olarak tespit edilmiştir. 2007'de karayolu toplu ulaşım araçları 1 milyon 737 bin kişi taşırken 2015'te bu rakam 1 milyon 256 bine neden düşmüştür? Çünkü o zaman raylı sistem, tramvay, aktarma istasyonları, metro ve İZBAN yoktu. İzmir'de taşınan yolcu sayısı nüfüs artışıyla beraber baktığınız zaman, 1 milyon 256 bin tanesi tekerlekli araç kulanıyor. Bunun dışındakiler metro ve raylı sistem kulanıyor. 2007'de raylı sistemle taşınan yolcu sayısı 76 bin 993 kişi iken 2015'te hedeflenen rakam 476 bin 072'dir. Bu rakamlar, S plaka sayısının yeterli olduğunu kanıtlıyor" diye konuştu. TOLGA TEKİN
T ve M plakaları S'den daha pahalı
Splaka fiyatlarının ihtiyaç nedeniyle çok yüksek olduğu iddialarının ise gerçekleri yansıtmadığını öne süren Hasan Basri Bostancı, "Şu anda bir S plaka fiyatı 270-280 bin lira civarında. Eğer S plaka azlığı, fiyatların yüksekliğine bir neden olarak gösteriliyorsa bugün bir T plaka 1 milyon lira, M plaka ise 1 buçuk milyon lira civarındadır. S plakanın fiyatı bunların yanında çok düşük kalıyor. Bu fiyat değişimi alan ile satan arasındaki bir konu. Sonuçta burada ticaret yapılıyor. S plaka fiyatı T ve M plaka fiyatlarına göre çok daha düşük seviyelerde olduğu için bu iddialar gerçekleri yansıtmıyor" diye konuştu. Bostancı ayrıca okulların açılmasıyla servis sıkıntısı yaşayan okul yönetimlerinin kendilerine başvurmaları halinde servis aracı temin edebileceklerini belirtti.
Yeni öneri getirdi
Büyükşehir Belediyesi'nin S plakayı artırmak yerine farklı bir düzenlemeye gitmesini öneren Bostancı, "Fabrika çıkış saatlerinin UKOME kararıyla yarımşar saat ileri geri alınmasıyla, günde sabah akşam tek sefer yapan esnafa ikinci bir iş imkanı sağlanacaktır. Böylece pik saatlerde personel ve okul taşıtları aynı anda trafiğe çıkmayarak yaşanan yoğunluk azalırken, aynı zamanda esnafın gelir seviyesi de artacak. Böylece atıl durumda olan servis araçları da aktif kullanıma açılmış olacaktır" diye konuştu.