Doğru politikalarla pamuk üretimi arttı

Türkiye, pamuk üretiminde eski gücüne yeniden kavuşurken, 1 milyon ton üretim hedefine de çok yaklaştı. Bu yıl ekim alanları yüzde 20 artarak 500 bin hektara ulaştı, üretici de iyi gelir elde etti

Türkiye, pamuk üretiminde aşama aşama eski güçlü konumuna gelirken, eşik olarak koyduğu 1 milyon ton üretim miktarını da yakalamak üzere. Son 2 yıldır pamuk ekim alanlarında görülen artış trendi bu yıl yüzde 20 gibi yüksek artış oranıyla yaklaşık 500 bin hektar alana ulaştı. Ulusal Pamuk Konseyi Başkanı Barış Kocagöz, olumsuz seyreden mevsim şartlarına rağmen bu sezon 850-900 bin ton rekolte beklediklerini belirterek, "Bu miktar ile Türkiye, 2001 yılındaki 935 bin tonluk pamuk üretimini yeniden yakalama aşamasına geliyor. Uygulanan doğru destek programlarıyla kısa sürede 1 milyon ton olarak belirlenen eşik hedefi de geçmiş olacağız" diye konuştu.

Üretici dönüş yaptı

Üretimi 935 bin tonlardan 380 bin tonlara gerileyen ve net ithalatçı konuma düşen Türkiye'de, son yıllarda çiftçiler hızla yeniden pamuk yetiştiriciliğine yöneldi. Ülke genelinde pamuk ekimine ayrılan tarım alanları 2015 yılında yüzde 9, 2016 yılında ise yüzde 15 iken, oran bu yıl yüzde 20 gibi ciddi seviyeye ulaştı. Türkiye'nin toplam pamuk ekim alanlarının 425 bin hektardan bu yıl 500 bin hektara ulaştığı tahmin ediliyor. Pamuğun en çok üretildiği 2001 yılında 710 bin hektar alanda yapılan üretimle 935 bin ton ürün elde edilmişti. Bugünkü verimle aynı alanda 1 milyon 400 bin ton ürün elde etmek mümkün.

Ciddi artışlar var

Türkiye'nin pamuk üretiminde de eski güçlü konumuna doğru hızla gelmeye başladığını söyleyen Ulusal Pamuk Konseyi Başkanı Barış Kocagöz, bu yıl ekim alanlarında yüzde 20 artış olduğunun gözlemlendiğini söyledi. Geçtiğimiz yıl kar eden üreticinin bu yıl pamuğa ayırdığı alanları arttırdığına işaret eden Kocagöz, "Ekim alanlarında 700-800 bin dönüm artış var. Rekoltenin ise 850 bin- 900 bin tonlara ulaşacağı bir sezon bekliyoruz. Üretici geçtiğimiz yıl kar da edince bu yıl ürüne eğilim daha fazla oldu. Bergama, Manisa, Koçarlı, Nazilli, Torbalı, Köşk, Denizli; Ege'nin önemli pamuk üretim alanlarına sahipken, üreticisi uzun yıllardır bu ürünün yetiştiriciliğini terk eden yerler. Bu yıl ise bu bölgelerde pamuk yetiştiriciliğinde çok ciddi artışlar var. Buralarda pamuk ekiminde en az 3 yıl kalıcılığı sağlarsak, biz 1 milyon ton eşik hedefine çok rahat ulaşacağız" diye konuştu.

Ürün İhtisas Borsası katkı sağlayacak
Ege'de pamuğa yeniden dönen bölgelerde üreticiyi 3 yıl boyunca tutmaları halinde kısa sürelerde 1 milyon ton seviyesini aşabileceklerini vurgulayan Kocagöz, "Aslında lisanslı depocuğulun önü açıldı. Ciddi destekler geliyor. Türkiye artık çağdaş pazarlamayı önemsiyor. Lisanslı depoculukta mevcut kapasiteler yetmeyecek. Gümrük Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın ciddi çalışmaları var. Ürün İhtisas Borsası'nın işlevselliği de sağlanabilirse pamuk üretiminin artmasına çok büyük katkı sağlayacağı kesin" dedi. Haziran ayında serin ve yağışlı geçen havanın pamuktaki tek olumsuzluk olduğuna vurgu yapan Kocagöz "Şu aşamada üründe büyük zararlar söz konusu. Ürünü yeniden eken üreticiler var" dedi.

Mazot desteği verildi
Türkiye'nin pamuk üretiminde rekabetçi olduğu 2001 yılında 935 bin ton üretim miktarına ulaştığını, sonraki yıllarda ise rekabetçiliğini kaybederek pamuk yetiştiricisini ve üretim alanlarını hızla kaybederek, rekoltenin 2008 yılında 383 bin tona gerilediğine dikkat çeken Kocagöz, şu değerlendirmeyi yaptı: " Pamuk yetiştiriciliğine ilginin artmasında kurun önemli etkisi var ama Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın, son 3-4 yıldır pamuk üretiminin arttırılması için kararlılıkla uyguladığı destekleyici programların etkisi daha büyük. Çok doğru politikalar uygulandı. Bu yapılırken dünya fiyatlarının da desteklemesi ile üretici geçtiğimiz yıl para kazandı. Mazot desteklerinin arttırılmış olması, sertifikalı tohuma verilen destekte gelinen nokta, pamuk prim destek fiyatının son yıllarda arttılması pamuk ekiminin artmasındaki önemli etkenler oldu."

KADİR KEMALOĞLU

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.