Varını yoğunu modern müze için harcıyor

Güçlü bir kadın ama böyle anılmak istemiyor İstanbul Modern Sanat Müzesi'nin Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı...

Zamanının çoğunu müzede geçiren Eczacıbaşı'nın tek amacı var: Büyük-küçük herkesin müzelere gitmesini sağlamak...
MİLYAR DOLARLARA HÜKMEDEN KADINLAR / SEDA KAYA GÜLER
Oya Eczacıbaşı, Çalışma eski bakanlarından Prof. Dr. Turhan Esener'in kızı. Ortaokul ve liseyi Fransa'da okuduktan sonra Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü'nden mezun olur. Babası ve ağabeyi gibi akademik kariyer yapmayı planlarken, Bülent Eczacıbaşı ile evlenince bu hayalini ertelemek zorunda kalır.
Oğlu Emre doğduktan iki yıl sonra Oya Eczacıbaşı, kayınpederi Nejat Eczacıbaşı'nın kurucusu ve başkanı olduğu İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı'nın, İstanbul Bienali organizasyonunda çalışmaya başlar. Bir kaç yıl sonra kızı Esra doğar.
İstanbul'un kültür ve sanat hayatına katkılarını yeni projelerle sürdürmek isteyen Nejat Eczacıbaşı bir gün gelinini çağırır ve "Sen kültür sanata çok meraklısın. Benim İstanbul için çok güzel bir projem var. Modern Sanat Müzesi kurmak istiyorum. Haliç'in kıyısındaki Feshane binası bu proje için çok uygun bir yer. Senin de bu projeyle ilgilenmeni istiyorum" der.
LONDRA'DA YÜKSEK LİSANS
Çok heyecanlanan ve bu işin altından kalkabileceğini düşünen Oya Eczacıbaşı, müze işletmeciliği konusunda kendisini eğitmesi ve uzmanlık kazanması gerektiğini düşünerek yüksek lisans yapmak için İngiltere'ye gider.
Kızı henüz 1 yaşında olduğu için çok zorlanır bu kararı verirken ama gerek kocasının, gerekse ailesinin desteğiyle bu zor dönemin üstesinden gelir.
Sık sık İstanbul'a gelip, çocuklarını ihmal etmeden, mastırını bitirir. Ve müze projesinde görev almaya başlar.
Hızla işe girişilir ve Nejat Eczacıbaşı'nın büyük düşünü gerçekleştirmek üzere Feshane binasında restorasyona başlanır. Daha sonra Feshanede'den vazgeçilerek başka bir yer arayışına girilir. Bu arada koleksiyonlar toplanır.
2003 yılında hükümetin de desteğiyle Karaköy rıhtımındaki Denizcilik İşletmeleri'ne bağlı 4 numaralı antreponun modern sanat müzesine çevrilmesine karar verilir. Bir yıl sonra da müze kapılarını sanatseverlere açar.
Açıldığından beri yabancı devlet adamlarının ve basının ilgisini çeken müzenin kraliçelerden, başbakanlara kadar pek çok ziyaretçisi var ama halktan yana pek yok!

GENÇLER VE KADINLAR

Bu konu Oya Eczacıbaşı'nın en çok üzerinde durduğu ve kafa yorduğu bir konu. İstiyor ki, her kesimden her yaştan kişi gelsin müzeye. Sadece belli bir zümre tarafından ziyaret edilmesin, ev kadınları, gençler, aileler de gelsin.
Dünyada müzeciliğin bambaşka bir yere gittiğini söyleyen Oya Hanım, "Çağımız insanı kendini görsel olarak yetiştirmeyi, müzeye gitmeyi bir görev olarak görüyor, zevk alıyor bundan. Ailesi ile birlikte gidiyor, eğleniyor, geziyor, öğreniyor, yemek yiyor, alışveriş yapıyor. Disneyland'a gittiği zaman da eğleniyor, yiyor, içiyor ama bir tarafı boş, eksik kalıyor. Müzede, çocuğuna bir şey öğretme, geleceğe yönelik bir estetik görüş kapsın isteği oluyor" diyor.
Ekonomi dergileri tarafından her yıl "Türkiye'nin en güçlü kadınları" arasında yerini alsa da O böyle anılmaktan hoşlanmıyor. "Güçlü bir kadın olmak gibi bir derdim yok" diyen Eczacıbaşı'nın bütün amacı Türkiye'nin her yerinde müze gezenlerin sayısının artması.
Yılda 500 bin ziyaretçi
* Açıldığı günden bu yana İstanbul Modern, dış basında "İstanbul'un yeni ve modern kimliğinin önemli bir yansıması" ve "Türkiye'nin değişen yüzü" olarak nitelendirildi. Henüz Atina'da bir çağdaş müze yok. Belki bu nedenle bu kadar ilgi çekti ve ilgi her yıl artıyor. Dış basının ilgisi sayesinde hem ülkemiz tanıtıldı hem de Türk insanının modern sanatla iç içe olduğu yansıtıldı. Yabancı ziyaretçilerimiz de açıldığımızdan bu yana yoğun ilgi gösteriyor. Hem turistler hem de ülkemizde yaşayan yabancılar için ziyaret edilmesi gereken yerlerin başında geliyor müzemiz.
* İstanbul Modern, yılda 500 bin ziyaretçi ağırlıyor. Perşembe günleri halk günü olduğu için müze ücretsiz olarak geziliyor. Yaptığımız araştırmalarda İstanbul Modern'in daha çok gençlere ve kadınlara hitap ettiğini görüyoruz. Ayrıca müzemizi sürekli ziyaret edenlerin sayısı artıyor. Müze ziyaretlerini alışkanlığa dönüştürmek çabamız da bir karşılık bulmuş oluyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.