21 yılda 20 kilometre

İzmir Büyükşehir Belediyesi, metro inşaatında dünyada eşi benzeri olmayan bir rekora imza attı. Yılda neredeyse 1 kilometre mesafe kat edilerek 20 kilometrelik Evka3-Üçkuyular hattı 21 yılda tamamlanabildi. Başkan Kocaoğlu, metronun Narlıdere'ye uzatılacağını açıkladı

Yapımı yılan hikayesine dönen İzmir metrosu, tam 21 yıl sonra bitti. Ege Üniversitesi-Üçyol arasındaki ilk aşama 604.7 milyon dolara mal oldu. Üçyol-Fahrettin Altay'dan oluşan 2. aşama ise 90 trilyon liraya ihale edildi. Ancak iptallerle bir çok değişikliğe uğrayan sürecin kesin maliyeti bugüne kadar açıklanmadı. 21 yıllık işkencenin, bölge sakinlerine isyan ettiren, esnafı canından bezdiren metro inşattının gerçek maliyeti belirsizliğini korurken, Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun yalnızca "kendi gücümüzle bitirdik" demesi dikkat çekti.

İlk aşama 7 yıl sürdü

İzmir'in metro yolculuğu 1993 yılında başladı. Zamanın Büyükşehir Belediye Başkanı Yüksel Çakmur tarafından 15 Ocak 1993'te imzalanan sözleşmeyle ilk kazma vuruldu. Ege Üniversitesi-Üçyol'dan oluşan ilk aşama zamanın belediye başkanı rahmetli Ahmet Piriştina tarafından 2000 yılında hizmete açıldı. İlk aşama sigorta primleri dahil 604 milyon 740 bin 590 dolara mal oldu. İkinci aşamanın yapımı ise yılan hikayesine döndü.
2005 yılında 90 Trilyon 248 Milyar liraya ihaleyi alan Bayındır İnşaat AŞ çalışmalara başladı. 9.5 yıl süren çileli yolculuk arife günü nihayet sona erdi. Büyükşehir Belediyesi tarafından bir türlü tamamlanamayan Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nda yıllar süren çileli bekleyişte, çok sayıda duraksama yaşandı. Başkan Kocaoğlu'nun bile, "Ben de bıktım, İzmirli de bıktı" dediği metroda bu duraksamaların ardından yeniden ihaleler düzenlendi. Bozoğlu, Öztaş, Borege ihaleleri alarak işi yürüten firmalar arasında yer aldı.
Günde 8.5 santimetre
Metro tüneli inşaatlarında zeminin yapısına göre günlük ortalama 10 metrelik ilerlemenin normal sayıldığı belirtilirken, Üçyol-Üçkuyalar arasındaki 5.5 kilometrelik tünelde, Büyükşehir Belediyesi günlük ortalama sadece 1.7 metre ilerleyebildi. Başkan Kocaoğlu'nun geçtiğimiz yılın aralık ayında "Tünelin bitimi için Poligon bölümünde sadece 30 metre kaldı" açıklaması üzerinden yapılan hesaplamaya göre Büyükşehir'in son 1 yılda günde ortalama sadece 8.5 santimetre ilerleyebildiği ortaya çıktı.
Üst üste skandallar
Metro tünelinde önce 2011, sonra da 2012 yılında meydana gelen yırtılma ve su baskınları üzerine yüklenici Öztaş firmasının ODTÜ'ye hazırlattığı rapor ise korkunç bir gerçeği ortaya çıkarmıştı. ODTÜ İnşaat Mühendisliği'nden Doç. Dr. Erdem Canbay, raporunda metro tüneli yapılırken depremselliğin ve su basıncı faktörünün gözardı edildiğini, deprem konusunda güçlendirme yapmak için çevredeki binaların uygun olmadığını bildirdi. Büyükşehir'in kendi öz kaynaklarıyla yapımına başladığı Üçyol-Üçkuyular metrosundaki
skandal bununla da bitmedi. Göztepe istasyonunda 2 tane olması gereken yangın çıkış istasyonlarından birinin olmadığı belirlendi. Yani olası bir durumda sonuç faciayla sonuçlanabileceği ifade edildi. Tüm bunların akabinde 21 yıllık işkence arife günü sona erdi. Kocaoğlu, bu ve benzer eleştrileri "Kara propaganda" olarak değerlendirdi. Ancak bölgede yaşayan on binlerce insanı canından bezdiren metro inşaatının gerçek maliyetini bugüne kadar açıklamadı. Kocaoğlu, metroyu Narlıdere'ye uzatacaklarını asçıklarken, metro mağdurları ise, Narlıdereli vatandaşalara 'sabır' diledi.

İSTASYONLAR

Evka 3-Ege Üniversitesi (2007-2012)
Bornova-Bölge-Sanayi-Stadyum-Halkapınar-Hilal-Basmane-Çankaya-Konak (1999-2000)
Üçyol-İzmirspor-Hatay-Göztepe-Poligon-Fahrettin Altay (2005-2014)

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.