'KUTUKONDU!'

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin elektronik karttaki sorunları çözemeyip kağıt bilete geri dönmesi ikinci bir kriz yarattı. Kara bilet kutularını ‘utanç kutusu’ gibi turnikelere yerleştiren belediyenin uygulaması bu kez de uzun bilet kuyrukları oluşmasına neden oldu

İzmir Büyükşehir Belediyesi, elektronik ulaşım kartlarıyla ilgili yaptığı ihalenin ardından yeni sisteme geçişi arap saçına çevirdi. Yeni kart sistemiyle ilgili kriz çözülemediği için tekrar başlatılan 1990'lardaki abonman bilet uygulaması vatandaşları isyan ettirdi. Büyükşehir Belediyesi, teknoloji çağında kara kutuları adeta bir "utanç kutusu" gibi gişe ve otobüslere yerleştirdi. Kent içi ulaşımda ilk kez bilet kullanan ve bilet atılan kara kutuları ilk kez gören gençler ise büyük şaşkınlık yaşadı.
Kuyruk çilesi
1990'lara göre nüfusu giderek artan İzmir'de bilet uygulaması nedeniyle ikinci bir kriz yaşandı. Vatandaşlar bilet alabilmek için gişelerin önünde uzun kuyruklar oluşturdu. Buna, otomatik yükleme makineleri çalışmadığı için kartına dolum yaptırmak isteyen vatandaşlar da eklenince kuyruklar iyice uzadı.
Turnikeleri patlattılar
Önceki akşam Çankaya Metro İstasyonu'nda dakikalarca bilet almak için uzun kuyrukta bekleyen yüzlerce vatandaş çileden çıktı. İşten çıkıp evine gitmek için turnikelerin önünde uzun süre bekleyen vatandaş, "Açın kapıları kardeşim. Bu ne rezillik. Sizin hatanızın bedelini bu millet mi ödeyecek?" diye bağırırak turnikelerde bekleyen güvenlik görevlilerine seslendi. Güvenlik görevlilerinin, "Bekleyeceksiniz" şeklindeki cevabı turnikeden geçmeye çalışan İzmirlileri çileden çıkardı. Bazı vatandaşların "İlla ki Yeni Asır'ı mı çağırılım. Sizin hakkınızdan o geliyor, değil mi?" diye söylendiği duyuldu. Vatandaşın isyanına destek veren turnikelerin önündeki yaklaşık 500 kişi, aynı anda 'açın kardeşim' diye bağırarak turnikelere yüklendi. Yüzlerce İzmirli, adeta turnikeleri patlatararak metroya indi. Turnikelerin güvenliğini sağlayan görevliler ise, öfkeli vatandaşları çaresizlik içinde seyretti.
TOLGA TEKİN/ALİ EYCE
Sosyal medyada büyük tepki
Vatandaşlar, yaşanan krizi sosyal medyada gündeme getirdi. Bazı vatandaşlar yaşanan krizi esprili bir dille eleştirdi. İşte, o tepkilerden bazıları:
-ESHOT eski Genel Müdürü Mehmet Erdül: "Nereden nereye? Biz iki katlı otobüs getirdik. Biz otobüsten metro yapardık. Çağdaşlık diye akıllı kart ihalesi yaptık. Kayıp kaçak olmasın diye bileti kaldırdık. Para kumbaralarını kaldırdık. Adam bilet bastırıyor. Nerede basıldığını bile bilmiyor İzmirli. Bir İlçe Başkanının matbaasında basıldığı iddiaları dolanıyor ortalıkta. Ayrıca, şoför veznedar değildir. Bilet sattıramazsınız. Suç işliyorsunuz. Her şoföre 500 liralık bilet zimmetlemek hatadır. Daha kötüsü bu işi güvenlik elemanlarına yaptırmaktır. Anayasa angarya işi yasaklar. Güvenlik elemanlarının görev tarifinde bilet zimmetlemek yoktur. Anayasaya göre şoförün görevi araç kullanmak, güvenlikçinin görevi güvenliği sağlamak."
İlden Kemal: Eller gider aya İzmir abonman bilet kullanmaya başladı.. Sene 2015.. Yakında su, yağ, tüp kuyruğuna da gireriz
Aktüel: İzmir eski Türkiye'ye çabuk döndü. Bir de ekmek karnesi çıkarın tam olsun.
Selman Günaydın: İzmir Büyükşehir Belediyesi 2015 yılında ileri teknoloji ürünü kağıt bilet uygulamasına geçti! Burası İzmir...
Fatma Gonca: İzmir! Durmak Yok Gerilemeye devam... (Einstein fotoğrafı ile) Büyükşehir'den dahiyane icat...
Mehmed Öztürk: Ah İzmir ah ne çektin be :( Adamlar İstanbul'da Marmaray yapıyor. Sen daha otobüste kart kullandıramıyorsun :(
Fatih Özfatura: Açılan sandık sayısı: 35... Sayılan abonman sayısı: Tam 4800, talebe 7200
Didem Darcan: Yazıklar olsun bu şehre bunu yapanlara, biletlere geri döndürenlere, 20 yıl geriye götürenlere, insanlara işkence çektirenlere. Yazık oturdukları koltukların, aldıkları maaşların hakkını veremeyenlere. Hesap verin bana, İzmirli'ye... Siyah kutuları istemiyorum.
VATANDAŞLAR NE DEDİ?
Üniversite öğrencisi Betül Erdal: Kentkart yüklemesi kolay oluyordu ama şimdi sürekli in bin bilet almak zorunda kalıyoruz. Gideceğimiz yere çok kolay varamıyoruz. Müşterilerle şoförler arasında problemler yaşanıyor. Beğenmedik, yani saçma bulduk. Öğrenciler için zor. Şu an bilet kullanıyorum, kartımı aktivasyon yaptıracağım ama uzun kuyruklar oluyor, vaktimiz olmuyor beklemek için büyük sıkıntı bizler için...
Lise öğrencisi Emre Taylan: Yıllar önce babalarımız, dedelerimiz kullanıyordu şimdi biz kullanıyoruz. Şaşırıyoruz, böyle şeylere çok saçma. Kentkart kullanıyorduk, arızalandı şimdi bilet kullanıyoruz. İzmir gibi bir büyükşehir belediyesi böyle bir şey yapıyorsa şaşırıyoruz yani, yapacak bir şey yok.
Orhan Bayram: "Elimizdeki kentkartları aktivasyon yaptırmamız gerekiyor, yaptırmadığımız takdirde kullanamıyoruz. Fakat biz aktivasyon yaptırmaya gidiyoruz. Gittiğimizde oradaki görevli arkadaşlar '2008'den önceki kartlara aktivasyon yapmayız' diyorlar. Neden ben elimdeki kentkartı atıp, yeniden kart alayım ki? Bir de bilet çıkardılar. İki liraya bilet satıyorlar. Bilet aldığınızda 90 dakika aktarmadan yararlanma şansımız yok. Örneğin ben Konak'tan Çiğli'ye gidecek olsam her seferinde 2 lira bilet parası versem, 10 liraya gideceğim. O parayı iki ay biriktirsem, kendime araba alırım. Çok saçma bir uygulama.
'Bu mu kalite?'
Ulaşımdaki kriz vatandaşı isyan ettirirken İzmir Büyükşehir Belediyesi ise, kalitesiyle övünüyor! Vatandaşlar yaşadıkları sıkıntıdan dert yanarken belediye geçtiğimiz günlerde Türkiye Kalite Derneği'nden (KalDer) 3 projesiyle kalite ödülü aldığını duyurdu. 3 ödülden ikisini vatandaşın çile çektiği metro trenlerini işleten İzmir Metro A.Ş. ile belediye otobüslerinin bir kısmını işleten İZULAŞ A.Ş. aldı. Belediyenin açıklamasına göre İzmir Metro A.Ş.'ye "Yılın Başarılı Ekibi" ödülü geliştirdiği sürüş teknikleri ile metro araçlarının kilometre başına tükettiği enerjide yüzde 11 tasarruf sağlaması nedeniyle verildi. İZULAŞ ise, kent içi bisiklet kiralama sistemi BİSİM ile "Jüri Özel Ödülü"ne layık görüldü. Kentte yaşanan ulaşım krizine rağmen belediyenin aldığı ödüllerle övünmesi şaşkınlık yarattı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.