İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü'nün 2016 gelir ve gider bütçesi Aziz Kocaoğlu Başkanlığı'nda toplanan mecliste görüşüldü. Tartışmalara neden olan bütçe görüşmelerine AK Parti grubundan tepki geldi. AK Parti Grup Başkanvekili Bilal Doğan, ESHOT bütçesini "Vizyonsuz ve israf " olarak tanımladı. Meclis toplantısıyla karara bağlanan bütçede 727 milyon 116 bin 846 lira gider, 644 milyon 486 bin 846 lirası da gelir olarak belirlendi. Bütçe, AK Parti grubu ret oyuna karşın CHP'li üyelerin oylarıyla kabul edildi.
ESHOT'a yönelik sert eleştirilerde bulunan Bilal doğan, "ESHOT ciddi anlamda çöküş içerisindedir. Şekilsel düzenlemeden öteye geçmeyen, ruhu olmayan bir bütçe söz konusu. Gelirlerin giderleri karşılamadığı, yüzde 12 açık veren bir bütçe ile karşı karşıyayız. Yine gelir ile giderin birbirini tutmadığı borçlu bir bütçeyle, yeni bir kamu zararı tablosuyla karşı karşıyayız. Artık söylemekten yorulduk ama, ben yaptım oldu anlayışı ile kötü yönetilen bir devlet kurumunun başarısızlığı rakamlarla bir kez daha kendisini göstermiştir" diye konuştu.
"ESHOT tabela şirketi haline gelecek"
Bütçenin sadece 3'te birlik kısmının personel maaşları, sigorta ödemeleri ve sabit harcamalara ayrıldığını ifade eden Doğan, "ESHOT ilerleyen dönemde yalnızca bir tabela şirketi olarak kalacak. Bu bütçede kamunun asıl işini yapan ancak açtıkları onca davaya karşın belediyede taşeron olarak çalıştırılan İZELMAN'daki işçi ve emekçi kardeşlerimizin kadro umutlarına yönelik hiçbir düzenlemeye gidilmediğinin de altını çizmek isterim" dedi.
"İzmir'de 3. dünya ülkelerini aratmayan manzaralar"
Doğan, ESHOT bütçesinin İzmirlilerin derdine yine çare olamayacağını dile getirerek, " Geçtiğimiz yıl filodaki ortalama otobüs yaşı 5.5 olarak açıkladınız hala daha araçlar yolda kalıyor. Yaz aylarında vatandaşlarımız sefil oluyor.2015 yılında İzmir'de 3. dünya ülkelerini aratmayan manzaralarla karşı karşıya kalıyoruz. İzmir caddelerinde yarı yolda kalan bu otobüslerin bakım ve onarım giderleri için bütçede belirlenen 20 milyon 700 bin liralık tutar güdük bir rakam değil mi? Akıllı durakların hali ortada. Hiç biri tam anlamıyla çalışmıyor. 23 milyon 144 bin liralık Bilgi İşlem Dairesi bütçesi ile 97 bin 420 liralık Ulaşım Teknolojileri Dairesi bütçesi yatırım ve fikir üretmekten uzak, ancak kendi personelinin maaşına denk bir seviyeye getirilmiştir. Bu iki daire laf olsun diye mi açıldı? Eğer kuruluş amaçları iş üretmek değil de günü kurtarmaksa, her iki daireyi de kapatalım gitsin" diye konuştu .
"Ya Tutarsa"
Doğan geçtiğimiz hafta KİK tarafından iptal edilen elektrikli otobüs ihalesiyle ilgili de, "25'i önümüzdeki yıl olmak üzere, gelecek 2 yılda toplam 50 adet elektrikli otobüs alma amacıyla bütçede 6 milyon liralık kaynak ayrılmış. Bunun yanı sıra 50 körüklü otobüsle filonun güçlendirilmesi hedefleniyor. Umarız bu sefer fiyasko yaşanmaz ve ulaşımda devrim olarak nitelenen bu hamle de geçen seferki gibi yine bir ihale kazasına kurban gitmez. Elektronik ücret toplamada tablo ortada. Bütçede kağıt bilet uygulamasıyla ilgili herhangi bir harcama kalemine rastlamadık. Bu duruma üzülsek mi sevinsek mi bilemedik. Her ihaleye ya tutarsa diyerek iki sefer çıkan ESHOT ihale şartnamesini adrese teslim olarak değil adil ve eşitlikçi biçimde hazırlamasını temenni ediyoruz. Aksi takdirde, ulaşımın belkemiği halindeki bu koca kuruluşun hali ilerleyen dönemde Nasreddin Hoca fıkralarını aratmaz hale gelecektir" şeklinde konuştu.
"Örtülü Ödenek mi ?"
Doğan, özel kalem bütçesiyle ilgili örtülü ödenek vurgusu yaparken, "Gelir bütçesinin en önemli kalemi bilet hasılatlardan oluşuyor. Bu rakam 373 milyon lira. Gelir bütçesinin de en önemli kalemi olan bilet hasılatları 373 milyon 278 bin lira. Peki, gelir bütçesi bu kadar kısıtlı olan ve kaynak yaratmakta sıkıntı çeken bir kurum, temsil ve tanıtım giderlerine nasıl oluyor da 150 bin lira, Özel Kalem bütçesine ise 540 bin lira ayırabiliyor? Her şey bir yana, ESHOT hangi hizmetini ya da hizmetlerini vatandaşlara tanıtıyor da, bu kadar para harcıyor? Öte yandan kurumun tanıtım faaliyetleri de bildiğimiz kadarı ile İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülüyor. Yoksa bu para ESHOT için ayrılan örtülü ödenek midir? " dedi. Doğan bütçeyle ilgili harcamaların abartıldığının da altını çizerek, "Her fırsatta "Suyu tasarruflu kullanın" çağrısı yapan Sayın Aziz Kocaoğlu'nun gelecek yıl su alımı başlığı adı altında harcanacak olan 1 milyon 638 bin liradan haberi var mıdır? Her yıl giderek artan bu tüketim oranı bir devlet kurumuna yakışıyor mu? Acaba ESHOT'un musluklarını açık mı unuttunuz, merak ediyoruz? " dedi.
"ESHOT özelleşmiyor satılmıyor"
Doğan'ın eleştirilerine cevap veren İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, ESHOT'un satılmadığını dile getirerek , " "ESHOT özelleştirilmiyor, satılmıyor, kapatılmıyor. Bugüne kadar belediye başkanları denedi. Hiçbir belediye başkanımız da bunu kabul etmedi. Trafik terörü yaratacak, diğer illerin belediye başkanlarının da illallah dediği bu konuyla ilgili herhangi bir hedefimiz yok. Bunun topluma zarar verdiği kanıtlanmış. Bu kadar absürd şeyler nereden çıkar? Bunu yapanlara havale ediyorum. ESHOT çökmez. Şekilsel ve ruhsuz bir bütçe lafınıza ise teessüf ediyorum. Özel Kalem bütçesi de genel müdür yardımcılarının maaşlarıdır. Yolcu memnuniyeti anketi yaptırdık. Yüzde 77 yolcu memnuniyeti çıktı. Aktarmalı sistemi kullanmayan il yok. Buna kafayı taktınız. Elbette eleştireceksiniz. Ama elinizi vicdanınıza koyacaksanız. Burada 12 senedir adrese teslim ihale yapılmadı. Bunu herkes biliyor. Bu belediyede, hiç kimsenin örtülü ödenek, yani kendi harcaması yoktur. Burası ne Aziz Kocaoğlu'nun Bornova'da ki Seçkin Ticaret'i, ne de Bilal Doğan'ın Odak Döviz'i değildir" " dedi.
ESHOT'un 3 fiyaskosu
Meclisin dilek ve temenniler bölümünde söz alan AK Partili Meclis Üyesi Çağlar Haspolat, 2015 yılının ESHOT için afetler ve krizler yılı olarak geçirdiğini ifade ederek, " 2015 yılında İzmir'de ne kadar talihsiz afet varsa ESHOT'un başına geldi. Bunun yansıması vatandaşa oldu. ESHOT kötü yönetildi. Siz vicdanen ESHOT'un iyi yönetildiğine inanıyor musunuz ? 2015 yılında ESHOT 3 tane fiyaskoya imza attı. 1 Aktarmalı ulaşım. Devrim diye nitelendirdiğiniz aktarmalı ulaşım vatandaşın belini büktü. İkincisi elektronik bilet uygulamasında ESHOT sınıfta kaldı. Üçüncü olarak Belediye'ye karşı dava açan taşeron işçiler davaları kazanmalarına rağmen işlerine geri alınmadı. Bu işçinin ve taşeronun mağduriyeti giderilemedi. Yeni dönemde ESHOT'un aynı fiyaskoları tekrarlamamasını temenni ediyorum" diye konuştu.
