Denetçiler, 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile 2 Ocak 2018'den itibaren kamu idarelerinde taşeron sisteminin sona erdirildiğini hatırlattı. Bu düzenlemeye göre belediyeler, personel çalıştırılmasına dayalı hizmetleri yalnızca kendi şirketleri üzerinden ve belirlenen sınırlar dahilinde yürütebiliyor. Ancak İBB'nin, mevcut personeli varken aynı iş kalemi için ikinci bir devasa alım yaptığı belirlendi.

MÜKERRER ALIM YAPILDI
Rapordaki detaylara göre süreç şu şekilde işledi:
İlk Alım: Yeşil Alan ve Tesisler Yapım Şube Müdürlüğü, Ağaç AŞ'den "Doğrudan Hizmet Alımı" adı altında 1 milyar 117 milyon 578 bin 714 TL bedelli bir alım gerçekleştirdi. Sayıştay, bu alımın mevzuata uygun olduğunu teyit etti. Ancak bu işleyiş devam ederken, İBB aynı iştirakten (Ağaç AŞ) "2024 Yılı İstanbul Geneli Yeşil Alanlarının Bakımı Doğrudan Hizmet Alımı İşi" adı altında 3 milyar 520 milyon 96 bin 661 TL bedelli ikinci bir alım daha yaptı.
Sayıştay, ikinci alımın ilkiyle aynı nitelikteki personel, ekipman ve araçları kapsadığını, halihazırda yeterli personel varken yapılan bu 3,5 milyar TL'lik işlemin açıkça kamu zararı olduğunu vurguladı.

ALT YÜKLENİCİ DENETİMSİZLİĞİ
İncelemelerde ayrıca Ağaç A.Ş.'nin üstlendiği işlerin bir kısmını 3 açık ihale ve 25 istisna (4734 Sayılı Kanun 3/g) kapsamında alt yüklenicilere devrettiği görüldü. İBB'nin bu alt yükleniciler üzerinde herhangi bir denetim veya takip mekanizması işletmediği, bu durumun 375 sayılı KHK'ya aykırı olduğu rapora eklendi. Sayıştay, asıl sorunun belediyenin kendi şirketinden hizmet alması değil, mevcut sözleşme varken aynı iş için mükerrer ve 3,5 milyar TL tutarında ikinci bir alım yapması olduğunun altını çizdi.