Seda Kaya Güler

Ayvalık günleri

Yine zeytin, yine hasat şenliği ve zeytinyağı. Bu kez 5.'si düzenlenen 'Ayvalık Zeytin Hasat Günleri'ndeyiz. Hava nasıl güzel! Sonbaharda değiliz de yazdayız sanki. Şenliğin yapıldığı Murateli köyü ise İtalyan filmlerden çıkmış gibi.
Meydana dizilen masalar, Cunda'daki restoranların hazırladığı yemekler, tabii zeytin ve zeytinyağı masanın olmazsa olmazları. Ve ekmeğin yanı sıra tatlı olmayan lokma ya da geleneksel adıyla pişi.
Bildiğimiz lokma ama tatlı şerbetine atılmıyor ve ya zeytinyağına bandırılıyor ye de peynir veya zeytinle yeniliyor.
İstanbullu ziyaretçilerin çoğu tatlı diye yemeğin başında itibar etmedi ama sonra da yemediklerine pişman oldu. Bir hafta önce Akhisar'da tadına doyamamıştık pişinin, şimdi de Ayvalık'ta karşımıza çıkıyor. Otlarla yapılmış mezeler, deniz ürünleri de cabası. Akhisar'da zeytinyağlı irmik helvasının tadına bakmıştık burada lor tatlısının.
TÜKETİM ARTIYOR
Bu sene herkesin yüzü gülüyor hasat senliğinde. Çünkü:
* Zeytinyağında kişi başı tüketim l litreden 1,5 litreye çıkmış. Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Rahmi Gencer, Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi Başkanı Mustafa Tan'ın açıklamasına dayanarak verdiği bu büyümenin, zeytin tarımının yapıldığı her yerde düzenlenecek hasat şenlikleriyle önümüzdeki yıllarda daha da artacağına inanıyor. Turizmin tarımla birlikte yapılacağına belirterek şenliğinin önümüzdeki günlerde uluslararası bir festivale dönüşmesini arzuladıklarını da söylüyor. Niye olmasın?
* Ağaç sayısı artıyor, üretim artıyor, tüketim artıyor. Tabii ihracat da. Geçen yıl 23 bin ton zeytinyağı ihraç edilmiş. Bu yıl zeytinyağı üretiminin 147 bin ton olacağı, iç tüketiminin 95 bin tonda kalacağı hesaplanınca ihracata da 45 bin ton civarında yağ kalıyor. Bunun için sektörün önde gelenleri şimdiden pazar arayışına başlamış.
ÇİFTÇİYE DESTEK
* En önemli gelişme de Tuncay Özilhan'ın yönetim kurulu başkanı olduğu Anadolu Holding şirketlerinden Ana Gıda'nın sektöre yatırım yapması.
Kırlangıç ve Sezai Ömer Marda markalarından sonra geçen yıl Komili'yi de alan Ana Gıda, en büyük alıcı durumunda. Gerek Özilhan, gerekse Ana Gıda Genel Müdürü Ümit Ersoy, çiftçiye destek olacaklarının altını çiziyor. "Köylüye kredi de veririz, teknolojik katkı da sağlarız, piyasadaki fiyattan satın da alırız" diyorlar.
* GDO'lu gıdaları tartıştığımız şu günlerde zeytinin ve zeytinyağının bu kapsamda yer almaması da bu yıl tüketimin artacağının delili. Şenlikte konuşma yapan yemek yazarı ve gurme Mehmet Yaşin, öyle güzel tarifler verdi ki dinleyenlere, zeytinyağsız günümüz geçmeyecek. Tarifleri Yaşin'in kitaplarında bulabilirsiniz. Ya da Pınar Atay Başol'un yazdığı Ayvalık ve Midilli Mutfağı kitabına göz atın. Fotoğraflara bakınca insan hemen pişirip yemek istiyor.
HEDİYELİK EŞYALAR
* Kitaptan söz edince Komili'nin sponsorluğunda hazırlanan Nedim Atilla'nın yazdığı ve İsa Çelik'in fotoğrafladığı Zeytinyağı Anıtları'na değinmemek olmaz. Özellikle asırlık zeytinağaçları, bir sanat eserinden farksız.
* Ve tabii her sene biraz daha büyüyen 'Ayvalık Zeytinyağı Pazarı'. Geçen sene minik zeytinlerle tanışmıştım ve zeytin çayı ve zeytin ağacından yapılmış hediyelik eşyalarla. Bu sene favorilerim minik sabunlar oldu.
Bu kadar zeytin lafından sonra herkese bol zeytinli, zeytinyağlı, lezzetli ve tabii sağlıklı günler.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.