Yok yılında zeytinyağı üretimi, var yılını geçti

Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK), yok yılı olarak tanımlanan 2009-2010 sezonunda 147 bin 491 ton zeytinyağı, 389 bin 120 ton sofralık zeytin üretileceğini tahmin etti. Var yılı olan geçen yıl 130 bin ton zeytinyağı üretildiği belirtildi. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı tarafından verilen yetkiyle, bu yıl ilk kez Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi tarafından yapılan zeytin-zeytinyağı rekolte tespit çalışmasının sonucu, İzmir Ziraat Odası'nda düzenlenen toplantıda açıklandı. UZZK Başkanı Mustafa Tan, 20 ilde yapılan tespit çalışması sonucu Türkiye genelinde 107 milyon 620 bin 97 adet meyve veren zeytin ağacından, ortalama 10,5 kilogram verimle 389 bin 120 ton sofralık zeytin ve 147 bin 491 ton zeytinyağı elde edileceğinin tahmin edildiğini belirtti.
Rekoltenin, yok yılı için hayli yüksek olduğunu, son 6 yılın ortalamasının yüzde 26 oranında aşıldığını söyleyen Tan, rekor yılı olmasa da kalite ve verim açısından iyi bir sezona adım attıklarını ifade etti. Türkiye'nin geçen sezon, var yılında 130 bin ton zeytinyağı ürettiğini, 90-95 bin ton iç tüketim, 23 bin ton da ihracat yapıldığını belirten Tan, şu bilgileri verdi: ''2009-2010 sezonunda gerçekleşeceği beklenen üretimin yaklaşık 100 bin tonluk iç tüketim ve 50 bin tonluk ihracata yetecek miktarda olduğu tespit edilmiştir. Bu da geçen yıl yapılan ihracatın iki katına yetebilecek yağ olduğunu gösterir. Sofralık zeytin için de benzer durum söz konusudur. Geçen yıl üretim 300 bin ton, iç tüketim 250 bin ton ve ihracat 50 bin tondu. Bu yıl tahmin edilen miktar, iç tüketim ile birlikte 70 bin tonluk ihracata imkan tanımaktadır.''
AĞAÇ VARLIĞI ARTIYOR
İtalya, Yunanistan ve İspanya'da rekoltelerin geçen yıllara göre düşük olduğunu, Tunus ve Suriye'de ihraç edilebilir yağ üretiminin AB'nin ihtiyaçlarını karşılayabilir durumda olmadığını belirten Tan, bu yıl ürünün en iyi şekilde değerlendirileceği yönünde tahminlerin bulunduğunu kaydetti. Ağaç varlığının artmaya devam ettiğini, Türkiye'nin dünya ikinciliği hedefine hızla yaklaştığını dile getiren Tan, yakalamaya çalıştıkları ülkelerde yeni zeytinlik oluşturacak alan kalmadığını, Türkiye'nin ise elinde dünya lideri olabilecek potansiyelinin bulunduğunu belirtti. Türkiye'de var yılı ile yok yılı arasındaki farkın ortadan kalkmaya başladığına işaret eden Tan, bunun yıllardır hedeflenen bir şey olduğunu kaydetti.
Tan, dünyada talebi arzından daha hızlı artan ender tarım ürünlerinden olan zeytinyağında Türkiye'nin rekabet gücüne sahip olduğunu, bu alana yatırımın hız kesmeden devam etmesinin ülke ekonomisine yarar getireceğini söyledi. Her geçen yıl değişik sektörlerden firmaların bu alana yatırım yaptığına dikkati çeken Tan, ''Sektörün artık çekişmelere ve polemiklere değil huzura ihtiyacı var. Biz kavga ve polemik tarafı değiliz. Artık sektörün içindeki kesimler, kendi çıkarlarını bir kenara bırakıp ülke çıkarına odaklanmalı'' dedi. Mustafa Tan, bu yıl rekolte tespit çalışmalarına katılım için davet gönderdikleri bazı kurumların yanıt vermediğini de sözlerine ekledi.
Açıklanan rapora göre, en fazla zeytinyağı 23,7 bin tonla Balıkesir'de, 20,7 bin tonla Aydın ve 18,8 bin tonla Hatay'da üretilecek. Sofralık zeytinde ise 101 bin 844 tonla Manisa ilk sırada yer alıyor. 92 bin 103 tonla Bursa ikinci ve 36 bin 37 tonla Hatay üçüncü sırada bulunuyor. İzmir Ticaret Borsası tarafından bu yıl son kez yapıldığı belirtilen rekolte tespit çalışmasında ise 2009-2010 sezonunda 169 bin 752 ton zeytinyağı ve 409 bin 449 ton zeytin üretileceği tahmin edilmişti. İki kuruluşun tahminleri arasındaki farkın yöntem farklılığından kaynaklanmış olabileceği belirtildi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.