Muğla'nın EXPO'su

Muğla, yıllık 5.4 milyar euro pazar payına sahip "Bisikletli turizme" göz dikti. Kentin, İzmir'in EXPO adaylığı gibi sosya ekonomik yapısına büyük destek sağlayacak olan Avrupa Bisiklet Rotaları Ağı'na (EuroVelo) dahil olması için yerel yönetim kenetlendi. Hedef her yıl kendini yollara vuran 20.4 milyon bisikletli turistin en az yüzde 10'unu Türkiye'ye çekmek olarak belirlendi. EuroVelo Direktörü Adam Bodor, dün Muğla'ya gelerek "Bisiklet Zirvesi'ne" katıldı, kentin önüne yol haritasını koydu, ne yapılması gerektiğini anlattı. EuroVelo Türkiye Koordinatörü Feridun Ekmekçi ise "Sektör 2020'ye kadar 54 milyar euroluk bir ekonomik katkı sağlamayı öngörüyor. Bunun onda birini çekersek, her yıl 500 milyon euro girdi sağlarız" dedi.

20 ülke dahil

AB Komisyonu tarafından "Sürdürülebilir Turizm" kapsamında desteklenen ve merkezi Brüksel'de bulunan Avrupa Bisikletliler Federasyonu'nun (ECF) sorumluluğunda yürütülen EuroVelo, Avrupa'daki tüm ülkeleri birbirine bağlayan yüksek kaliteli "bisiklet rotaları ağı" geliştirmek üzere kuruldu. 20 ülkenin dahil olduğu 70 bin kilometrelik güzergahı kapsayan EuroVelo, Türkiye'de Muğla'yı merkez üssü olarak seçti. 2 yıl önce Eurovelo Türkiye Ulusal Resmi Koordinatörü olarak Muğla Enerji Verimliliği ve Çevre Koruma Derneği (EnverÇevko) görevlendirildi.
EnverÇevko Yönetim Kurulu üyesi ve EuroVelo Türkiye Ulusal Koordinatörü Feridun Ekmekçi başkanlığındaki 25 kişilik ekip, 14 uzun yol bisiklet rotasına sahip EuroVelo'nun, Muğla'da gerçekleşmesi için uzun soluklu çalışma gerçekleştirdi. Ekip, rota hazırlık ve uygulama süreçleri 3-4 yıl sürecek bu çalışmada ilk olarak bisikletli turistlerin Türkiye'ye giriş yapacağı ülke olan Yunanistan ile işbirliği yaptı. Davet üzerine Yunanistan EuroVelo Koordinatörü Georgiab Farfaras, geçtiğimiz Ağustos'ta Muğla'ya gelerek açık destek verdiğini açıkladı.
Rota çalışması
Komşu desteğinin ardından ekip, Ulusal Eurovelo Koordinasyon Merkezi (NECC) ve Bölgesel Eurovelo Kordinasyon Merkezi (RECC) için şart olan 10'a yakın bakanlık, yerel yönetim, sivil toplum örgütlerini desteği için harekete geçti. İlk aşamada bu yıla kadar EuroVelo'nun ekonomik, sosyal, çevresel, kültürel bakımından sağladığı katma değer için proje ve rota çalışmaları gerçekleştirildi. Dün ise EuroVelo Direktörü Adam Bodor, koordinasyon merkezleri kurulumu çalışmaları kapsamında Muğla'ya geldi. Muğla Ticaret Sanayi Odası'nda düzenlenen Eurovelo Çalıştayı'na bakanlık, yerel yönetim ve bisiklet temsilcilerinden oluşan 132 kişi katıldı. Aydın, Denizli'den yüksek katılım dikkat çekerken İzmir, İstanbul, Malatya, Erzurum, Ereğli, Bursa, Mersin ve Gaziantep'den çeşitli kamu kurum temsilcileri de toplantıya katıldı. Muğlalı bisikletçilerle, bisiklete binerek kente gelen Bodor'u Muğla Vali Yardımcısı Faruk Necmi Kurt karşıladı. Çalıştay'da konuşan bir diğer Vali Yardımcısı Mestan Yayman, "Avrupa nüfusunun sadece yüzde 10'u Türkiye'ye gelebilmiş. Yüzde 51'ini getirebilirsek, ekonomik anlamda büyük bir ivme kazanmış olacağız. Bölgesel ve ulusal EuroVelo koordinasyon merkezinin Muğla'da açılması için Direktör Adam Bodor'dan destek bekliyoruz" dedi.
Parlayan sektör
Ulusal koordinatörlük ve bölge koordinatörlüğü için gereken çalışmaları bir sunum halinde katılımcılara aktaran Bodor, bisiklet ile ilgili dünyadaki tüm etkinliklerin parlayan bir sektöre dönüştüğünü söyledi. Bodor, "Dünyada yıl bazında 2.3 milyar günlük tur yapılıyor. 20.4 milyon insan bir yerde konaklayarak bisiklet turu yapıyor. Bisikletli turist, günde 15 euro, konaklamalı ise 57 euro harcıyor. Bisikletli turistler çekici, güvenilir ve rahat rotalara ihtiyaç duyar. EuroVelo'ya üye yarım milyon insan, bu üç unsuru tercih eder" dedi. EuroVelo'nun 14 noktada 70 bin kilometre yolu bulunduğunu ifade eden Bodor, "Bisikletli turist, yoğun turist rotalarının dışında daha az gidilen yerlere ziyarette bulunup, küçük köylere kadar gitme imkanına sahip olur ve bu küçük yerleşim yerlerine de gerek ekonomi, gerekse iletişim anlamında katkı sağlar. Bisikletli turist kitle turizmine göre daha az zarar veren araç kullandığı için sürdürülebilir turizme katkı sağlayıp, kültürel iletişimde bulunur" diye konuştu.

Yıllık 500 milyon euro

EuroVelo Türkiye Ulusal Koordinatörü Feridun Ekmekci, ECF rakamlarına göre yıllık 5.4 milyar euroluk pazarın söz konusu olduğuna dikkat çekti. Ekmekci, "Bisikletli turizm harcamaları sanıldığı gibi düşük değil aksine yüksektir. Direktör Bodor'un dediği gibi ortalama 53 euro harcama yapılıyor ama seyahat başına bu 353 euroya kadar yükseliyor. Türkiye, bisikletlilerin yüzde 10'unu çekmesi durumunda çok ciddi bir turizm girdisi elde edecek. Dolaylı katkının her yıl 500 milyon euroyu bulması kaçınılmaz. 2020 yılına kadar bisikletli turizmin dünya ekonomisi üzerine 54 milyar euro dolaylı etkisi olması bekleniyor. Bunun için Ege'nin sahip olduğu güzellikler büyük avantaj sağlayacak. Bisikleti gözardı etmeyin" dedi.
"En güzel rotalar bizde"
MUTSO Başkanı Bülent Karakuş ise Türkiye'nin en güzel rotalarına sahip olduklarını belirterek, "EuroVelo uzun yol bisiklet rotaları çalışmalarına oda olarak destek vermeye hazırız. RECC ve NECC çalışmaları konsorsiyum yapılandırılması içinde bulunmaktan memnuniyet duyacağız. RECC'nin ilimizde kurulması bisiklet sporu için büyük olanakları olan ve Türkiye'nin en güzel rotalarına sahip ilimize büyük bir değer katacak" dedi. Geçtiğimiz 3 Şubat'ta 800 kilometrelik Karia Yürüyüş Yolu'nu açtıklarını hatırlatan Karakuş, bu yolun bisiklet turları için çok uygun olduğunu da belirtti. EuroVelo Direktörü Adam Bodor dün Ekmekçi başkanlığındaki heyetle birlikte 3 gün sürecek saha çalışması için yola çıktı. Yapılacak rota çalışmasının ardından toplantıda yer alan her kurumun temsilcisi rapor hazırlayacak. Böylece RECC ve NECC için ilk resmi çalışma tamamlanmış olacak.
EuroVelo için Yunanistan'da giriş olarak Alaçatı olması için ECF üyesi ve merkezi İstanbul'da olan Bisikletliler Derneği'nin girişimiyle 4 yıl önce çalışma başlatıldı. ECF Federasyon Başkanı Manfred Neun, Alaçatı'da incelemede bulundu. 93 km'lik yolun fizibilite çalışmaları hala sürüyor.
ŞAFAK İNCE-OSMAN AKÇA-KENAN GÜRBÜZ-CEM DURNA
Rota nasıl belirlenecek?
EuroVelo rotalarının en az 2 ülkenin ortaklığında gerçekleşmesi gerekiyor. Anayola paralel olduğu gibi önemli bölümü toprak ancak tüm işaretlemeleri yapılmış, güzergahın konaklama ve ören yerlerinden geçmesi, güvenli olması gibi özellikleri talep eden EuroVelo rotaları, 500-9 bin km arasında değişiyor. Türkiye Koordinatörlüğü, Yunanistan'daki EV8 olarak adlandırılan bisiklet rotasının devamı niteliğinde bir projeye sıcak bakıyor.
Muğla odaklı planlanıyor
Belirlenecek rotanın Muğla odaklı olması planlanıyor. Yunanistan üzerinden Çeşme ya da Muğla'dan giriş yapılmasının öngörüldüğü rotanın, Aydın, Muğla, Marmaris, Denizli, Antalya güzergahını izleyecek. Bölgenin uygun rotaları, ulusal ve uluslararası düzeyde raporlanarak, EuroVelo potansiyeli belirlenecek. Her ikisi de çalışmalar kapsamında en ince ayrıntısına kadar incelenecek.
EuroVelo nedir?
1995 yılında başlatılan EuroVelo, 14 ayrı uzun yol rotası ile Avrupa içinde bisiklet ile seyahat etme imkanı sağlayan bir proje. 70 bin kilometrelik bu ağda, bisikletçilerin yollar üzerinde tüm ihtiyaçlarının karşılanması hedefleniyor.
Yolun standartları nasıl olmalı?
* Yol eğimi yüzde 6'nın üzerine çıkmamalı.
* İki bisikletin geçebileceği kadar geniş olmalı.
* Ortalama gün başına bin motorlu taşıttan daha fazla motorlu taşıt geçmemeli.
* Yolun yüzde 80'i kapalı olmalı.
* 365 gün boyunca açık olmalı, 30 kilometrede bir servis, 50 kilometrede * bir konaklama, 150 kilometrede bir "toplu taşıma" imkanı olmalı.
Desteklemesi gerekenler kimler
EuroVelo için destekleri olması gereken kuruluşların başında yerel yönetimler kadar bakanlıkların da olması gerekiyor. Kalkınma Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı,
Ulaştırma Denizcilik Haberleşme Bakanlığı, Gençlik ve Spor Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı yer alıyor.


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.