Bal üretimi arttı yüzler güldü

Muğla ve Aydın’ın ilk üçte yer aldığı bal üretiminde yıllık 100 bin tonluk üretim hedefi sınırı aşıldı. 2014’te 5 bin ton bal ihracatı yapılırken üreticiler yeni pazarlara yöneliyor

Türkiyede geçen yıl bal üretimi 100 bin ton sınırını aştı. Türkiye, bal üretiminde dünyada Çin'den sonra ikinci, Avrupa Birliği ülkeleri arasında ise birinci sırada bulunuyor.
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yapılan açıklamaya göre, 2003'te destekleme kapsamına alınan arıcılık faaliyetlerinde kovan sayısı ve bal üretimi her yıl artmaya devam ediyor. 2003'te ülke genelinde 4 milyon 288 bin arılı kovan ile 70 bin ton bal üretimi yapılırken, bu rakam 2014'te 7 milyon arılı kovan ile 102 bin tona ulaştı.
Yıllar itibarıyla bakıldığında, 2012'de 89 bin ton olan bal üretimi, 2013'te 95 bin tona çıktı. 2014'te bal üretimi ise önceki yıla göre yüzde 8,2 arttı.
İç tüketim karşılanıyor
Bal üretiminde Ordu birinci, Muğla ikinci ve Adana üçüncü sırada yer alırken, bunları Aydın, Sivas ve Mersin takip ediyor. Bal üretiminde dünyada Çin'den sonra ikinci sırada yer alan Türkiye, Avrupa Birliği ülkeleri arasında ise birinci sırada bulunuyor. Dünya bal üretiminde Türkiye'yi sırasıyla Arjantin, Ukrayna ve ABD izliyor.
İç tüketimde ihtiyacını karşılayabilecek yeterlilikte olan Türkiye, 2014'te yaklaşık 5 bin ton bal ihraç etti. İhracat yapılan ülkelerin başında Almanya, ABD, Ürdün, Macaristan, Irak, Suudi Arabistan, Avusturya, KKTC, Belçika ve İspanya geldi.
Yeryüzündeki arı ırklarının yüzde 20'sinin bulunduğu Türkiye'de kestane, ıhlamur, çiçek, çam balı, narenciye, yayla balı, pamuk, ayçiçeği gibi flora kaynaklarının ismiyle bal üretiliyor. Arıcılık faaliyetlerinden elde edilen bal ve balmumu, polen ve arı sütü gibi arı ürünlerinden milli ekonomiye 600 milyon liralık katkı sağlandığı öngörülüyor. Bal üretimini artırmak ve kırsalda yürütülen tarımsal faaliyetleri çeşitlendirmek amacıyla ilk defa 2003'te destekleme uygulamasına başlandı. 2003-2008 yıllarında "ana arı" ve "süzme bal"a uygulanan destekleme, 2008'den itibaren "arılı kovan başına" da verildi.
Tarımsal amaçlı düşük faizli kredi uygulaması kapsamında, Arıcılık Kayıt Sistemi'ne kayıtlı 50 ve daha fazla sayıda arılı kovan ile üretim yapan veya mevcut arılı kovan sayısını 50 ve üzerine çıkarmak isteyen arıcılara yüzde 50 faiz indirimli işletme ve yatırım kredisi kullandırılıyor.
IPARD Programı kapsamında arıcılık faaliyetleri için yüzde 50 hibe desteği uygulanıyor. 5 bin ile 250 bin avro limitleri arasındaki hibeden, hali hazırda arıcılık faaliyetini yürütenler ve yeni başlayacaklar faydalanabiliyor.
Bakanlık, bal, arı sütü, polen gibi ürünlerle piyasada bulunan arı ürünlerinin üretiminden pazarlamasına denetimlerine de özel önem veriyor. Tüketicinin sağlıklı bal tüketebilmesi ve sahteciliği önlemek amacıyla bu kapsamda Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından ülke genelinde özel bal denetim programları oluşturuldu. Bu amaçla ülke genelinde son 3 yıl içinde bal ve arıcılık ürünleri ile ilgili 6 bin 160 denetim yapıldı. Denetimler sonunda 578 işletmeye hijyen kurallarına uygunsuzluk, kayıtdışılık ve benzeri nedenlerle idari yaptırım uygulandı.
Söz konusu mecralarda reklamı yapılan ürünlerden sipariş yoluyla numune alarak analiz yaptıran bakanlık, bugüne kadar 11 televizyon kanalında reklamı yapılan 8 firmanın ürününü sipariş yoluyla alarak, resmi sonuçlara göre gerekli idari yaptırımları uyguladı.

Riskli reklamlar
Öte yandan, bakanlık tarafından yürütülen denetim ve kontroller sonucunda, çeşitli medya organları vasıtasıyla satışı yapılan ürünlerin güvenilirliliği ve bu ürünlerde tağşiş yapılarak tüketicilerin aldatıldığına ve sağlık için risk oluşturduğuna dair önemli şüpheli durumlar ile delil tespit edilen ürünlerin piyasaya arzı önleniyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.