Seçmenin kararı mercek altında

GENAR Araştırma Şirketi Başkanı İhsan Aktaş, 31 Mart Yerel Seçimleri sonuçlarını değerlendirdi. Aktaş, aday tercihleri ve başarısız kampanyaların dışında, “AK Parti kendi yeteneklerini unuturken, CHP bunları öğrenip sahaya sürdü” diyerek seçmen kararlarını mercek altına aldı

31 Mart Yerel Seçimlerinin ardından, seçmen tercihlerine ilişkin uzman bir isim olan GENAR Araştırma Şirketi Başkanı İhsan Aktaş ile konuştuk. Aktaş; İzmir, İstanbul, Ankara'nın yanı sırada, Balıkesir, Manisa, Aydın ve Denizli seçimleri ile ilgili yorumlarını Haber Müdürümüz Fatih Şendil'e anlattı. Aktaş, "Maddesel olarak sırala dersek birincisi ekonomi ve emekliler, ikincisi bunun etkisi ile AK Partinin 22 yıllık yorgunluğu. Aday seçimi tercihleri, kampanyalar sorunları, CHP'de AK Parti'nin yaptıklarını ve unuttuklarını öğrenen parti olması. AK Parti kendi yeteneklerini unuturken, CHP bunları öğrenip sahaya sürdü. İşte kaybetmenin ana nedenleri. Yeniden ne yapmak gerekiyor denirse ise açık ve net: AK Parti fabrika ayarlarına, unuttuklarına geri dönerse eski rekorlarla yeniden vatandaşın gönlünü kazanır. Zaten bu seçimde de vatandaş AK Partiye kendine gel, toparlan mesajını apaçık vermiştir" dedi.

GENAR Araştırma Şirketi Başkanı İhsan Aktaş

TERCİHLER TARTIŞILABİLİR
31 Mart Yerel seçimlerinde AK Parti'ye oy veren seçmenlerin sandığa gitmediğini de belirten Aktaş, "Türkiye genelinde oy vermeyen vatandaşların çoğunluğu geçmiş seçimlerde AK Parti'ye oy veren seçmen. Oy vermeyerek cezalandırdı. Diğer bir etken ise yerel seçim değil, genel seçim havasına sokulması. AK Parti üzerinden değerlendirecek olursak, aday tercihleri tartışılabilir. Ayrıca partinin aktörlerinde bir yorgunluk ve vatandaştan kopma meseleleri tartışılabilir. AK Parti'nin özellikle İstanbul ve Ankara'da kampanyacılarının başarısız oldukları tartışılabilir" diye konuştu.

YÜZDE 5 SANDIĞA GİTMEDİ
"Seçim sonuçlarını yorumlarken öncelikli olarak seçim atmosferine dair bir çerçeve çizip diğer başlıkları bu atmosferden sonra yorumlayabiliriz" diyen Aktaş şunları söyledi: "Yerel seçime 20 gün kalaya kadar atmosfer çok genel seçimden farklı değildi. Avantaj Ankara'da Cumhuriyet Halk Partisi'nde olmakla beraber İstanbul'da başabaş bir yarış sürüyordu. Seçmen yerel seçim konularına odaklanmaktan ziyade, daha çok ekonomi ve emekliler meselesi kendini baskın bir şekilde ortaya koydu. Normalde seçmenin hükümete vereceği mesaj genel seçimlerde verilir fakat genel seçimlerde millet ülkenin durumuna karşı karşıya olduğu zorluklara güvenlik problemlerine ve bölgedeki savaşlara bakarak, bu dönemde ancak Recep Tayyip Erdoğan'ın ülkenin istikrarını sağlayacağına dair bir kanaat oluştu ve bütün endişelerini mesaj verme kaygısını kenara bırakarak Recep Tayyip Erdoğan'a oy verdi. Sıra yerel seçime gelince seçmen bu yönüyle sandığa yansıttı. AK Partili seçmenden yaklaşık %5 oranında bir kitle sandığa gitmedi. Rekabet daha çok ekonomi üzerine olunca Cumhuriyet Halk Partisi olarak sandık da ona yaradı."

KAMPANYACILAR BAŞARISIZ
Adayı tercihlerinin de tartışılabileceğini belirten Aktaş, "Partinin aktörlerinde yorgunluk ve vatandaştan kopma meseleleri tartışılabilir. AK Parti'nin özellikle İstanbul ve Ankara'da kampanyacılarının başarısız oldukları tartışılabilir. Diğer taraftan da partide sadece kan kaybı olmadı aynı zamanda ruh kaybı da var. İstanbul'da yarış başa baş başlamıştı ve ne CHP, ne de AK Parti bu kadar fark olacağını biliyordu" dedi.

KİMSE İZMİR'DE BU OY FARKINI BEKLEMİYORDU
AKTAŞ İzmir'deki durumla da ilgili konuşarak, "İzmir her ne kadar CHP önde dense de AK Parti seçimi zorlayacak pozisyona gelmişti. Ancak İzmir'de de durum Aydın ve Muğla'dan farksızdı. Seçmeni yerel seçim çalışması gibi değil, genel seçim havası içine sokup farklı kazanmayı başardı. Denizli'de AK Parti son hafaya girene kadar öndeydi. Rüzgar Denizli'de de bir hafta kala CHP lehine esti. Baktığınız zaman aslında belki bir formülle bütün sonuçlar açıklanmaz ama öyle bir formül ortaya çıktı. Elimizde sonuçlar var. Balıkesir'de 3.5, 4 puan Yılmaz Başkan önde gözüküyordu" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.