Sağlık haberciliği hızla kan kaybediyor

Sağlık Muhabirleri Derneği (SMD) Genel Başkanı Yusuf Ziya Eraslan, "Sağlıkta uzmanlaşmaya başlayan arkadaşlarımız birer birer başka alanlara kaydırılıyor, yerlerine ise stajyer muhabirler görevlendiriliyor. Bu nedenle alanda uzmanlaşma sağlanamıyor" dedi.
Sağlık Muhabirleri Derneği (SMD) Genel Başkanı Yusuf Ziya Eraslan, sağlık muhabirliğinin gazete ve televizyonlar açısından çok stratejik bir alan olduğunu belirterek, "Sağlık hizmetlerinde olduğu gibi sağlık haberciliği de hata kabul etmez. Telafisi zor ve ağırdır" dedi.
- Sağlık Muhabirleri Derneği (SMD) olarak, sağlık muhabirliğini gazetecilik mesleğinin özel bir dalı haline getirmeye gayret gösteriyorsunuz. Bu çalışmanızı nedenleriyle birlikte anlatır mısınız?
"Sağlık Muhabirleri Derneği'nin elbette birinci amacı sağlık muhabirleri arasında mesleki dayanışmayı, arkadaşlığı ve kişisel dostlukları geliştirmektir. İkincisi sağlık haberciliğinin geliştirilmesi ve Türkiye'de hak ettiği değere kavuşturulmasıdır.
Üçüncü amacımız ise mesleki sorunlarımızı gündeme getirmek ve çözümü için çaba sarf etmektir. Türkiye'de medya kuruluşları ne yazık ki sağlık muhabirliğine gereken önemi vermiyor. Sağlık muhabirliği gazeteciliğin en 'özel' ve en 'stratejik' alanı olmalı Alanda uzmanlaşmaya başlayan arkadaşlarımız birer birer başka alanlara kaydırılıyor. Bu nedenle alanda uzmanlaşma sağlanamıyor. Sağlık haberciliği stratejik diyoruz çünkü toplum ve birey sağlığını direkt ilgilendiren çok naif bir alan bu. Sağlık hizmetlerinde olduğu gibi sağlık haberciliği de hata kabul etmez. Telafisi zor ve ağırdır. Yanlış bir bilgi insan hayatına olumsuz etkiler. Sağlık haberciliğini özel kılan bu hassasiyettir. Bunu medya kuruluşlarına ve topluma anlatmak bizim görevimiz"
TOPLUM SAĞLIĞI

Basında sağlık haberciliği bilinci oturtulmalı. Her gün kan kaybediyoruz. Alanda uzmanlaşmaya başlayan arkadaşlarımız birer birer başka alanlara kaydırılıyor, yerlerine ise stajyer muhabirler görevlendiriliyor. Bu nedenle alanda uzmanlaşma sağlanamıyor. Bu, mesleğimiz açısından önemli bir sorun. Türkiye'de bir kaçı dışında gazetelerde 'sağlık editörü' istihdam edilmiyor. Oysa her gazete ve televizyonun spor editörü, ekonomi editörü, dış haberler editörü gibi editöryal kadroları var. Ama sağlık editörleri yok. Öte yandan medya kuruluşlarında görev yapan sağlık muhabirleri çok fazla alana baktıkları için kendi alanlarına yeterince zaman ayıramıyorlar. Bu da alanda uzmanlaşamamanın diğer bir nedeni olarak karşımıza çıkıyor. Sağlık haberciliği tecrübe, birikim ve uzmanlık gerektiren bir alandır. Sağlık haberleri toplum sağlığı açısından çok önemlidir. Bu haberlerin uzman sağlık muhabirleri tarafından kaleme alınması hayati önem taşımaktadır. Basın kuruluşları artık bunun farkına varmalıdır.
İNSAN YARARI

Yazılı ve görsel medyanın kamuoyuna sunduğu sağlık haberlerini nasıl değerlendiriyorsunuz? Size göre kamu yararı gözeten ideal bir sağlık haberciliği nasıl sağlanabilir? Yazılı ve görsel medya sağlık haberlerine eskiye göre daha fazla yer ayırıyor. Prime time kanalları Ana Haber Bültenlerinde artık en az bir-iki sağlık haberi veriyor. Gazeteler sağlık sayfaları-ekleri oluşturmaya başladı. Yeterli değil ama olumlu gelişmeler bunlar. Önceleri sağlık haberleri televizyonlarda-gazetelerde 'sağlık skandalları' şeklinde veriliyordu. Rehin kalan hastalar, bıçak parası, tedavi edilmeyen hastalar vs... Sağlık haberi anlayışı buydu medyanın... Sistemdeki arızalar ortadan kalkınca sağlık haberciliği mantığı da değişti. Olması gerektiği gibi olmaya başladı ama çok yetersiz. Bu konuda Türkiye'nin alması gereken çok yol var. Sağlık haberciliğinde 'kamu' yararından ziyade 'insan' yararı önemlidir bence. İnsan sağlığı sağlık haberciliğinin temel prensibidir.
ÖRGÜTLENİYORUZ
- Üye sayınız ve üye profiliniz hakkında kısaca bilgi verebilir misiniz? SMD olarak önümüzdeki günlerde gerçekleştirmeyi planladığınız proje ve etkinlikler neler?
Sağlık Muhabirleri Derneği'nin genel merkezi Ankara'dır. Şu anda İzmir, Antalya, Karabük, Diyarbakır, Erzurum ve Bursa'da İl Temsilcilerimiz bulunuyor. Bu yıl içerisinde tüm büyükşehirlerde örgütlenmek istiyoruz. Üye sayımız her geçen gün artıyor. Sağlık habercileri örgütlenmenin önemine her geçen gün daha da inanmaya başladı. Gazete, dergi, radyo, televizyon, internet haber siteleri ve haber ajanslarında çalışan tüm sağlık muhabirleri bizim üye profilimizi oluşturuyor. Bunun dışında sağlık editörleri, sağlıkla ilgili yayın organlarında görev yapan yayın koordinatörleri, ulusal TV ve ulusal radyolarda sadece sağlık içerikli Program Yapımcıları da SMD'nin üyesi. Biz geçmişte sağlık muhabirliği yapmış arkadaşlarımızı da unutmuyoruz. Onların bilgi ve birikimlerinden genç arkadaşlarımızın yararlanmasını sağlamaya çalışıyoruz. SMD'nin başlattığı ve şu an üzerinde çalıştığı bir çok mesleki projesi vardır. Arkadaşlarımızın mesleki dayanışmasının yanı sıra eğitimine yönelik de çalışmalar yapıyoruz. Medyanın sağlık haberciliğine hak ettiği değeri vermesi için çaba sarf ediyoruz. Önümüzdeki dönemde bu konuda farkındalık yaratmak için basın kuruluşlarına ziyaretlerimiz başlıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.