ŞAFAK İNCE
Türkiye, 2.8 milyar euro pazar payına sahip bisikletli turizme göz dikti. Eşsiz cografyasıyla Muğla, Avrupa Bisiklet Rotaları Ağı'nın (EuroVelo), Türkiye Ulusal Resmi Koordinatörlüğü'nü aldı. Hedef, her yıl kendini yollara vuran 5.4 milyon bisikletli turistin en az yüzde 10'unu Türkiye'ye çekmek olarak belirlendi. Koordinatör Feridun Ekmekçi, 70 bin kilometrelik EuroVelo için "İzmir, Aydın, Muğla, Denizli ve Antalya'ya kadar uzanan güzergahlarda uygun rotalar belirleyerek, buraya çekeceğimiz bisikletli turistlerle 280 milyon Euro gelir elde edebiliriz" dedi.
BİSİKLET ROTALARI
AB Komisyonu tarafından "Sürdürülebilir Turizm" kapsamında desteklenen ve merkezi Brüksel'de bulunan Avrupa Bisikletliler Federasyonu'nun sorumluluğunda yürütülen EuroVelo, Avrupa'daki tüm ülkeleri birbirine bağlayan, yüksek kaliteli 'bisiklet rotaları ağı' geliştirmeyi hedefliyor. 12 ülkede 45 bin kilometresi bitmiş, 70 bin kilometrelik güzergaha kapsayan EuroVelo, Türkiye'de Muğla'yı merkez üs olarak seçti. Eurovelo Türkiye Ulusal Resmi Koordinatörü olarak Muğla Enerji Verimliliği ve Çevre Koruma Derneği (EnverÇevko) görevlendirildi.
5.4 MİLYON KİŞİ
EnverÇevko Yönetim Kurulu üyesi ve EuroVelo Türkiye Ulusal Koordinatörü Feridun Ekmekçi, üstlendikleri görevi en iyi şekilde yerine getireceklerini söyledi. Muğla Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu Elektrik Programı Başkanı da olan Ekmekçi, Avrupa Bisikletliler Federasyonu verilerine göre, yılda 5.4 milyon bisikletli turistin bu ağdaki rotaları kullandığını belirterek, bisiklete binip gezmenin dışında yüksek bir ekonomik girdi sağlandığına da dikkat çekti.
Avrupa Bisikletliler Federasyonu rakamlarına göre yıllık 2.8 milyar Euro'luk bir pazarın söz konusu olduğuna dikkat çeken Ekmekçi, "Bisikletli turizm harcamaları sanıldığı gibi düşük değil, aksine oldukça yüksektir. Sıradan günlük bisiklet gezicisi 16 Euro harcarken, tura çıkanlar günde ortalama 53 euro harcama yapıyor. Seyahat başına bu 353 euro'ya yükseliyor. Toplamda pazar payı 2.8 milyar Euro'yu buluyor. Türkiye, bisikletlilerin yüzde 10'unu Türkiye'ye çekmesi durumunda çok ciddi bir turizm girdiği elde edecek. 4 yılda bu rakam milyar euroyu bulacak. EuroVelo'nun rakamlarına göre ise 2020 yılına kadar bisikletli turizmin dünya ekonomisi üzerine 54 milyar Euro dolaylı etkisinin olacağının ifade ediliyor. Bunun için Ege'nin sahip olduğu güzellikler büyük avantaj ve rakamlar, bisikletin gözardı edilemeyeceğini gösteriyor" dedi.
ZORLU BİR SÜREÇ
12 uzun yol bisiklet rotası olarak başlayan EuroVelo sürecinde 2011'de rota sayısının 14'e çıktığını ifade eden Ekmekçi, "Rota hazırlık ve uygulama süreçleri 3-4 yıl sürüyor. Bu süreç zorlu ve proje destekli yoğun çalışmalarla tamamlanması gereken bir zamanı kapsıyor. Ancak biz bu süreci yerel yönetimler, ulusal yetkililer ve sivil toplum kuruluşları desteği ile hızlandırılmaya çalışacağız" diye konuştu. İlk aşamada 2013 yılına kadar EuroVelo'nun ekonomik, sosyal, çevresel, kültürel bakımından sağladığı katma değer için proje çalışmaları ile yerel seviyede farkındalık yaratılmaya çalışılacağını ifade eden Ekmekçi, "2013'de ise potansiyel rotayı en az 1000 km'lik yolu, 2 ya da 3 ülke ortaklığıyla, güzergahlar üzerindeki yerel yönetimler ve ilgili sektörlerin desteğiyle koordine etmeyi hedefliyoruz. Umarım ülkemiz için hayırlısı olur" dedi. Belirlenecek rota için Muğla odaklı; Marmaris, Aydın, Denizli, Antalya ve İzmir'in de aralarında olduğu güzergahlar üzerinde çalışılacağını söyleyen Ekmekci, "Bölgenin uygun rotaları, ulusal ve uluslararası düzeyde raporlanarak EuroVelo potansiyeli belirlenecek. Bu rotaların Avrupa bisiklet yolları ağına dahil edilmesi için çaba harcanacak" dedi.
EuroVelo nedir?
1995 yılında başlatılan EuroVelo, 12 ayrı uzun yol rotası ile Avrupa içinde bisiklet ile seyahat etme imkanı sağlayan bir proje. 66 bin kilometrelik ağ, belirlenecek 2 rotanın eklenmesiyle 14 rotaya çıkacak ve 70 bin kilometreye ulaşacak. Şu anda 44 bin kilometresi tamamlandı. Yerel düzeyde gelişmiş hareketlilik, sürdürülebilir turizm çeşitlilği ve nitelikli, birbirne bağlantılı Avrupa bisiklet yolları ağı EuroVelo'nun hedefi olarak belirlendi.
EuroVelo bisiklet yollarının standartları:
Yol eğimi yüzde 6'nın üzerine çıkmamalı.
İki bisikletin geçebileceği kadar geniş olmalı.
Ortalama gün başına bin motorlu taşıttan daha fazla motorlu taşıt geçmemeli.
Yolun yüzde 80'i kapalı olmalı.
365 gün boyunca açık olmalı, 30 kilometrede bir servis, 50 kilometrede bir konaklama, 150 kilometrede bir "toplu taşıma" imkanı olmalı.
Rota nasıl belirlenecek?
EuroVelo rotalarının en az 2 ülkenin ortaklığında gerçekleşmesi gerekiyor. Türkiye koordinatörlüğü Yunanistan'daki EV8 olarak adlandırılan bisiklet rotasının devamı niteliğinde bir projeye sıcak bakıyor. Anayola paralel olduğu gibi önemli bölümü toprak ancak tüm işaretlemeleri yapılmış, güzergah boyunca konaklama ve ören yerlerinden geçmesi, ilgi çekici yerleri barındırması, güvenli olması gibi özellikler barındıran EuroVelo rotaları bin 500-9 bin km arasında değişiyor. Çeşme'den girecek olan yol bu şekilde Aydın, Muğla, Marmaris, Denizli, Antalya güzergahını izlemesi öngörülüyor.
