Cahit Sönmez

Orta Vadeli Öngörüler

Merkez Bankası doğrudan enflasyon hedefi rejimi gereği mevcut durumu değerlendirdiği ve geleceğe yönelik tahminlerine yer verdiği "Enflasyon Raporu"nun ikincisini geçen hafta yayımladı. Gerçekten oldukça kapsamlı ve yararlı doküman... Hem Türkiye ekonomisinin hem de küresel ekonominin artı ve eksileri raporda derinlemesine irdeleniyor. Tabii güncel gelişmeleri takip edebiliyoruz ancak Merkez Bankası'nın penceresinden nasıl göründüğünü ve bu bağlamda orta vadeli öngörülerini bilmek istiyoruz.
Öncelikle Merkez Bankası penceresinden baktığında neler gördüğüne değinelim, sonrasında temel makroekonomik veriler hakkındaki beklentilerine bakalım...
Göz önünde bulundurduğu risklerin başında döviz kurlarındaki ve sermaye akımlarındaki aşırı oynaklıklar geliyor. Gerçekten FED'in yarattığı belirsizliklerden yabancı sermayenin gerek Türkiye'ye gerekse gelişmekte olan ülkelere karşı risk algısı değişmekte ve ufak bir ekonomik ya da siyasi gelişmede aşırı tepkiler verebilmekte... Bazen yabancı sermayenin ivmelendirdiği kur hareketinin peşine yerli tasarruf sahipleri de takılınca kur hareketleri daha sert olabiliyor. Dolar tüm para birimleri karşısında değer kazanmaya başladığı süreçte ne yazık ki her daim ilk üçteki yerimizi aldık.

OLUMSUZ ARZ KOŞULLARI
Merkez Bankası nezdinde ikinci risk faktörü ise enflasyonun yüksek seyri. Özellikle gıda grubundaki arz koşullarının halen olumsuz olması enflasyon üzerinde 3,7 puan gibi yüksek oranda etki yapıyor. Doların yükselmesi ile ithal fiyatlarının beraberinde artması da enflasyona yukarı yönlü baskı oluşturuyor.
Üçüncü risk faktörü Euro Bölgesi'ndeki toparlanmaya yönelik sinyaller alınamaması ve küresel ekonominin büyüme hızının yavaşlamış olması. Bu durum her ne kadar petrol ve emtia gibi temel girdilerin fiyatının düşüşüne sağlasa da ihracatımız üzerinde olumsuzluk yaratıyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin geçen hafta açıkladığı dış ticaret verilerinden açıkça görüyoruz ki toplam ihracatımız ilk 4 ayda yüzde 8,1 aşağı gelmiş ve AB ülkelerinin ihracatımız içindeki payı da 4,5 milyar dolar gerilemiş.
Risk listesinin sonunda tek madde olsa bile etkisi en ağır diyebileceğimiz jeopolitik riskler bulunuyor. Biz buna bir de iç siyasi gelişmeleri de ekleyelim...

AŞAĞI YÖNLÜ REVİZYON
Gelelim orta vadeli öngörülerine...
Merkez Bankası'na göre yüzde 70 olasılıkla yılsonu enflasyon oranı yüzde 5,6 ile yüzde 8 aralığında, gelecek yılda da yine aynı olasılıkla yüzde 3,7 ile 7,3 aralığında gerçekleşecek. Orta noktalar ise 2015'de yüzde 6,8 ve 2016'da yüzde 5,5 seviyelerinde. Tabii yaptığı revizyonda şu varsayımın tutması gerekiyor: Petrol fiyatlarının en fazla 60 dolarlarda kalması... Aksi takdirde her varil fiyatındaki 10 dolarlık artış 0,5 puan enflasyonun artmasına neden olacak.
İthalat fiyatları öngörüsü daha ılımlı. Yılbaşında yüzde -7,3 değişim tahminini daha da öteye götürdü ve yüzde -11,1 düzeyine revize etti. demek ki kurların tansiyonunun düşeceğini bekliyor Merkez Bankası...
Her koşulda ihmal etmediği bir koşulunda altını çiziyor; "Mali disiplinin devam edeceğini varsayarak bu öngörüleri yapıyoruz." Gerçekten para politikasının başarısı için olmazsa olmaz koşul mali disiplin...
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.