Cahit Sönmez

Kritik haftadayız

Son yılların en kritik haftalarından birisine başladık diyebiliriz. Bir taraftan FED'in çarşamba akşamı toplantı sonrası yapacağı açıklamalar diğer tarafta Pazar günü çıkacak seçim sonuçları piyasa aktörleri tarafından fiyatlanacak. Özellikle piyasaların Pazartesi sabahında nasıl bir siyasi resimle karşılaşacaklarını bilememeleri daha temkinli olmaya, mümkün olduğunca riskli pozisyon almamaya neden olacak. Kısacası uzun bir hafta bizleri bekliyor...
Son yazımda merkez bankalarının alacakları olası aksiyonları değerlendirmiştim. Draghi'nin yılın ilk çeyreğinde başlattığı genişleyici para politikalarına devam edeceğini vurgulamıştım. Ama Draghi tahminimizden de cesur çıktı ve yeni bir parasal genişlemenin sinyallerini verdi. Malum euro bölgesi bu yılın ikinci çeyreği hariç kayda değer büyüme oranına ulaşamıyor. Bir de Almanya olmasa resmen halleri harap... Aslında Almanya'da Çin ekonomisindeki yavaş büyüme sorunundan etkilenmeye başladı. Ağustos ayında başlayan bir gerileme izleniyor Almanya'nın Çin'e yaptığı ihracat hacminde...
EURO DEĞERİ ÖNEMSİZ Mİ?
Aynı zamanda büyüyememenin yanında dikkat çeken bir olumsuzluk da düşük enflasyon oranı. Avrupa Merkez Bankası da FED gibi orta vadede yüzde 2 hedef koymuştu. Ancak yüzde 0,1'lik enflasyonla oldukça gerisinde euro bölgesi bu hedefin... Büyüyememe ve çok düşük enflasyon vurguları ile Draghi nereye gelmek istedi biliyor musunuz? Aralık ayında parasal genişlemeyi yeniden değerlendirilebileceklerini ve parasal genişlemenin enflasyon hedefine ulaşana kadar devam edeceklerinin altını çizdi. Yani 2016 Eylül'e kadar aylık 60 milyar euro enjeksiyona devam, gerekirse genişlemeye de gidebiliriz mesajı verdi. Doğal olarak bu açıklamaların ardından değersiz euro beklentisi ile euro diğer para birimleri karşısında geriledi, euro dolar paritesi uzun aradan sonra 1,10 seviyesine geldi.
Draghi bu sonucu tahmin edebildiği için "Euro'nun değeri hedeflerimiz arasında değil" açıklamasını yapmayı ihmal etmedi. Doğru, euro değer kaybederken pek umurunda değil Avrupa Merkez Bankası'nın.... Peki euro değer kazanırken de böyle keyiflenebilecek mi Draghi? Sanmam... Dış talebi göz ardı edemez tam da büyümeye ihtiyaçları olduğu dönemde... Açıkçası uyanıklık yapıyor.
BENZER AÇIKLAMALAR GELİR!
FED'in de AMB'dan aşağı kalmayacağını tahmin etmek güç görünmüyor. Amerikan ekonomisinin biraz daha yol almaya ihtiyacı olduğu dolayısıyla destekleyici politikalar çerçevesinde faiz oranlarının korunduğunu açıklayacaklar. Karşılıklı hamleler sonucu euro/doların alışageldiğimiz 1,05-1,15 bandında dalgalanmasını seyretmeyi sürdüreceğiz.
O zaman şu tespiti rahatlıkla yapabiliriz... Hem euro hem de dolar TL karşısında yılın kalan aylarında çok değer kazanmaz. Ekleyelim; seçim olmasaydı...
Dolayısıyla kur hareketleri yaptığımız tespit kadar kolay olmayabilir seçim sonrasında... Eğer koalisyon kurulması yine çıkmaza girerse 2,95 sonrasında 2,9750'lere çıkıyor. Koalisyonun kurulabileceği beklentisi ağırlık kazanırsa 2,8500 ve 2,8250'lere geriliyor dolar... Tabii teknik analize göre 2,8660 seviyesinin kırılması gerekiyor. Aynı şekilde borsa ve faizlerde hareketini sonuçlara göre belirleyecek; BIST 100 77 binlere düşebileceği gibi olumlu gelişmelere göre 82 bin ve bu seviyeyi kırdıktan sonra 82.000 ve 83.500'leri görüyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.