Cahit Sönmez

Herkesin gözü bu pazarda

Helal pazar her geçen gün tüm ekonomilerin dikkatini çeken büyüklüğe ulaşıyor. Şu anda 4 trilyon dolar gibi dev bir hacme sahip.
Önümüzdeki 3 yıl içinde 7 trilyon doları aşması bekleniyor. Doğal olarak Türkiye de bu büyük pastadan pay almaya çalışacak hamleler yapmaya çalışıyor.
Bu kapsamda dün İstanbul'da Helal Fuarı'nın altıncısı başladı. 2 Aralığa kadar sürecek. Fuara 70'in üzerinde ülke katılıyor.
Genel toplantıların yanı sıra ülkeler bazında özel toplantılar da yapılacak.
Pazarın büyüklüğü demografik verilerle de destekleniyor. Şu an Müslüman nüfus 1,8 milyar civarında. Dünya nüfusunun neredeyse dörtte biri kadar.. Üstelik yaş ortalaması 24'lerde. Diğer küresel nüfus yaş ortalamasının 34 olduğu gerçeğini dikkate aldığımızda bu kesimin yaşam stiline göre yapacakları tüketimin ileriye yönelik ne denli potansiyel taşıdığı da kendiliğinden ortaya çıkıyor.
ÜRETEN VE TÜKETEN ÜLKEYİZ
Türkiye bu pazarın hem arz hem de talep cephesinde yer alıyor. Helal giyim, kozmetik ve ilaç diğer taraftan gıda tüketiminden dolayı talep eden ülkelerden birisi konumundayız. Aynı zamanda talep gelen ülkelere, özellikle Ortadoğu ve Körfez ülkelerine, ihracat yapıyoruz.
Helal turizminde de Türkiye etkin ülkeler içinde yer alıyor. Bu alanda yapılan yatırımlar son 5 yılda yüzde 450 gibi oldukça büyük oranda yükselmiş. Helal turizm sadece deniz kum güneşten ibaret değil, tarihi ve kültürel amaçlı yapılan seyahatler de bu alana dahil oluyor. Sektörün küresel hacmi 177 milyar dolarlarda. 3 yıl içinde 300 milyar dolar sınırına yaklaşması öngörülüyor.
Yani helal turizme yatırımların devam etmesi gerekiyor.
Finanstan sonra en büyük helal pazar gıda sektörü...
Geçen yıl 1,3 trilyon dolar harcama yapılmış helal gıda ürünlerine. İlginç olan talebin sadece Müslüman nüfustan gelmemesi...
Rakamlara göre gayrimüslimler de helal gıda talep ediyorlar. Çin'de geçen sene ortaya çıkan gıda üretim skandalları bazı Çinlileri helal gıdaya yöneltmiş.
GAYRİMÜSLİMLER DE ALIYOR
Bu büyük pastadan pay alma yarışı doğal olarak daha rekabetçi geçiyor. Ben de Thomsan Reuters raporunda gördüm;
Çin'de 5 bin civarında helal gıda üretimi yapan firma varmış. Avustralya canlı hayvan ihracatı için ciddi yatırımlar yapıyor.
Geçen seneki ihracatları 2 milyar doların üzerinde. Benzer şekilde İtalya da helal içerik taşıyan hayvani ürünlere yönelmiş durumda. 2017'de 10 milyon kilo mozzarella peyniri üretmiş ve ihraç etmişler.
Gelelim bu pazarın en büyük sektörüne...
Finans hacmi 2,4 trilyon dolarlarda...
Bu sektör de diğerleri gibi hızla büyüyor. 3 yıl sonra 3,5 trilyon doları aşacağı tahmin ediliyor. Türkiye faiz içermeyen İslami finansa uygun hem sermaye piyasası araçları çıkarıyor ve ona göre düzenleme yapıyor hem de bankacılık sektörünü yaygınlaştırıyor.
Hazine kamu açığı finansmanı için faizsiz tahvil diyebileceğimiz "sukuk" mevzuattaki tanımıyla "kiraz sertifikaları" ihraç ediyor. Borsa İstanbul belli sektörler dışında faaliyet gösteren şirketlerin hisse senetlerinden oluşan "katılım endeksi" oluşturdu.
Büyük ve gelişme potansiyeli fazla olan bu pazardan daha fazla pay alabilmemiz gerekiyor. Özellikle ihracat boyutu ön planda olan stratejik plana ihtiyaç var.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.