Cahit Sönmez

Merkez Bankası doğru olanı yaptı

Merkez Bankası beklendiği gibi politika faiz oranını değiştirmedi yüzde 24 seviyesinde tuttu.
Gerçekten de doğrusunu da yaptı. Piyasa aktörleri de bu rasyonel kararı öngördükleri için sıkı duruşun korunacağını teyit eden cümlelere odaklanmışlardı. Çünkü bir önceki toplantıda ihtiyaç duyulması halinde ek önlemler alınabilir kararı çıkarılmış, böylece faiz indirim kararı ilk toplantıda gelebilir kuşkusuna neden olmuştu.
Merkez Bankası ana amacı olan fiyat istikrarını gözeterek bu kararı aldı. Enflasyonda düşüş beklemesine rağmen fiyatlama davranışındaki risklerini dikkate aldı ve faiz indirimi için aceleci olmadı. Aynı zamanda sıkı duruşunu koruyarak enflasyonun düşüşünü de hızlandırmak istiyor.
Enflasyonun düşüş trendini sürdüreceği kesinlikle görülüyor. Birincisi baz etkisi.
Burayı biraz açalım. Yıllık enflasyon bir önceki yılın aynı ayına göre hesaplanıyor.
Geçen sene Haziran ve Temmuz aylarında oldukça yüksekti enflasyon oranları.
Özellikle de maliyet enflasyonu göstergesi olan Yİ-ÜFE. İşte bu yüzden enflasyondaki düşüşü daha belirgin görebileceğiz. İkincisi gıda fiyatları... İlk üç ayda yüzde 40'ı aşan gıda fiyatları mevsimsel koşullar sonucu makul seviyelere gerileyebilir. Yüzde 23 paya sahip gıda grubunun aşağı gelmesi toplam enflasyona kuşkusuz pozitif yansıyabilecek.
KUR ETKİSİ AZALDI
Üçüncüsü ise birikimli kur etkisinin zayıflamış olması. Zaten Merkez Bankası da son enflasyon raporlarında bu gerçeğin altını çiziyor. Yine de denklem dışı bırakmamak lazım bu faktörü. Her ne kadar bir süredir yatay hareket etse de yüksek oynaklık marjını ve yukarı yönlü potansiyeli her fırsatta hissettiriyor. Geçenlerde 5,70'in altına indi. Tamam geriliyor yeniden 5,20-5,50 bandına gelebilir düşüncesi tam aklımızdan geçerken bir anda 5,80'in üzerine çıkıverdi.
Merkez Bankası da bu potansiyeli önemsediği için parasal sıkılaştırmaya devam ediyor. Kurların yükselmesi ithalat kanalıyla hızlı bir şekilde fiyatlara yansıdığından maliyet enflasyonunu ivmelendiriyor.
Enflasyonu etkileyen faktörlerin etkileme potansiyellerinin varlığına bir de dışsal risk unsurlarını ekleyelim.
ABD Başkanı Trump'ın G-20 toplantılarında Çin lideri ile görüşmesi var. Ticaret savaşlarının akıbeti doğal olarak ikili arasındaki diyalog ve uzlaşıya bağlı olacak.
Diğer taraftan Rusya'dan S-400 hava savunma sisteminin alınmasına yönelik ABD'den yaptırım uygulanabileceği açıkça dile getiriliyor. Bu da denklemde bulunan kritik risk faktörü...
DÖRT TOPLANTI KALDI
Merkez Bankası'nın bu yıl içinde 4 toplantısı daha var. Büyük olasılıkla tabi normal senaryoya göre Temmuz sonuna doğru yapacağı toplantıda faiz indirim kararı gelebilir. Bir de 18-19 Haziranda FED'in olağan toplantısından 25 baz puanlık bir faiz indirim kararı çıkarsa kimse tutamaz Merkez Bankasını. Piyasa beklentisi 250 baz puan indirim yönünde. Yani yılsonunda politika faiz oranlarının yüzde 21,50 seviyesine gelmesi artık piyasa aktörlerince baz senaryo haline geliyor.
Merkez Bankası emin adımlarla fiyat istikrarı hedefine yakınlaşmaya çalışıyor.
Bu süreçte maliye cephesinin para politikaları için açacağı hareket alanı çok önemli olacak. Diğer bir değişle para politikaları ile maliye politikaları arasındaki eşgüdümün bozulmaması hayati önem taşıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.