İsmail Uğural

Süt sektöründe ırk dönüşümü gerekiyor

Tarım adeta siyaset kadar hemen herkesin üzerinde konuştuğu bir konu haline geldi. Tarımın böylesine ilgi kaynağı olması güzel, ancak bu konuda bilgi kirliliği ve yanlış bilgilenme de artık aşırı boyutlara vardı. Ama elbette hem bilgi hem fikir sahibi kişilerin sayısı da hiç az değil. Önemli olan onların görüş ve önerilerine kulak vermek. Bugün İzmir Kırmızı Et Üreticileri Birliği Başkanı Veteriner Hekim Osman Civil'in bu hususta dikkate değer fikirlerini sizlerle paylaşmak istiyorum.
VERİMLİ IRKLAR ŞART - Civil'e göre, öncelikli yapılması gerekenleri yapmıyoruz ara sorunların çözümüne odaklanıyoruz, temel stratejiler ile taktikler karışmış durumda. "Söz gelimi hayvancılık sektörüne bakalım" diyen Osman Civil şu görüşü ortaya koyuyor: "Ülkemizde süt işletmelerinde yüksek verimli ırklara dönüşüm kaçınılmaz görünmektedir. Düşük verimli süt inekçiliği ile süt işletmelerinin uzun vadeli ve sürdürülebilir bir üretim yapması mümkün değildir. Çünkü düşük vasıflı süt ineklerinin 1 litre süt üretimi için harcamış olduğu kuru madde yem miktarı yüksek verimli ineklere göre yaklaşık iki katıdır."
NEDEN SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİL - Civil mevcut durumun neden sürdürülemez olduğunu şöyle açıklıyor:
"Ülke hayvancılığında tüketilen sanayi grubu yemlerin yüzde 60'ının ithalatla karşılandığı düşünülürse, düşük verimli inekleri kullanmak daha fazla yem ve damızlık ithalatı yapmak yanı sıra daha normalin dışında altyapı yatırımları yapmak anlamına geliyor. Dolayısıyla düşük süt verimli inekleri ile daha fazla yatırım ve yem masrafı ile daha fazla ithalat yapılır ancak bunun karşılığında istenilen düzeyde ve verimlilikte süt alınamaz.
BÖLGESEL POLİTİKALAR - Civil bu açmazın çözümü için şu önerileri getiriyor:
"Türkiye'de bazı bölgeleri süt inekçiliği gelişim bölgeleri ilan edip, bu bölgelerde yüksek verimli süt inekçiliğinin yapılmasını teşvik etmemiz gerekir. Düşük verimli süt inekçiliği ile üretim yapan işletmelerin belli bir periyot sonunda yavaş yavaş bu işten çıkmaları sağlanmalı. Bu bağlamda, Trakya, Güney Marmara, Ege, Akdeniz ve Anadolu'daki bazı küçük alanlar, süt üretim alanları yapılabilir. Ayrıca Karadeniz bölgesinde minyon tipli ve yüksek verimli Jersey ırkı ineklerin tercih edilmesiyle daha az yem tüketilerek daha yüksek yağ ve protein içeriğine sahip süt üretimi mümkündür.
Böylelikle 22 milyon ton süt üretmek için 7 milyon damızlık değil 3 milyon damızlık ile bu işi çözmüş olacağız. Hayvancılık işletmelerinin damızlık işletmeler, süt işletmeleri ve besi işletmeleri olmak üzere üç ayrı kategoriye ayrılması üretim bölgelerinin planlanması ve işletme tiplerine göre destekleme ve finansman modellerinin geliştirilmesi çok daha doğru olacaktır diye düşünüyorum."
ET VE SÜT ÇELİŞKİSİ - Civil son olarak şu değerlendirmeyi yapıyor: "Düşük verimli süt inekleri ile ülkenin ihtiyacı olan eti karşılamak için süt işletmelerinin feda edilmemesi gerekir. Su sorunu yaşayan bölgelerde yüksek su ihtiyacı olan tarımsal ürünlerin ekin işi kısıtlanmalıdır. Kimyevi gübre yerine hayvansal orijinli kompost gübrelerin kullanımı sağlanmalıdır. İşletmelerin verimli parametreleri belirlenmeli ve bunu sağlayan işletmeler diğerlerine göre daha fazla desteklenmelidir."

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.