Seda Kaya Güler

Zeytin, altından daha değerli

Altıncı kez yapılan Ayvalık Zeytin Hasat Günleri'ndeyiz. Bu dördüncü katılışım. Her sene zeytinle ve zeytinyağı ile ilgili önemli bilgiler öğreniyoruz. Zeytin ağacı en önemli zenginliklerimizden biri.
Şenlik süresince birbirinden lezzetli zeytin ve zeytinyağlarını tattık, yeniliklerle tanıştık. Biri çekirdeksiz sızma. Ayvalık bölgesinde erken hasat döneminde toplanan yeşil zeytinlerin, çekirdekleri çıkarıldıktan sonra sıkılmasıyla elde edilen Komili Çekirdeksiz Sızma cam şişelerde sergilendi. Tadına baktık, onunla yapılan yemekleri yedik. Ama sizlerin bu zeytinyağıyla tanışması için yılbaşını beklemeniz gerekiyor.
Niye çekirdeksiz sızma derseniz, yağa acılık veren unsurlardan biri çekirdek. Çekirdeği çıkartılmış zeytinlerden elde edilen zeytinyağı da tat ve kokusuyla diğerlerinden farklılaşıyor.
YEPYENİ ÜRÜNLER
Tamamen doğal ve organik koşullarda ekilen, bakımı yapılan, belgesine göre ayrı ayrı toplanan ve işlenen ürünlerle pazara giren Nar grubu da, organik sirkeden, ekşi ve pekmez setleri, reçel ve marmelatların yanı sıra zeytinyağı ile hem şenliğe Ana Gıda ve Beymen ile birlikte sponsor oldu hem de ürünlerini tanıttı.
Tabii Ayvada, Kürşat, Özgün HasAda, Ekbir, Tariş ve Kristal gibi her yıl fuara katılan firmalar da yeniliklerini sergilediler.
Şenliğin en önemli konusu ise "Zeytinin altından daha değerli" olduğu oldu. Zaten şenliğin bu seneki sloganı da buydu. Ayvalıt Ticaret Odası başkanı Rahmi Gencer, Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi Başkanı Mustafa Tan ve tarım yazıları ile tanınan gazeteci Ali Ekber Yıldırım, konuşmalarında bu konunun önemine dikkat çektiler.
Çünkü madenciler birliği, Ayvalık'ta, Kaz Dağları'nda toprağın altında altın madeni olduğunu söyleyerek, zeytin tarlalarının içine girip kazı yapmak istiyor. Bunun için de hazırlanan bir yasayı, meclis'e sokuyor ve sessiz sedasız alt komisyonlara gönderiyor.

KANUN DEĞİŞMESİN

Bunu haber alan Zeytinyağı üreticiler birliği hemen işi gücü bırakıp Ankara'ya koşuyor ve yasanın çıkmasını engelliyorlar. 2002 yılında olduğu gibi. Zeytin ve zeytinyağı ile geçinenler Ankara'ya seslenerek, "zeytin ağaçları kanununun değişmesini" istemediklerini söylediler. Zaten sektörün sıkıntıları var, çiftçimiz AB çiftçileri ile eşit koşullarda rekabet edemiyor, ithalat ve ihracat için önünde ciddi engeller var, bu yüzden önüne konulan yülü paraya "evet" diyerek ağaçlarını, tarlasını satabilir. Tıpkı daha önce sahillerdeki ağaları kesip, yazlık eve ve kooperatif yapımına izin verdikleri gibi.
O paralar bitti ve çiftçi şimdi perişan. Yine öyle olmasını istemiyor bu işe emek ve gönül koyanlar. Ayrıca zeytinin anavatanı olan bir ülkede, 6000 yıldır ar olan o ağaçların hepimizin malı olduğunu ve hepimizin onlara sahip çıkmasını ve yenilerinin ekmesi gerekildiğini haykırıyorlar. Ali Ekber Yıldırım dedi ki, "Sokağa çıkıp sorsak, 'altın mı daha değerli zeytin mi?' diye cevap, 'yüzde 99 altın' olur. Ama 'Bir çeyrek altın m istersiniz, bir zeytin ağacı mı?' diye sorsak, oran yüzde elli olur. Peki, 'Uluslararası şirketlerin Kaz Dağı'nın altını üstüne getirip, bitki örtüsünü değiştirmesini ve altını bulduktan sonra yüzde 2 devlet hakkı vererek alıp götürmesini onaylıyor musunuz?" diye sorsak, cevap ne olur? Yüzde 99 hayır.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.