Çalışan elemanların işten ayrılma sebeplerini araştıran bir anket çalışmasının sonuçlarını gözden geçirdim. Çalışan elemanların işten ayrılma sebepleri bu ankette birbirinden farklı beş grupta sorgulanmaktadır. Ankete katılan ve sayıları 20 bini aşan elemanlar bir önceki işinden neden ayrıldıklarını bu beş seçeneğe puanlar vererek açıklamaktadır.
Burada ilgi çekici durum en çok puan alan iki seçeneğin toplam puanının yüzde 50'sini aşmasıdır. Bu anketten çıkan sonuç: ödenen ücretin düşük olması çalışan elemanların istifa etmelerinde etkili bir rol oynamaktadır. İşten ayrılma konusunda etkili olan ikinci sebep de çalışan elemanlar için yeterince gelişme fırsatının olmamasıdır. Çalışan elemanlara birer robot gibi davranmak, baskı altında çalıştırmak ve kendilerini geliştirmelerine katkıda bulunmamak küresel rekabet ortamında olumlu sonuçlar vermemektedir.
Memnuniyet Araştırması
Yeni yıl zamlarının genel olarak çalışan kesimin beklentilerinin altında kaldığı görülmektedir. Bu konuda yapılan bir başka çalışma da insan kaynakları sitesi eleman.net'in "2015 Maaş Zammı Memnuniyet Araştırması"dır. Bu araştırmaya göre çalışanların yüzde 88'i yapılan zamlardan memnun olmadığını belirtmektedir. Öte yandan çalışanların yüzde 62'si hiç zam almadığını bildirmektedir. Çalışan elemanların yüzde 24'ü yüzde 1 ile yüzde 5 aralığında zam aldığını ifade etmektedir.
Araştırma sonuçlarına göre yüzde 6 ile yüzde 10 aralığında zam alan çalışanların oranı yüzde 8'dir. Yüzde 11 ile yüzde 15 aralığında zam alan çalışanların oranı ise yüzde 1'dir. Yaklaşık 11 bin çalışan eleman üzerinde gerçekleştirilen bu araştırma kapsamında çalışanlara sorulan "2015 yılında mevcut işinizi değiştirmeyi düşünüyor musunuz?" sorusuna verilen "evet" yanıtı ise yüzde 85'dir. Bu satırlarda önemli bir konuyu ele aldığımın farkındayım. İş dünyasında ve insan kaynakları yönetiminde günlük kararlarla ve kısa süreli hedeflerle kalıcı bir başarı kazanmak söz konusu olmamaktadır.
Güçlü bir şirket olabilmek için üretim teknolojilerinde, yönetim anlayışında ve sürekli gelişme süreçlerinde öncü olmak gerekmektedir. Ayrıca yenilik, inovasyon, özgün tasarım, ucuz maliyetli üretim, daha fazla katma değer, iletişimde ve lojistikte dünya ile bütünleşme konuları büyük bir önem taşımaktadır. Bu konular işgücü verimliliğinin ve çalışanların motivasyonunun artırılması açısında da yararlı olmaktadır.
Aranılan Bir Eleman Olmak
Ülkemizde çok sayıda eleman çalıştığı iş yerini değiştirmeyi düşünmektedir. Ayrıca çok sayıda işsiz eleman da iş aramakta ve iş bulamamaktadır. Öte yandan çok sayıda iş yeri de aradığı niteliklere sahip elemanlar bulamadığını söylemektedir. Öncelikle gençlerin eğitimlerini tamamlayınca aranılan niteliklere sahip elemanlar olabilmeleri için daha etkili önlemler alınmalıdır. İstihdam sorunlarının çözümü ve rekabet gücünün artırılması açısından iş dünyasının ihtiyaçlarını karşılayacak niteliklere sahip elemanların yetiştirilmesi konusu büyük bir önem taşımaktadır. Şirketlerin yönetim anlayışının, üretim ve hizmet süreçlerinin değişime ve küresel rekabete göre yeniden gözden geçirilmesi zorunlu olmaktadır.