Arkas Holding Üst Düzey Yöneticisi (CEO) Önder Türkkanı, İzmir Limanı'nın özelleştirilmesi konusunda çok gecikildiğini, mevcut konsorsiyumun limanı devralmasında da sorun yaşandığının belirtti. Türkkanı, özelleştirme nedeniyle bekletilen yatırımların 2010'da tamamlanması gerektiğini söyledi.
Türkkanı, İzmir Limanı'nın Mayıs 2007'de yapılan özelleştirme ihalesinde 1 milyar 275 milyon dolar bedelle 49 yıllığına kiralamaya hak kazanan konsorsiyumun, 29 ay süren dava süreci sonrası değişen şartlar nedeniyle limanı devralmakta zorlandığını da ifade etti.
Liman özelleştirmesinde çok gecikildiğini ve İzmir'in bu sürede büyük kayıplara uğradığını dile getiren Türkkanı, "İhalede ortaya çıkan rakamların şu anda ödenebilmesi güç görünüyor. Ödenebilir olsa bugüne kadar ödenir devralınırdı. Bir sorun olduğu açık. Konsorsiyumun limanı bir an önce devralmasını umut ediyoruz. Ancak alınamazsa tekrar özelleştirme süreci başlayacak. İhalenin yapıldığı günün şartları bugün yok. O fiyata bugün ulaşılması da mümkün görünmüyor" dedi.
Sürecin tamamlanamaması halinde limanın bu haliyle birlikte bir süre daha yaşamaya alışmak gerektiğini ifade eden Türkkanı, limanda yıllardır 'nasıl olsa özelleştirme olacak' diyerek ertelenen yatırımlar bulunduğunu, bu nedenle limanda sıkışıklık yaşandığını kaydetti.
Türkkanı, sözlerini şöyle sürdürdü: "Limanda bu süreçte ihmal edilen ancak kolaylıkla çözülecek dar boğazlar var. Bunların süratle giderilmesi lazım. Mevcut limanda yapılacaklar listesi çıkarılıp önemli paralar harcanmadan bu yatırımların tamamlanması gerek. Şu anda körfezde dip tarama gibi yatırımlar çok uzak bir ihtimal. Ama en azından boş konteynerlerin başka bir alana kaydırılması, makine ve vinçlerin yenilenmesi gibi liman yönetiminin de bildiği ve istediği yatırımların bir an önce yapılması önemli."
Türkkanı, "Limanda gemilerin bekleme olayını ortadan kaldırmak lazım. Liman en az 3-5 yıl daha bu statüyle devam edecek gibi görünüyor. Bu süreyi sorunsuz aşacak, limanın değerini koruyacak, darboğazları giderecek yatırımların 2010 yılında yapılması gerekiyor. Bu yatırımlar için limanın gelirinin cüzi bir kısmı bile yeterli. Limanın değerini korumak için bu yatırımlar zorunlu. İzmir vakit kaybetmemeli" diye konuştu." diye konuştu.
İhalede neler yaşandı?
İzmir Limanı'nın 49 yıllığına özelleştirilmesi için 3 Mayıs 2007'de açılan ihaleyi Hutchison, Global ve EİB LİMAŞ, 1 milyar 275 milyon dolar vererek kazanmıştı. Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Vakfı Merkezi ve Liman İş Sendikası'nın açtığı dava 29 ay devam etmiş, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun yürütmeyi durdurma kararı sonrası Danıştay 13. Dairesi'nin verdiği ihalenin iptali davasını ret kararıyla devir sürecinin önü açılmıştı. Konsorsiyuma tanınan süre 25 Aralık'ta dolacak.
