2010 hedefinde Afrika ve Ortadoğu pazarı var

ABD ve Avrupa'da kriz etkilerinin devam edeceğini düşünen İzmirli işadamları, rotayı global ekonomik sıkıntıdan daha az etkilenen ülkelere çevirdi

MURAT ŞAHİN (HABER MERKEZİ)
Dünyada yaşanan ekonomik kriz etkisini sürdürürken, "ABD ve Avrupa pazarlarında 2010 yılında da daralma yaşanacak" öngörüsü işadamlarının yeni pazar arayışlarını artırdı. Bu kapsamda 2009 yılında ilgilenmeye başladıkları, krizden nispeten az etkilenen Ortadoğu ve Afrika ülkelerini mercek altına alan işadamları, 2010 yılında bu pazarlarda etkin pazarlama faaliyetleri gerçekleştirecek. 1 milyar nüfusu ile Afrika en bakir pazarlar arasında yer alırken, krize rağmen petrol gelirleri sayesinde yatırımlarına ara vermeyen Ortadoğu ülkeleri de işadamlarının 2010 yılında gözde pazarları arasında yer alacak.
Türkiye'deki üretim koşullarının diğer ülkelere göre daha ağır olduğunu, ancak bunları bahane ederek oturmamak gerektiğini belirten EBSO eski Başkanı ve DEİK Afrika İş Konseyleri Koordinatörü Tamer Taşkın, Ortadoğu ve Afrika pazarlarının Egeli ihracatçılar için büyük fırsatlar sunduğunu hatırlattı. 2009'un ilk on ayında, ihracatın yüzde 30 azaldığını, en çok azalmanın da ihracatımızın yüzde 60'nın yapıldığı AB pazarında olduğunu anlatan Taşkın, "Eğer alternatif pazarlardaki artışımız olmasaydı ihracatımız daha da geride kalırdı. 2009 yılında yapılan pazar çeşitlemesi ile Ortadoğu ülkelerinin toplam ihracatımız içindeki payı yüzde 17'ye, Afrika ülkelerinin yüzde 11'e, Rusya ve BDT ülkelerinin de yüzde 10 a yükseldi" dedi.
İHRACAT ARTMALI
Taşkın, "Dünyanın en büyük ithalatçısı olan Çin'de, Amerika'da, Hindistan'da halen yokuz. 2010'da olmadığınız ve pazar payımız düşük olan ülkelerde çalışmalarımızı daha da artırmalıyız" diye konuştu.
Ege İhracatçı Birlikleri Başkanlar Kurulu Başkanı Mustafa Türkmenoğlu da 2010 yılında ihracatçının Avrupa'da azalan ihracatını alternatif pazarlarla dengelemeye çalışacağını söyledi. Mevcut pazarlarda da ihracatlarını artırmak istediklerini, ancak gelişmekte olan ülkelere daha çok ürün ihraç etme şansları olduğunu anlatan Türkmenoğlu, "Alternatif ve komşu ülkelerle ihracatı artırma stratejimiz 3 yıldır sürüyor. Bunun da meyvelerini almaya başladık. Ortadoğu ve Afrika pazarı büyümeye başladı. 2010 yılında da üyelerimizi ihracatı sürekli artan pazarlara yönlendireceğiz" açıklamasında bulundu.
ESİDEF Başkanı Ramazan Davulcuoğlu, kriz döneminde Avrupa ve ABD'deki boşluğu Afrika ve Ortadoğu ülkeleri ile doldurduklarını kaydetti. Davulcuoğlu, 4 yıl önce Afrika ülkelerine 2.5 milyar dolar olan ihracatın bugün 10 milyar dolara ulaştığına dikkat çekti.
AVANTAJI FAZLA
Geçtiğimiz ay üyelerini Suriye'ye götüren İZSİAD'ın Yönetim Kurulu Başkanı İlknur Denizli ise kriz döneminde Ortadoğu ve Afrika pazarlarının ihracatçı için bir fırsat olduğunun altını çizdi. Üyelerini sürekli büyüyen pazarlara yönlendirdiklerini aktaran Denizli, şunları kaydetti: "Son yaşanılan ekonomik krizle birlikte ticaret dengeleri oldukça değişti. Avrupa pazarına yapılan ihracatlar önemli ölçüde yavaşladı. Finans piyasaları çok gelişmemiş, Ortadoğu ve Afrika ülkeleri bu ortamda da hala büyümeleri ile dikkat çekiyor. Bu pazarlarda tarihsel yakınlığımız dolayısıyla da bize güven var. Bu avantajları değerlendirerek düşen ihracatımızın önemli bir bölümünü bu pazarlarla geri kazanabiliriz."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.