İzmir Demir Çelik son 1 yılda 4 adet kuru yük gemisi satın alarak, uluslararası taşımacılığa başladı
SİNAN DOĞAN (HABER MERKEZİ)
Küresel kriz nedeniyle dünya ekonomisinde yaşanan daralma, en çok denizcilik sektöründe etkisini hissettiriyor. Uluslararası ticaretteki gerilemeye paralel olarak gemi fiyatları yüzde 30-40 oranında düşerken, cebinde nakit parası olan yatırımcıya ise gün doğdu.
Türkiye'nin en büyük denizcilik firmalarından olan İzmirli Arkas Holding, Almanya'da bir tersanede yapımı devam eden ancak sipariş iptal olduğu için sahipsiz kalan 2 konteyner gemisini satın almak üzere pazarlıklara devam ediyor. Türkiye'nin en büyük demir-çelik tesislerinden birine sahip olan İzmir Demir Çelik ise son 1 yılda tam 4 adet kuru yük gemisi satın alarak, uluslararası taşımacılığa başladı. Öte yandan kar etmediği için eski gemileri hurdaya çıkaran armatörler, Aliağa'daki gemi söküm sanayicilerine bayram yaşatıyor. Kriz öncesi 600 dolara kadar çıkan hurda geminin tonunu üçte bir fiyatına satın alan gemi sökümcüler yüzde 25 karla çalışıyor.
Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Önder Türkkanı, şu an gemi almak için en uygun zamanlardan biri olduğunu belirterek, "Yapım aşamasında olan iki konteyner gemisini almak için teklif sunduk. Pazarlık sürecimiz devam ediyor. Satınalma sürecinin ne zaman sonuçlanacağı konusunda tarih vermek mümkün değil. Pazarlık aşamasında olduğumuz için de gemilerin fiyatı konusunda bir açıklama yapmak doğru olmaz" dedi.
Konteyner gemilerinin satın alınması durumunda Arkas Holding'in filosundaki gemi sayısının 29'a çıkacağını açıklayan Türkkanı, "Bu gemiler mevcut filomuzun en büyük gemileri olacak" diye konuştu.
Uluslararası gemi brokerlik (alım satımda aracılık yapan) firmalarına göre Arkas Holding'in pazarlık yaptığı gemilerden her birinin fiyatı 59 milyon dolar. Firmalara göre pazarlık aşamasında konuşulan fiyatı ise 25 milyon dolar.
İŞLER AÇILDI
Aliağa'daki Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği Başkanı Adem Şimşek, gemi söküm bölgesine neredeyse her gün sökülmek için bir gemi geldiğini söyledi. Deniz ticaretinin azalmasından dolayı bir çok geminin iş yapamaz hale geldiğini belirten Şimşek, ellerinde eski gemi olan armatörlerin bunları hurdaya çıkardıklarını kaydetti. Şimşek, "Bu nedenle elimizde çok gemi var. İşler iyi çok şükür. Krizden önce tonu 600 dolara kadar çıkan gemileri bugün 220 dolara alabiliyoruz. 70-80 dolar maliyet yaptıktan sonra 340 dolar civarında satıyoruz" diye konuştu.
Maliyet 110 milyon dolar
İDÇ Yönetim Kurulu Başkanı Halil Şahin, son bir yılda 3'ü İDÇ'ye, biri ise Şahin Denizcilik'e ait olmak üzere 4 adet kuru yük gemisi aldıklarını açıkladı. Gemilerin maliyetinin 101 milyon doları geçtiğini ifade eden Şahin, "Krizden önce gemi fiyatları pahalıydı. Şimdi ise çok uygun. Bu nedenle bir yıl önce 2 gemi, son 6 ayda da 2 gemi daha aldık" dedi.
"Büyük darbe yedik"
Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Yusuf Öztürk, kriz nedeniyle en büyük darbeyi denizciliğin yediğini belirterek, "Birçok armatör gemisini satmak zorunda kaldı. Gemi fiyatları yarı yarıya düştü. Ancak bu yıl başından itibaren fiyatlarda bir kıpırdanma var. Şimdi gemi alan karlı olur" diye konuştu.
