"Ek ithalat vergileri gündeme bomba gibi düştü"

İzmir Ticaret Odası (İZTO) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Jak Eskinazi, kumaş ve konfeksiyon ithalatına getirilen ek vergilere ilişkin, ''Panik havası yaratmayalım, fiyatlar otomatik artmasın. Fırsatçılığa mani olmaya çalışalım. Çünkü bazı ürünlerde yüzde 5-10 artışa bile sebep olmayacak''dedi. Eskinazi, Türkiye Moda ve Hazırgiyim Federasyonu Başkanı Nedim Örün ile birlikte İZTO'da düzenlediği basın toplantısında, Türkiye'nin dünyanın 5. büyük konfeksiyon ihracatçısı olduğunu, 2010 yılında 14,6 milyar dolarlık konfeksiyon, 6,5 milyar dolarlık da tekstil ihracatının gerçekleştirildiğini söyledi. Öte yandan 2010 yılında tekstil-konfeksiyon ithalatının da arttığına dikkati çeken Eskinazi, TÜİK verilerine göre geçen yıl 9 milyar dolarlık ithalat yapıldığını kaydetti. Eskinazi, ithal edilen başlıca ürünlerin elyaf, iplik, kumaş gibi tekstilin temel hammaddeleri olduğunu, ithalattaki artışın yerli üretimi olumsuz etkilediğini, bu artışın uzun dönemde sürdürülebilir olmadığını dile getirdi.

Bakanlar Kurulunun 24 Mart 2011 tarihindeki kararıyla ithalat ek vergilerinin Resmi Gazete'de yayımlandığını ve 120 günlük gözetim süresinin bulunduğunu hatırlatan Eskinazi, yeni vergi oranlarının özetle kumaşlarda diğer ülkeler için 1,25-4,25 kilogram arası yüzde 20, konfeksiyonda 5,5-20 kilogram arası yüzde 30 olduğunu, ek vergi oranlarında dikkat edilmesi gereken hususun minimum ve maksimum kilogram başına düşen değer olduğunu anlattı.

''Ek ithalat vergileri Türkiye'nin gündemine bomba gibi düştü'' diyen Eskinazi, uygulamanın ithalatçıları zorlayabileceğini, ancak iç piyasayı korumak için önemli bir adım olduğunu, ithalatın kısmen azaltılarak, bir kısmının iç piyasada üretilmesinin sağlanacağını, böylece yerli üretimin, dolayısıyla istihdamın da artacağını belirtti. Eskinazi, yeni vergi oranlarının Türkiye'de faaliyet gösteren yabancı markaları da etkileyeceğini, tekstil ve konfeksiyonda Türkiye'nin en büyük pazarı olan AB ülkelerine yapılan ihracat açısından bir sorun olmayacağını, Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında da ihraç kayıtlı ithalatta herhangi bir verginin söz konusu olmadığını ifade etti.

Yerli malı kullanımının ürünlerin katma değerini artıracağını ve markalaşmaya yönlendireceğini vurgulayan Eskinazi, böylece yurtdışına satılan ürünlerin kalitesinin artacağını söyledi. Eskinazi, getirilen vergilerin cari açığı da bir miktar frenleyebileceğini, Çin ve diğer Uzakdoğu ülkelerinden yapılan ithalatı azaltmasının beklendiğini kaydederek şunları belirtti: ''Ek vergilere ilişkin panik havası yaratmayalım, fiyatlar otomatik artmasın. Fırsatçılığa mani olmaya çalışalım. Çünkü bazı ürünlerde yüzde 5-10 artışa bile sebep olmayacak. Rakamlar henüz kesin değil, kesinleştiğinde teminat konusuna gerek bile kalmayacak. Vergiler ilk çıktığında herkesi ürküttü, yüzde 30-40 artış olacak sanıldı. İhracatçımızı fazla etkilemeyecek, DİR belgesi kullanmayan küçük ihracatçıya tesiri olacak. Onlar için de ihracatçı birlikleri ve odalar olarak bazı çareler düşüneceğiz. İstanbul'daki bazı fırsatçı ihracatçılarda fiyat fırlaması oldu. Ama görüldü ki fiyatlar yüzde 30'larda artmayacak. Onun için bu panik havasının dağılması ve fiyatların revize olması lazım. Yoksa, böyle bir fiyat artışına sebep olacak bir durum yok.''

Nedim Örün de Devlet Bakanı Zafer Çağlayan'ın İstanbul Laleli, Osmanbey, Merter gibi bölgeler için tedbirler düşüneceklerini söylediğini, İzmir olarak Mimar Kemalettin ve Çankaya'nın da aynı kapsamda değerlendirmesi talebinde bulunduklarını ifade etti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.