Taşıt, alkol, sigara ve ‘cep’e ÖTV zammı geldi

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, cari açığa yönelik tedbir aldıklarını belirterek, "5.5 milyar liralık gelir bekliyoruz" dedi

Hükümet, cari açığı frenlemek için motorlu araçlar, içki, sigara ve cep telefonunda Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarını artırdı. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, KKDF oranları ve cep telefonlarındaki ÖTV artışının tamamen cari açığa yönelik tedbir olduğunu belirterek, "Motorlu araç satışlarında binek muadili ticari araçlardaki artış da haksız rekabeti azaltmaya yönelik. Tütün mamullerindeki düzenleme de tamamen güncelleme. Buradan 5.5 milyar lira gelir bekliyoruz. Tedbirler önemli ölçüde güncellemeleri içeriyor" dedi.

LÜKSE FREN

Hükümet, ekonominin yumuşak karnı cari açığı azaltmak için vergi artışına gitti. Resmi Gazete'de yer alan Bakanlar Kurulu kararına göre, sigara, alkollü içki, cep telefonu, elektrikli araçlar hariç 1.600 cc üzeri otomobillerde ÖTV oranları artırıldı. Kabul kredili vadeli akreditif ve mal mukabili ödeme şekillerine göre yapılan ithalattaki KKDF oranı da yüzde 6'ya çıkarıldı. ÖTV kararları dün itibariyle uygulanmaya başladı. Başbakan Yardımcısı Ali Babacan ise, otomobilde vergi artışının, motor hacmi 1.6 ile 2 litre arasındaki araçların anahtar teslim fiyatlarına yüzde 12.5, 2 litrenin üzerindeki araçlara da yüzde 25'lik etkisi olacağını açıkladı. Vergi artışıyla birlikte, ortalama fiyatı 100 bin lira olan bir cipin anahtar teslim fiyatı 125 bin lira olacak.

"GÜNCELLEME YAPTIK"

Başbakan Yardımcısı Ali Babacan ile birlikte Orta Vadeli Programı açıklayan Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, ÖTV artışıyla bütçeye 5.5 milyar lira ek gelir sağlanacağını söyledi. Artışın cari açığın düşürülmesi için yapıldığını belirten Şimşek, bunun zam değil güncelleme olduğunu ifade etti. Şimşek, "Alınan tedbirler önemli ölçüde güncellemeleri içeriyor. Bundan sonraki dönemde vergi artışı söz konusu değil. Ancak maktu vergiler ve harçlarda güncelleme söz konusu olabilir" dedi.

HAKSIZ REKABET

Şimşek, 5.5 milyar liralık gelirin, 771 milyon lira alkollü içeceklerden, 2 milyar 753 milyon lira tütün mamullerinden, 920 milyon motorlu taşıtlardan, 660 milyon lira cep telefonlarından, 350 milyon liranın da KKDF artışından geleceğini söyledi. Cep telefonlarındaki artışın cari açığa yönelik tedbir olduğunu anlatan Şimşek, motorlu araç satışlarında binekteki haksız rekabeti önlemeye yönelik artış yapıldığını da belirtti. Tütün mamullerindeki artışın tamamen güncelleme olduğunu belirten Şimşek, "Maaşlar, harcamalar artarken bu güncellemeleri yapmazsak olmaz. Bu bir artış olarak görülmemeli. Bütçe öncesi alınan tedbirlerdir. Gelirden çok ithalat boyutu yüzde 100'lere varan unsurlar var" yorumunu yaptı.
İşte, kalem kalem ÖTV artışları:
- Sigarada ÖTV oranı yüzde 63'ten yüzde 69'a çıkarıldı, asgari maktu vergi tutarları artırıldı. Tütün içeren purolar, uçları açık purolar ve sigarilloların vergi oranları yüzde 30'dan yüzde 69'a çıktı.
- Alkollü içkilerde asgari maktu vergi tutarları artırıldı.
- Motor silindir hacmi 1.600 cc'yi geçmeyen otomobillerde ÖTV yüzde 37'de kaldı, 1.600-2.000 cc arası yüzde 60'tan yüzde 80'e, 2.000 cc'yi geçenler yüzde 84'ten yüzde 130'a çıkarıldı.
- Elektrikli araçlarda ÖTV değişikliği yapılmadı.
- Yük taşımacılığında kullanılan araçlarda ÖTV yüzde 10'dan yüzde 15'e çıkarıldı. Bu kapsamdaki elektrikli araçlardaki ÖTV yüzde 10 olarak bırakıldı.
- Cep telefonlarında ÖTV yüzde 20'den yüzde 25'e, maktu vergi 40 liradan 100 liraya çıkarıldı. Buna göre, bu cihazların ÖTV oranları yüzde 20'den yüzde 25'e çıkarılırken, bu oranlara göre hesaplanan verginin bu malların her bir adedi için 100 liradan az olması halinde, orana göre hesaplanan vergi yerine her bir adet için 100 lira vergi alınacak. Bu rakam daha önce 40 liraydı.

HÜKÜMET, YOL HARİTASINI AÇIKLADI
Gençlere iş emekliye eşit maaş
Üç yıllık hedefleri belirleyen Orta Vadeli Program'a göre büyüme yüzde 5'e inecek, işsizlik azalacak

Hükümet, Türkiye'nin refah seviyesini yükseltecek 3 yıllık yol haritasını belirledi. Ekonominin yumuşak karnı cari açık ve işsizliğe neşter vurulacak. Büyüme yüzde 5 bandına otururken, 1.5 milyon kişiye iş kapısı açılacak. Emekli maaşları kademeli olarak eşitlenecek. Kıdem Tazminatı Fonu kurulacak. E-ticarette vergi kaybı son bulacak. Bireysel emeklilik desteklenecek. Cari açığın milli gelire oranı azalacak. Vatandaşın TL kullanımı teşvik edilecek.

"VİTES KÜÇÜLTTÜK"

Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek ile birlikte 2012-2014 yılını kapsayan Orta Vadeli Programı (OVP) açıkladı. Programın temel amacı, Türkiye'nin istikrarlı büyümesini sürdürmek için istihdamı artırmak, cari açığı azaltarak makroekonomik ve finansal istikrarı korumak olarak belirlendi. Bakan Babacan, yıl sonunda yüzde 7.5, 2012'de yüzde 4, 2010-2014 yıllarından itibaren de nisbi bir toparlanmayla yüzde 5'lik büyüme beklediklerini açıkladı. Babacan, "Kriz beklentisi yok. Küçülmüyoruz. Büyüme hızında yavaşlama var. Beşinci viteste giderken dördüncü vitese alıyoruz. Otomatik pilot dönemi değil, manüel, günlük, haftalık kararlarla yürütülmesi gereken dönemdeyiz" dedi. Babacan, Türkiye'nin tüm dünyada yaşanan olumsuz tabloya rağmen istikrarlı bir büyüme trendi sürdürdüğünü vurguladı.
İşte, OVP'den çarpıcı başlıklar:
* 1.5 milyon kişiye istihdam yaratılacak.
* Emekli maaşları kademeli eşitlenecek
* E-ticarette vergi kaybı son bulacak
* Kıdem Tazminat Fonu kurulacak
* 2012 bütçesi 350.8 milyar lira olacak
* Vatandaşın TL'yi tercih etmesi teşvik edilecek
* Bireysel emeklilik desteklenecek
* İşsizlik yüzde 10'un altına düşecek
* Cari açığın milli gelire oranı azalacak

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.