İki tekerlekli ölüm makineleri

Son altı gün içinde meydana gelen motosiklet kazalarında dört kişi hayatını kaybetti, altı kişi ağır yaralandı. 2017 yılının ilk üç ayında 6 bin 445 motosiklet kazası eklendi istatistiklere...

MEHMET AKYAR - HABER ÖTESİ

Dört tekerlek bedeni, iki tekerlek ruhu taşır der bir motorcu sözü.
Motosiklet özgürlüktür.
Tutkusu bir başkadır. Pratik ve ucuz bir ulaşım aracıdır aynı zamanda. Trafiğe pek takılmazsınız, otopark sıkıntısı çekmezsiniz. Üzerine biner, basar gidersiniz. Ama tehlikelidir aynı zamanda.
Her gün bir motosiklet kazası haberi okursunuz gazetelerde.
Her gün ailelerin yüreği gelen kaza haberleriyle kanar. Özellikle gençlerimiz, pisi pisine kaybeder hayatını. Hele havalar ısınıp yaz geldi mi, artar motor sayısı.
Kaza haberleri de...
19 NİSAN 2017: Bursa'nın İznik ilçesinde restoran işletmecisi 56 yaşındaki Metin Diksu, yeni aldığı motosikletiyle Maltepe Caddesi üzerinde taksi ile çarpıştı. Diksu yaralanarak ambulansla İznik Devlet Hastanesi'ne kaldırıldı.
19 NİSAN 2017: Antalya'da meydana gelen kazada 17 yaşındaki Yusuf Sarıkoç, hayatını kaybetti. Ailenin tek çocuğu olduğu öğrenilen Sarıkoç'un kask takmadığı belirtildi.
20 NİSAN 2017: Manisa'nın Salihli ilçesinde kamyon ile çarpışan motosikletin sürücüsü 36 yaşındaki Taner Hamarat, olay yerinde hayatını kaybetti.
20 NİSAN 2017: Gaziantep'in İslahiye ilçesinde otomobille çarpışan motosiklet sürücüsü Hüseyin Doğan, ağır yaralandı. Doğan, İslahiye Devlet Hastanesi'nde tedavi altında.
21 NİSAN 2017: Muğla'nın Seydikemer ilçesinde otomobille motosikletin çarpışması sonucu bir kişi öldü, üç kişi yaralandı. Kazada, kasksız motosiklet sürücüsü Cafer Atlı yaralandı, arkasındaki komşusu iki çocuk babası 57 yaşındaki Hüdamettin Kımçı yaşamını yitirdi. Otomobil sürücüsü Sönmez ile beraberindeki Nasdiya Kutsanto hafif yaralandı.
21 NİSAN 2017: Tekirdağ'ın Kapaklı ilçesinde minibüs ile motosikletin çarpışması sonucu meydana gelen kazada motosiklet sürücüsü Fuat H. yaralandı. Fuat H, Çerkezköy Devlet Hastanesi'nde tedavi altına alındı.
22 NİSAN 2017: Zonguldak'ın Ereğli ilçesinde otomobilin çarptığı motosikletin sürücüsü Ali Keskin, ağır yaralandı. Ereğli Devlet Hastanesi'ne kaldırılan Keskin'in hayati tehlikesinin bulunduğu belirtildi.
22 NİSAN 2017: Şanlıurfa'da aynı yöne giden otomobile arkadan çarpan motosikletin sürücüsü 27 yaşındaki Hikmet Doğan hayatını kaybetti.
23 NİSAN 2017: Osmaniye'nin Sumbas ilçesinde 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı törenlerine katılmak için okula giden 3. sınıf öğrencisi, bir motosikletin çarpması sonucu ağır yaralandı.
Son altı günde Türkiye genelinde motosikletlerin karıştığı dokuz kazada 4 kişi yaşamını yitirdi, 6 kişi yaralandı. Bunlar sadece ölümlü ve yaralanmalı kazalar. Diğerlerinin sayısı bilinmiyor, çünkü maddi hasarlı kazalar istatistiklere yansımıyor.
Sadece altı günde 10 aileye tarifsiz acılar yaşatan bu kazaların 2017 yılının üç aylık istatistiklerini merak ediyor musunuz? İşte ölüm ya da yaralanmayla sonuçlanan ocak, şubat ve mart aylarında meydana gelen "iki tekerlekli ölüm makineleri" kazaları:
OCAK 2017: 64 bisiklet, 104 motorlu bisiklet, 1.398 motosiklet kazası.
ŞUBAT 2017: 320 bisiklet, 134 motorlu bisiklet, 2.052 motosiklet kazası.
MART 2017: 511 bisiklet, 231 motorlu bisiklet, 2.874 motosiklet kazadı.
OCAK-MART 2017 TOPLAMI: 1.088 bisiklet, 493 motorlu bisiklet, 6.445 motosiklet kazası.
Fark ettiğiniz gibi havalar ısındıkça, kazaların sayısı da katlanıyor.
Yetkililer, haziran gelip okullar da kapandıktan sonra aylık kaza rakamlarının üçe, dörde, hatta beşe katlanacağını belirterek, başta aileler olmak üzere özellikle gençleri uyarıyor: İki tekerlek şakaya gelmez. Çünkü iki tekerlekli araçlarla yapılan kazalarda yaralanma riski diğer tüm kazalara oranla dört kat daha fazla. Yani araç içinde yaşanan kazalarda yaralanma riski yüzde 20 iken, motosiklette yüzde 80'in üzerinde.
Ya ölüm riski? Sıkı durun:
Araç içinde olanlara göre tam 16 kat daha fazla.
Hemen her gün ölümlü ya da yaralanmalı motosiklet kazası haberi okumamız ya da televizyonlarda izlememiz bu yüzden.
GENÇLERE ÖNERİLER
Hafta sonu bir etkinlik için İzmir'e gelen genç motosiklet tutkunlarının idolü "Altın Elbiseli Adam" Barkın Bayoğlu, ne yazık ki bu tür üzücü kazalarla bundan sonra da karşılaşmaya devam edeceğimizi belirtirken, devletin tüm kurumları ve yerel yönetimlerin nitelikli eğitim vermesinin şart olduğunu vurguladı, gençlere "altın" önerilerde bulundu: "Gençler, motosiklet almadan önce eğitim alın.
Motosiklet almadan önce kıyafet alın. 'Motoru aldık, kıyafete para kalmadı' demeyin.
Ekipmanlardan sonra bütçenize uygun motosiklet alın. Motosiklet evlilik değil. Zaten bir süre sonra aldığınız motosikletten sıkılacak, daha üst modellerine geçeceksiniz.
Ama ekipmanınız ve eğitiminiz ne kadar iyiyse, kaza geçirme riskini ya da olası bir kazayı hasarsız atlatmanız o kadar mümkün olur. Sonra devlet, tüm kurumlarıyla, yerel yönetimlerle eğitime önem vermeli. Türkiye, topyekün bir eğitim seferberliği ilan ederek, doğru motosiklet kullanımını gençlere öğretmeli ki bu acı haberler artık sona ersin." İstatistikler de Bayoğlu'nu doğruluyor. Yapılan çalışmalarda en önemli koruma malzemesinin kask olduğu ortaya çıkıyor.
Yine korumalı deri ceket, pantolon ve eldivenin yanında uygun ayakkabılar ve koruma gözlüklerinin çok önemli olduğu biliniyor.
RAKAMLAR DOĞRULUYOR
Motosiklet kazalarında ölüm ve ciddi yaralanmaların en önemli nedeni kafa yaralanmaları.
Koruma başlıkları yani kasklar hayat kurtarırken, yaralanmaları da azaltıyor. Türkiye Acil Tıp Derneği'nden Yrd.
Doç. Dr. Cem Oktay'ın bir yazısında belirttiğine göre, koruma başlığı, orta, ciddi ve ölümcül kafa yaralanmalarını yüzde 60 ile yüzde 75 arasında azaltıyor.
Koruma başlığı kullanmayanlar, kullananlarla karşılaştırıldığında 2.5-5 kat daha fazla ölümcül kafa travmasına maruz kalıyor, 1.5 kat daha fazla hastaneye yatış gerektiren yaralanmalarla karşılaşıyor, iki kat daha fazla ölümcül olmayan kafa yaralanmalarına maruz kalıyor, boyun ve omurga yaralanması yüzde 10'dan yüzde 7'ye düşüyor.
Araştırmalar, motosiklet kazalarında kaskların ölümcül yaralanmalardan korunmada yüzde 29 etkili olduğunu gösteriyor. Yani motosiklet kazası geçirdiyseniz, koruyucu başlık takmayanlara oranla yüzde 29 hayatta kalma şansına sahipsiniz. Ciddi beyin dokusu yaralanmalarında bu oran yüzde 67'ye yükseliyor.
Bu işin ülkemize bir de maliyeti var. Yine Oktay'a göre, kask kullanmayan sürücülerin kazalarındaki hastane maliyetleri ve yatış oranları daha çok, hastanede kalış süreleri daha uzun.
Kafa yaralanmalarının hastane maliyeti, diğer kafa yaralanmalarına göre iki kat fazla...

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.