İşyerlerinde kendini iyi pazarlayan kazanır

Basar, çalışan profilini 5 ayrı grupta değerlendirdi. İşte ofis ortamında her an karşımıza çıkabilecek insan manzaraları

Yeni Asır İK Müdürü Nabi Basar
Organizasyonel katılım kültürünü ele aldığım eğitimlerimde kurumsal bağımlılık ve kurum aidiyeti konularını tartışırken, katılımcılarla çalışanların sınıflandırılmasına dair minik bir çalıştay gerçekleştirmiştik. O çalışmada ilginç olduğunu düşündüğümüz beş ayrı çalışan profili belirlemiştik.
Bilgisayardaki görüntünün perdeye yansıması gibi hepimizin iş hayatında dışarıya yansıma biçimimiz vardır. O görüntüye göre algılanır ve tanınırız. Hoşumuza gitse de gitmese de o görüntü, bizden başkası değildir.
İşte, hemen hepimizin kendimizden bir şeyler bulabileceği o beş profil:
Birinci grup, Bal yapmayan arılar: Sürekli şikayet ederler ve onları mutsuz edecek mutlaka bir bahaneleri vardır. Şirkette iyi giden hiç bir şey yoktur, mevcut yöneticiler beceriksizdir, kendileri keşfedilmediği sürece bu hep böyle devam edecektir.
Kulis yapma konusuna uzmandırlar ve bir virüs gibi bu hastalığı herkese bulaştırırlar, özellikle yeni başlayan çalışanlar için çok tehlikelidirler.
Kendileri dışında herkes kötü niyetlidir. Başarısızlıklarını sürekli geçmişteki küçük başarılarından bahsederek gizlemeye çalışırlar. Performansları, onu sevmeyenler tarafından sürekli engellenir. Üstün performanslılar onlara göre "taklacı"dır.
Eğer onları koruyan kollayan bir "dayıları" yoksa bir yerde fazla kalamazlar.
Birinci gruptan mümkün oldukça uzak durun, pozitif enerjinizi alıp motivasyonunuzu alt üst ederler.
İkici grup, İşe gitmeyip işini bilenler: Bulunmamaları gereken her yerde bulunur, bulunmaları gereken hiçbir yerde bulunmayan tiplerdir. İşlerin tam olarak ne içindedirler ne de dışında. Görevleri icabı (!) sık sık dışarıda bulunmakları gerekir. Başlarını kaşıyacak zamanları da yoktur.
Patronun kim olduğu onlar için önemli değildir. Çünkü nasıl olsa hepsini çok rahat avlayacaklardır. Hiçbir iş yapmadan, çok iş yapıyor gibi görünme üzerine ellerine kimse su dökemez. Mesleki kariyerleri maskelerinin ömrü ile doğru orantılıdır. Hiçbir açık vermeden yalanı yalanla kapatabilme yetenekleri şaşırtıcıdır. Genelde aranan bir profildir.
Bu gruba mesafeli durun. Zira sizi kullanma ihtimalleri çok yüksektir.
Üçüncü grup, Suya sabuna dokunmayanlar: Ellerindeki ile yetinip fazlasını aramazlar, bulundukları nokta onlar için idealdir. Kariyer hırsları yoktur dolayısıyla daha mutludurlar.
Herkesle iyi geçinirler, üstlerine saygıları oldukça iyidir. Onlara itiraz etmeyi akıllarından bile geçirmezler, amir her zaman en iyisini bilir.
Değişime çok açık değildirler. Mevcut durum, ulaşılabilecek en mükemmel bir noktadır. Eleştirel yaklaşanları ve farklı düşünenleri pek benimsemezler.
Eğer bir kazaya kurban gitmezlerse emekli oluncaya kadar aynı yerde çalışabilirler hatta emeklilik sonrası da sözleşmeli olarak devam ederler.
Üçüncü gruba yakın olmanızda fayda vardır. Mutlaka yardımları dokunur.
Dördüncü grup, Reklamsız efeler: İşleri konusunda uzman olmalarına rağmen gösterişten ve reklamdan hiç hoşlanmazlar. İhtiyaçları da yoktur zaten. Kişisel kaliteleri ile ayakta kalmayı tercih ederler. Patron etrafındaki güç odakları bunları ekibe dahil etmek ister ama protest yapıları dolayısıyla ya ezilen grubun yanında yer alırlar veya serbest takılırlar. Bitaraf olup bertaraf olma ihtimalleri çok yüksektir.
Değişime çok açıktırlar. Pahası ne olursa olsun eleştirmeyi ve farklı şeyler söylemeyi çok severler. Mevcutla yetinmeyip sürekli arayış içindedirler. İdealist oldukları için iş hayatında pek de mutlu olamazlar. Haksızlıklara tepkilerini yüksek sesle dile getiriler, mesajlarını açık ve net verirler. Doğrular mutlaka vurgulu söylenmelidir onlar için. Bu tepki tarzı uzun vadede onlara çok şey kaybettirir.
Dördüncü grubun bilgi ve derinliğinden mutlaka bir şeyler almalısınız.
Beşinci grup, Profesyonel pazarlamacılar: İyi yapılan şey zaten satacaktır. Eksik işleri ustaca ambalajlayıp başarıyla piyasaya sürmek onları farklı kılan özellikleridir. Ne zaman, nerede, kiminle olacaklarını çok iyi bilip, ona göre her an donanımları mevcuttur. Hedeflerine ulaşma adına bazı manevraları profesyonellik kılıfına çok rahat uydururlar. İş motivasyonları ve özgüvenleri yüksektir. Kolay demoralize olmazlar. Kendilerini çok hızlı rehabilite edebilirler. "Damara göre şerbet verme" konusunda özellikle patronun nabzı konusunda uzmandırlar. Aynı anda her tarafı çok rahat idare edebilirler. Kendilerini farklı bir yerde görüp öyle de davranırlar. Patronun onlara duyduğu sempatiyi ve terfi hızlarını hiçbir zaman anlayamazsınız.
Beşinci gruba yakın olmanız yararlı olabilir. Şunu da unutmayın; Pastayı sizinle paylaşmak istemeyebilirler.
Sonuç olarak; İş hayatı, genellikle bu beş grup çalışanın çatışması üzerine kuruludur. Normal şartlarda bayrağı göğüsleyenler daima beşinci grup çalışanlardır. Kendini aşmış, kompleksi olmayan amirlerle çalıştıkları takdirde dördüncü grup da başarılı olabilir. Ancak Türk şirket kültüründe bu biraz zordur. İkinci ve üçüncü grup, bir şekilde varlığını sürdürürken birinci grup iş hayatı boyunca acıların çocuğu olmaya mahkumdur.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.