Meslek seçimi, hayatta alınan en önemli kararlarından biri. Öğrencilerin doğru alanlara yönlendirilmesi de ileriki hayatlarında iş yaşamını etkiliyor. Mesleki eğitim veren meslek liselerinin yanında, mesleki eğitim merkezleri de çırak ve kalfa yetiştirerek vasıflı elemanlarla işgücü piyasasına katkıda bulunuyor. Bu hafta 7 binin üzerinde öğrencisi bulunan ve Türkiye'nin en büyük kalfa ve çırak yetiştiren okulu olarak bilinen İzmir Mesleki Eğitim Merkezi'ne konuk olduk. Okul Müdürü Şuayip Kurt ve müdür yardımcısı Fatma Ertürk ile mesleki eğitimin işgücüne yaptığı katkıyı konuştuk.
İş alışkanlığı kazanıyor
Cilt bakımı, ağaç işleri, elektrik elektronik, mobilya, torna tesviye, metal işleri, kuyumculuk gibi 133 alanda eğitimin verildiği merkez; Milli Eğitim Bakanlığı tarafından düzenlenen 'Eğitimde Kalite Ödülü' yarışmasında 2008-2009 Eğitim Öğretim yılında 'Yılın Kaliteli Okulu/Kurumu' kategorisinde Türkiye birincisi oldu.
109 öğretmenin görev yaptığı okulda 1 işgünü eğitim gören öğrenciler, diğer günlerde de okulun anlaşmalı olduğu işletmelerde staj yapıyor. Çıraklık eğitiminin çok önemli olduğunu, gençleri meslek sahibi yapmak için bu imkandan yararlanılması gerektiğini belirten Kurt şöyle konuştu:
"Çıraklık, bir mesleğin gerektirdiği bilgi, beceri ve iş alışkanlıklarını iş içerisinde geliştirmek için başlayan bir eğitim süresidir. 14 yaşını doldurmuş, 19 yaşından gün almamış, en az ilköğretim mezunu olan ve sağlık durumu mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olan herkes çıraklık eğitimi alabilir. 19 yaşından gün almış olanlardan daha önce çıraklık eğitiminden geçmemiş olanlar, yaşlarına ve eğitim seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre çıraklık eğitimine alınabilir. Çırak yaşında olup, okul dışında bulunan gençlere temel meslek eğitimi vererek onları bir meslek sahibi yapmak okulun en önemli amaçlarından biri. Bunun dışında işyerlerinde öğrenilemeyen iş ve işlemler, ders araç ve gereçleriyle zenginleştirilmiş atölyelerde gösteriliyor."
"Her 100 öğrenciden 10 ya da 12'si üniversiteyi bitirebiliyor. Geri kalan yüzde 90'lık kısım ise mesleki beceriden yoksun olarak hayata atılıyor" diyen Kurt; "Çıraklık eğitimi, öğrencinin günün şartlarına yönelik olarak yürütülen bir meslek öğrenme biçimidir ve eğitim sonrasında yüzde 100'e yakın istihdam sağlanır. Ayrıca örgün eğitime oranla 5'te 1 civarında daha ekonomiktir. Bu sistem eğitim boyunca öğrencinin üretime katkıda bulunması ve çağın teknolojisine uyum sağlayabilmesi sebebiyle gelişmiş ülkelerde de tercih edilen bir eğitimi biçimidir. Sistemin bir başka yararı da öğrencilerin sosyal güvenlik kapsamına alınıyor olmasıdır" dedi.
19 merkez var
Çıraklık eğitiminin çırağa da büyük yararları olduğunu anlatan Kurt; öğrencilerin yeterliliklerini belgelendirebilmelerinin önemli olduğunu, ayrıca kalfalık ve ustalık belgesine sahip olan ilköğretim mezunlarının ark sınavlarını vermeleri halinde meslek lisesi diploması alabileceğini ve yüksek öğrenime devam edebileceklerini anlattı. Merkeze gelen öğrencilerin diğer okullardaki öğrencilerle aynı haklara sahip olduklarını anlatan Kurt; öğrencilerin devlet tarafından sosyal güvenlik şemsiyesi altına alındığını da belirtti ve ekledi: "İşyerinde çalışan ve eğitime alınan çırakların sigorta primlerinin devlet tarafından ödenmesi, işverenlerin maddi yükünü azaltıyor."
Okulda aktif durumda 18 atölye bulunduğunu belirten Okul Müdürü Şuayip Kurt, "Bunların dışında; BMC, Faz Elektrik, Terbay, Renkler Makina, Karakaş Kuyumculuk gibi 14 işletme bünyesinde eğitimler gerçekleştiriyoruz" dedi. Meslek dallarında eğitimlerin 1 ila 3 yıl devam ettiğini anlatan Kurt, "İlçelerle birlikte İzmir'de toplam 19 tane mesleki eğitim merkezi var. İzmir Mesleki Eğitim Merkezi, Türkiye'nin en büyük, en aktif ve ISO 9001 belgesine sahip tek okulu. Bizim 7 bin 860 öğrencimiz var" diye ifade etti.
Aracı kurum görevi
Türkiye'de mesleki eğitim merkezlerinin öneminin çok bilinmediğinin altını çizen Kurt şöyle konuştu: "Mesleki eğitim merkezlerinde bir öğrenciyi eğitmek için harcanan tutar, meslek liselerinden çok daha az. Ayrıca buradan mezun olan öğrencilerin yüzde 97'si istihdam ediliyor. Buradan alınan kalfalık veya ustalık belgeleri dünyanın her yerinde geçerli."
Öğrencilerin haftada 1 gün okula geldiğini, diğer günlerde ise işyerlerinde çalıştıklarını belirten Kurt, "Burada meslek edinmek isteyenlere mesleki eğitim verildiği gibi, eleman arayanlara da eleman bularak bir nevi aracı kurum gibi de çalışıyoruz. Bağlantılı olduğumuz işletmeler istedikleri nitelekleri belirtiyorlar. Biz de o özelliklere sahip olup çalışmak isteyen öğrencileri işyerlerine yönlendiriyoruz" dedi.
Hedef; Avrupa'da derece almak
İlk kez bir mesleki eğitim merkezinin 'Eğitimde Kalite Ödülü' yarışmasında birinci olduğunu anlatan Müdür Yardımcısı ve Toplam Kalite Yönetimi Temsilcisi Fatma Ertürk, öğretmenler ve öğrenciler olarak ekipçe çok çalıştıklarını ve bu çalışmalarının devam edeceğini anlattı. Ertürk, "Yarışmada öğrenci- veli işbirliği, iletişim, sosyal faaliyetler, projeler okul-çevre ilişkileri, gelecek hedefleri gibi pek çok değerlendirme yapılıyor. Gerçekleştirmek istediğimiz bir diğer hedefimiz de Avrupa Kalite Ödül Belgesi'ni almak" diye konuştu. Okulun ayrıca ISO 9001:2000 kalite belgesine de sahip.
