Sanal alemde kişisel itibarı korumak şart


Özdemir, "İK çalışanları, CV'leri değerlendirirken forumlardan paylaşım sitelerine kadar internet ortamında pek çok yerde adayla ilgili araştırma yapıyorlar" diye konuştu

İnternet, günümüzde çok yaygın bir kullanıcı sayısına ulaşmış durumda. Özellikle gençler bir çok sosyal paylaşım sitesine üye ve oldukça aktif olarak, neler yapılmış takip ediyorlar, yorumlar yazıyorlar, fotoğraflar yüklüyorlar...
Araştırmalar, günümüzde çok fazla kullanılan sosyal paylaşım sitelerinin insan kaynakları uzmanları tarafından da takip edildiğini gösteriyor. Yani internette attığınız her adım takip ediliyor.
Amerika'da yapılan bir araştırmaya katılan İK'cıların yüzde 70'i internette, sosyal paylaşım sitelerinde aday hakkında araştırma yapıyor ve olumsuz bir durumu gördükten sonra CV'leri eleyebiliyorlar.
Bu hafta özellikle iş başvurusu yapan ve sosyal paylaşım sitelerinde aktif olarak kullanan kişiler için sanal alemde kişisel itibarımızı nasıl korumamız gerektiği hakkında Gamze Er Özdemir'le görüştük.
'Sanal Alemde İtibar Yönetimi' adlı bir kitabı bulunan Özdemir'in New York'ta bu konularla ilgili çalışmalar yapan Reputation Institute'den aldığı bir İtibar Yönetimi Sertifikası da bulunuyor.

Detaylı araştırma

İK'cıların dışında özellikle yurtdışındaki üniversitelerin öğrenci kabul ederken de internette kişiler hakkında arama yaptıklarını anlatan Özdemir, "Kişiler internetteki varlıklarını, nasıl göründüklerini önemsesinler. Bugün işsiz ya da küçük bir işyerinde çalışıyor olabilirler, ama yarın büyük bir firmaya geçmek istediklerinde kendileri hakkında çok daha detaylı araştırmalar yapıldığını görecekler" dedi.
İnsan Kaynakları çalışanlarının başta google ve yahoo olmak üzere arama motorları; sosyal paylaşım siteleri (facebook, twitter) kişisel bloglar, web siteleri, kişi arama motorları (peoplesearch.com gibi) gibi yerlerde adaylar hakkında arama yaptığını belirten Özdemir, "Bunun dışında katılımlı sözlükler, gruplar ve forumlara da bakılıyor. İnternette takma isimle yaptığınız eylemlerde bile tanınmayacağınızı zannetmeyin. Sizinle ilgili ipuçlarından bilgi bulunabilir. Rumuzuyla bile kendini ele verenler var. O nedenle internette riskli şeyler yapmayın. İleride illa bulunur. En iyi korunan eve bile hırsız giriyor. Yani günümüzde 5 dakikada cv'deki kişiyle ilgili pek çok bilgiye ulaşmak mümkün" dedi.
İK'cıların kişileri ad soyad, e-mail adresi,(bazı yerlere yorum yazarken adımızı soyadımızı vermiyoruz ama e-mailimizi bırakabiliyoruz.), kullanıcı adı veya telefon numarasıyla aratabildiklerini de belirten Özdemir; İK'cıların çok sayıda özgeçmiş arasından eleme yaparken internetteki tek bir olumsuz cümleye değil, genel izlenime göre değerlendirme yapmaları gerektiğini anlattı.
Yalan söylemeyin
Adayın internette bir varlığının bulunmamasının da doğru olmadığını anlatan Özdemir, "Ben İK'cı olsam o kişinin teknolojiyle arasının iyi olmadığını düşünürüm. Bazı mesleklerde bu çok önemli değldir, örneğin kişi ressamdır. Ama teknolojiyle ilgili iş yapıyorsa, adayın internette varlığının olması gerekir. Bu çok önemli. Kişisel itibarı korurken, adımızı bir marka olarak düşünüp bu markayı korumaya yönelik adımlar atmamız gerekiyor" dedi.
Düzgün dil kullanın
"e-mail adresiniz çok önemli. hınzır1234@....com diye hiçbir şekilde saygınlık uyandırmayan mail adresiniz olmasın" diyen Özdemir, şu önerilerde bulundu: "Adresiniz isminiz ve soyadınızdan oluşsun. İnternette din, politika ve hastalıklarınızdan bahsetmeyin. Bu yönlerinizle ön plana çıkmayın. Pişman olacağınız pozları vermeyin. Başkası yüklediyse kaldırmasını isteyin. Üye olduğunuz tüm sitelerdeki gizlilik ayarlarına dikkat edin, herkes her şeyi görmemeli. Kendinizle ilgili yalan söylemeyin. Özelliklerinizi aşırı abartılı bir şekilde anlatmayın, alay konusu olabiliyor. Emin olmadığınız kurumlarla kendinizi bağdaştırmalarına izin vermeyin. Bazı dernekler ve kurumlara üyeliğiniz olabilir. Aktif rol alıyorsanız belirtebilirsiniz. Ama örneğin kişi sosyal paylaşım sitelerinde üye olduğu grupta neler döndüğünün farkında olmayabilir ve bu da olumsuz bir durum yaratabilir. Bunun dışında tüm yazılanlarda düzgün dil kullanmak çok önemli. Ve başkalarına önceki şirketinizi, iş arkadaşlarınızı kötülemeyin."
UNUTULMAMASI GEREKENLER
* Dijital bilgiler sonsuza dek var olur. Bir internet sitesindeki fotoğrafınızı ileride silseniz bile, bir yerlerde kaydolabiliyor.
* Yayında olmayan web siteleriyle ilgili bilgilere sayfa kaldırılmış olsa bile ulaşmak mümkün. Sanal alemde yazacağınız her şeyin şimdi olmasa bile ileride görülebileceğini unutmayın. Yani bir şey yüklerken, yazarken sonsuza dek varolacağını bilmek lazım.
* Hakkınızdaki bilgileri takip edin. Hakkınızda yanlış bir bilgi varsa, haberiniz olmadan bir İK'cı sizin cv'nizi eleyebilir. O nedenle takip etmek gerekiyor.
* Rumuza güvenmeyin deşifre olabilirsiniz.
Hakkınızda detaylı arama yapılıyor
'Sanal Alemde İtibar Yönetimi' adlı bir kitabı da bulunan Gamze Er Özdemir, insan kaynakları çalışanlarının başta google ve yahoo olmak üzere arama motorları; sosyal paylaşım siteleri (facebook, twitter) kişisel bloglar, web siteleri gibi yerlerde adaylar hakkında arama yaptığını belirterek şöyle konuştu: "Kişiler internetteki varlıklarını, nasıl göründüklerini önemsesinler. Bugün işsiz ya da küçük bir işyerinde çalışıyor olabilirler, ama yarın büyük bir firmaya geçmek istediklerinde kendileri hakkında çok daha detaylı araştırmalar yapıldığını görecekler."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.