CFO'lar aynı zamanda strateji lideri olmalı

Küresel rekabet koşullarında, CFO'ların yani üst düzey finans yöneticilerinin "stratejist" ve "katalizör" rolleri giderek daha fazla ön plana çıkıyor


Deloitte Türkiye, bir ekonomi dergisinin işbirliği ile geçtiğimiz yıl Türkiye'de bir ilk olarak gerçekleştirdiği, "CFO'ların Değişen Rolü" başlıklı araştırmasının ikincisini "Yarının CFO'ları" başlığı altında yayınladı. Türkiye'nin önde gelen kurumlarının en üst düzey finans yöneticileri olan CFO'ların katıldığı araştırma, CFO'ların giderek daha yüksek oranda stratejiyi belirleyen ve uygulanmasını kolaylaştıran bir rol üstlendiğini ortaya koydu.

Strateji kuracaklar

CFO'ların bugüne kadar kurumlarda üstlendikleri sorumluluklarda ağırlık "bekçilik" ve "operatörlük"ten, önemi giderek artan "stratejist" ve "katalizör" rollerine kayıyor. Diğer tüm yöneticiler gibi CFO'ların da sürdürülebilir ve kalıcı bir başarının peşinde olduğunun altı çizilen raporda, başarıya giden yoldaki en büyük zorluğun doğru profilde ve istenilen sayıda uzmanın bulunması ve elde tutulması olduğu ifade ediliyor.
Tüm dünyada yaşanan gelişmelerin, stratejik finansın önemini bir kez daha ortaya koyduğunun altını çizen Deloitte Türkiye Danışmalık Ortağı Cem Sezgin sözlerine şöyle devam etti: " CFO ile finans fonksiyonunun rolünün değişen doğası büyük ölçüde dünya genelinde gerçekleşen değişiklikler ile büyük paralellikler göstermektedir. Yarının CFO'su, işlevini değer yaratma süreci etrafında konumlandırmak zorunda. Bunun için belirlenecek önemli ilkeler sayesinde CFO'ların rolleri de değişecek".
Cem Sezgin, 100'ün üzerinde CFO'nun katılımı ile Ekonomist Dergisi işbirliği ile gerçekleştirilen araştırmanın, iş dünyası genelinde CFO'nun ve finans fonksiyonun rolünün önemli ölçüde değiştiğini ve değişmekte olduğunu gösterdiğini ifade etti. Sezgin sözlerini şöyle sürdürdü: " CFO'ların sadece kendilerini yenilemeleri ve geliştirmeleri artık yeterli değil; ekip olarak sorumlulukları paylaşabilen, çok yönlü ve farklı bir çalışan profiline ihtiyaç var. Artan iş yükü ve karmaşıklaşan sorumluluklar nedeniyle ilişki kurma ve yönetmede becerikli, değişimi yönlendirebilen, olaylara daha stratejik bakabilen finansçılar revaçta."
Gittikçe daha önem kazanan stratejist şapkasıyla geleceğin CFO'sunun bir yandan iş performansını ve hissedar değerini artırırken, finans perspektifini kullanarak risk farkındalığı yaratması isteniyor. Eleştirel bir bakış açısına ve verileri analiz edebilme yeteneğine sahip olması beklenen geleceğin CFO'su, belirsizlik karşısında hızlı karar verebilmeli. Rapora göre, CFO yeni fikirler ve karlı büyüme ile ilgili finansal bir bakış açısı sunarken, sermaye piyasalarının beklentilerini şirket içi süreçlere aktarması olmazsa olmaz özelliklerin başında sayılıyor.
Önem kazanan bir diğer özelliği ile katalizör şapkalı CFO'ların daha çok uygulama alanlarına odaklanması isteniyor. Güçlü iletişim kurma ve ihtilaf yönetiminde başarılı olmaları ve organizasyonel değişime ayak uydurmaları beklenen katalizörlerin kurdukları yapının diğer organizasyonlar tarafından kabul görmesi en önemli özelliklerinden sadece birkaçı.

Profili yükseliyor

Çalışmaya katılan CFO'lar, gelecekte finansal hesap uzmanı olarak görülmekten ziyade, kurumlarının performansını artıran, bilgiyi yöneten ve strateji geliştiren bir kimliğin öne çıkacağı görüşünü paylaşıyor. CFO'lar, bilgi teknolojilerinin şirketlerin temel fonksiyonlarında artan önemi nedeniyle, kendi görevlerinin bu alanla yakından ilişkili hale geldiğini düşünüyorlar. Özellikle İK ve teknoloji alanlarında doğrudan görev üstlenmeseler de, daha aktif olmak istiyorlar.
Rapor ayrıca, CFO'ların daha fazla değer yaratacak kararların alınmasına yönelik çabalara önemli katkı sağlamak noktasında, CEO'larına ve Yönetim Kurullarına daha doğrudan erişim olanağı elde ederek, profillerini yükseltmeleri gerektiğinin altını çizmektedir.
Bu değişime ayak uydurabilmek için CFO'ların rollerinin, sadece yasal uyumluluk ve raporlama mekanizmalarına sıkıca bağlı kalmayıp, kurumsal planlama ve strateji süreçlerine daha fazla katılacak şekilde yeniden düzenlenmesi gerekiyor.
CFO'ların aynı zamanda stratejik lider olması gerekiyor
Çalışmaya katılan CFO'lar geliştirilmesini arzu ettikleri ve kendilerine değer katacağına inandıkları yetkinlikleri 5 üzerinden derecelendirdi. Buna göre gerekli yetkinliklerin başında 4.7 ile ilişki yönetimi ve 4.5 derecelendirme ile stratejik liderlik geliyor. İletişim 4.3 ve değişim yönetimi 4.2 bunları takip ediyor.
Geleceğin CFO'larının, beklentileri karşılamak için geleneksel finans becerilerinden çok daha fazlasına ihtiyaçları olduğunu vurgulayan Deloitte Türkiye Danışmanlık Ortağı Cem Sezgin şunları söyledi: "Değişen roller nedeniyle CFO'ların şirketin üst yönetimi ile olan ilişkileri de önemli ölçüde arttı, önümüzdeki dönemde daha da artacak. CFO'ların üst düzey yönetim ile sıkı ilişkiler geliştirmesi hem kurumlar hem de finans fonksiyonları için önemli fırsat ve açılımlar yaratacak. Ancak bu fırsatları değerlendirebilmek için CFO'ların bir çok alanda becerilerini geliştirmeleri gerekiyor. Yaptığımız çalışma ülkemizdeki finans yöneticilerinin bu durumun farkında olduğunu ortaya koyuyor. Bu sevindirici bir sonuç. Raporun iş dünyasına son derece yararlı olacağına inanıyoruz. Şirketlerimizin verimliliğini, rekabet gücünü artıracak, stratejik yaklaşımlarını güçlendirecek bu sürece, Deloitte Türkiye olarak biz de katkıda bulunuyoruz."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.