TOLGA TEKİN (HABER MERKEZİ)
İzmir'de, yıllardır adından söz edilen ve 3 yıldır hayata geçirilmesi için büyük çabalar harcanan MOBESE sistemi, 100 noktaya hakim 40 kamera ile hizmete girdi. Kent Güvenlik Yönetim Sistemi (KGYS) adıyla hizmete giren proje, Bornova'daki sistemin yönetim binasında düzenlenen toplantı ile basına tanıtıldı. İzmir Valisi Cahit Kıraç, Türkiye'nin en donanımlı kent güvenlik yönetimi sisteminin İzmir'e kurulduğunu, kamera sayısının 5-6 ay içinde 900'e ulaşacağını söyledi. Kıraç, şu ana kadar 10 milyon TL harcanan sistem için İçişleri Bakanlığı'ndan 5 milyon TL ödenek geleceğini de dile getirdi.
İzmir'de KGYS sayesinde şu andan itibaren Karşıyaka'dan Üçkuyular'a ve Gaziemir Adnan Menderes Havaalanı'na kadar şehrin en önemli 100 noktası izlenerek 360 derece dönen kameralarla kayıt altına alınabilecek ve bu kayıtlar saklanabilecek. Ayrıca aranan araçların tespit edilmesi ve yakalanması, kaynakların ve olayların entegre bir yazılım ile yönetilmesi, İzmir'de meydana gelecek olaylara ilişkin maddi delil oluşturulması sağlanabilecek. Şehrin 100 önemli noktasına hakim, 360 derece kayıt ve görüntü analizi yapabilen kameralar yerleştirildi.
PLAKALAR OKUNACAK
Araç plakaları otomatik okunacak ve anında Emniyet Genel Müdürlüğü veri tabanında sorgulanacak, gerekirse müdahale edilebilecek. Sistemin kent asayişine katkı sağlaması, kritik bölge ve tesislerin güvenliğini artırması, trafik akış ve yoğunluğunun izlenmesi, görüntülerin değerlendirilerek olabilecek olumsuzluklara karşı hızlı ve etkin tedbirler geliştirilmesine desteklemesi, olayların çözümünde katkı koyması, yangın, deprem, büyük altyapı arıza durumlarında asayiş ve trafik yönetimini ve itfaiye, ambulans gibi kaynakların tek merkezden en yüksek etkinlikle sürdürülmesini desteklemesi bekleniyor.
Sistem hakkında bilgi veren Vali Kıraç, sistemin halk arasında MOBESE olarak bilindiğini ifade ederek, "Ülkemizin bu alanda hizmet veren en donanımlı kent güvenlik yönetim sistemini kurmuş durumdayız" dedi. İl Özel İdaresi ve Emniyet Genel Müdürlüğü kaynaklarıyla ana sistemi kurduklarını aktaran Kıraç, "Mutfak işini tamamladık. Servis tabakları arttıkça hizmeti yaygınlaştıracağız. Yıllar itibariyle de işletme maliyeti sıfır olacak. Emniyet Müdürlüğü'nün ilgili birimleri sistemi devraldı. İlk etapta kamu güvenliği hizmeti verecek" diye konuştu.
HEDEF 900 KAMERA
Sistemin, şehrin bilişim sistemleriyle yönetilmesini sağlayacak altyapısının bulunduğunu kaydeden Kıraç, afet yönetim merkezi olarak da hizmet vereceğini söyledi. Kıraç, şu an 40 kameranın devreye girdiğini, kamera sayısının zamanla artacağını belirterek, 5-6 ay içinde kamera sayısı 900'e ulaşacağını söyledi.
Projenin koordinatörü ve Karayolları 2. Bölge Müdür Yardımcısı Reşat Obuz, İzmir'i dünyanın en güvenli ve yaşanabilir şehirlerinden biri yapmayı hedeflediklerini söyledi. Projenin pilot, yaygınlaştırma ve ileri fonksiyonların uygulanması olarak 3 aşamada tamamlanacağını ifade eden Obuz, son aşama olan yüz tanıma, akıllı karar desteği, kırmızı ışık ihlali gibi ileri fonksiyonların zamanla hayata geçirileceğini kaydetti.
NELER SAĞLAYACAK
* Kentin asayiş ve güvenliğine katkı sağlamak, kritik bölge ve/veya tesislerin güvenliğini artırmak,
* Trafik akış ve yoğunluğunu izlemek, problemleri mümkün olduğunca otomatik olarak algılayarak gerekli tedbirlerin alınmasını sağlayacak işlemleri başlatmak,
* Elde edilen görüntüleri tam/yarı otomatik olarak değerlendirerek, olabilecek olumsuzluklara karşı hızlı ve etkin tedbirler geliştirilmesini desteklemek,
* Gerçekleşen olayların çözümüne yönelik geriye dönük kayıtların araştırılarak incelenmesini sağlamak ve hukuki delillerin temin edilmesini garanti altına almak,
* Erişilebilir tüm kaynakları kullanarak olaylara hızlı, etkin ve doğru müdahalenin yapılmasını sağlamak,
* Kaynakların (ekipler, araçlar, iletişim ortamı gibi) verimli ve maliyet etkin olarak kullanılmasını sağlamak,
* Olay raporlarının eksiksiz şekilde derlenmesi ve dokümantasyonu ile sürekli hizmet gelişimi için istatistiksel verilerin kullanılmasını sağlamak,
* Mevcut tüm bilgilerin ve iletişim araçlarının belirlenecek gizlilik ve güvenlik politikalarına uygun olarak tüm kullanıcılar tarafından en etkin biçimde kullanılmasını sağlamak, kullanımı eksiksiz bir şekilde kayıt altına almak,
* Aranan, çalıntı, sahte plakalı araçların otomatik olarak tespit / teşhis edilmesi ve yakalanması ile ilgili faaliyetleri yerine getirmek,
* Yangın, deprem, büyük altyapı arızaları gibi durumlarda asayiş ve trafik yönetiminin ve itfaiye, ambulans gibi kaynakların tek merkezden en yüksek etkinlikle kesintisiz sürdürülmesini desteklemek,
* Güvenlikle ilgili diğer kamu ve özel kuruluşlarla işbirliğinin artırılmasını sağlamak,
* Acil çağrı (155) sistemine gelen taleplerin en kısa sürede etkinlikle değerlendirilerek sorumlu ekiplerin olay yerine yönlendirilmelerini sağlamak, olay ile ilgili olarak ekipler ile sürekli güncel bilgi akışını tesis etmek,
* Merkezde görev yapan asayiş ve trafik birimleri ile sahada görev yapan ekipler arasında doğru ve güncel bilgi akışını tesis etmek, komuta kontrol etkinlik ve verimliliğini artırmak gibi uygulamaların bir kısmını veya tamamını sağlamak.
