İzmirlilerin değiştirilmesini istediği yeni ulaşım sistemi, belediye otobüsü şoförlerini de mağdur etti. Bu konuda oldukça dertli olan şoförlerin örgütlendiği sendika yetkilileri, İzmirliler'e "Kimseyi mağdur etmek istemiyoruz ama bir sabah ansızın otobüssüz kalabilirsiniz. Bunun sorumlu da ESHOT'tur" diye seslendi. ESHOT'taki 3 bin 200 personelin, artan mesai saatleri ve sisteme öfkeli vatandaşlar tarafından yüzü aşkın darp, bıçakla yaralama, küfür ve hakarete varan olaylarla karşılaştığını belirten işçilerin örgütlü bulunduğu Genel-İş Sendikası 1 No'lu Şube Başkanı Engin Demir, "Aktarmalı ulaşımdan kaynaklanan sıkıntılar şoförlerin yükümlülüklerini artırdı.
"Geri adım atılsın"
İzmir halkını mağdur etmemek adına birçok şeyi görmezden geldik. Ancak esnek çalışma saatleri uygulamaya konuldu. İşveren mobbing uygulamalarını artırdı ve yüze yakın arkadaşımız bu sistemden dolayı darp edildi. ESHOT bunları görmezden geldi ve çalışanlarına sahip çıkmadı" dedi. Demir, son dönemde ESHOT'ta kaza oranlarının yeni düzenleme yüzünden artığını sözlerine ekledi.
İzmirlilerin can güvenliğini tehlikeye atan mesai düzenlemesinden geri adım atılmadığı takdirde iş bırakma eylemi yapacaklarını belirten Engin Demir, "Çağrımıza kulak tıkayan ESHOT bürokratları çalışanların işlerini zorlaştıran bir planlamayı hayata geçirdi. İZELMAN ile İzmir Büyükşehir Belediyesi arasında imzalanan toplu sözleşmenin maddelerinde çalışma koşullarının nasıl düzenleneceği belirtilmiş. Ayrıca iş kanununda da esnek çalışma modellerinin uygulanamayacağı yer alırken, kendileri hiçbir zaman otobüse binip seyahat etmeyen ESHOT bürokratları 3 bin 200 çalışanımızı mağdur etmekte, toplu sözleşmeyi de görmezden gelmektedir. Çağrılarımıza halen cevap verilmedi. Yapılan yanlıştan dönülmezse bu çalışma koşullarını toplu sözleşmenin ihlali sayarak eylem yapacağız. Bu yanlışları yapan ESHOT bürokrasisidir ve sorumlusu da onlardır. Bu yapı İzmir halkını mağdur edecek" diye konuştu.
TOLGA TEKİN
Şoförle vatandaş karşı karşıya
Yeni sistemle birlikte şoförlerin dinlenme saatlerinin azaldığını belirten Demir, "Mesai saatlerimiz arttı. Parçalı çalışma dediğimiz sistem çoğalmaya başladı. Aktarma sisteminin en büyük darbesi darplar oldu. Son dönemde 100'ün üstüne şoför arkadaşlarımız darba uğradı. Vatandaş öfkesini şoför arkadaşlardan çıkarıyor. ESHOT şoförleri bazen 12 saat direksiyon başında. Karayolları yönetmeliğinde şehirlerarası otobüs şoförleri en fazla 4 saat kullanıyor ama bizdeki yönetmelikte bu geçerli değil" dedi.
Halkın güvenliği riske atılıyor
ESHOT yetkilileriyle biraraya gelerek çözüm önerileri sunduklarını fakat gözle görülür bir iyileştirme olmadığını söyleyen Demir, "ESHOT kimsenin babasının çiftliği değil. İşyeri grev kapsamında değil diye, eylem yasak olacak diye İzmir halkının can güvenliğini bir kenara bırakamayız. Bu sistem İzmir halkının güvenliğini riske atmak demektir. Bize yapılan dayatma, direksiyona uykusuz geçen, yorgun geçen her şoför o otobüsteki yolcuların hayatını tehlikeye atmaktadır. Eylem an meselesi" açıklamasını yaptı.
