Özel bir gırtlak ve hançere yapısı gerektiren bir tür olduğundan kadın sanatçıların seslendirmesi çok zor olan Bozlakları başarıyla okuyan Sevda Akbay, "Ses genliğim, gırtlak ve hançere yapımın uygun olması, bu kültüre gönül vermiş olmam Bozlakları rahatlıkla seslendirmeme sebep oluyor" dedi
KAHRAMAN DURAK
Neşet Ertaş başta olmak üzere birçok ozanın seslendirdiği özellikle İç Anadolu ve Güneydoğu Anadaolu yörelerine ait Avşar ve Türkmen oymaklarına söylediği uzun havaları, yani Bozlakları hep erkeklerin okuduğu bilinir. Ancak İzmirli sanatçı Sevda Akbay bu yanık Bozlakları okuyan Türkiye'deki nadir ozanlardan birisi. Akbay, Bozlaklara nasıl gönül verdiğini ve ne tür çalışmalar yaptığını anlatırken, Türkülerin önemini vurguluyor.
ABDAL AĞZI - Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
Ege Üniversitesi Devlet Konservatuvarı mezunuyum. Yaklaşık 6 yıldır kendi sanat merkezim olan Ahenk Sanat Merkezi'nde piyano ve bağlama hocalığı yapmaktayım. Dönem dönem yetiştirdiğim öğrenciler ve koroların konserlerini düzenlemekteyim.
- Bozlaklar neden erkek ağzı ile okunur?
Bozlaklar, söylendiği bölgeye ve söyleyene göre çeşitlilikler icra etmekle birlikte, en yaygın söylem tarzı orjinalliği yönüyle abdal ağzı söyleyişidir. Bu söyleyişin ne söylediğini bilen birisi tarafından söylenmesi çok önemlidir. Bu anlamda konuya vakıf kadın sanatçıların seslendirmesi gerekmektedir. Bunun yanında en önemlisi, ses genliği çok yüksek, icrası çok zor, özel bir gırtlak ve hançere yapısı gerektiren bir tür olduğundan kadın sanatçıların seslendirmesi çok zordur.
BİRİKİMİM VAR - Siz nasıl bu kadar başarılısınız sizi farklı kılan şey nedir?
Orta Anadolu kültürü ile yetiştim. Birkimim var, bunun yanında öğrenmem gereken çok şey de var tabii ki, bir derya bir deniz bir kültür bu çünkü. Ses genliğimle birlikte gırtlak ve hançere yapımın da uygun olması en önemlisi bu kültüre gönül vermiş olmam Bozlakları rahatlıkla seslendirmeme sebep oluyor.
- Bozlakları tanıtmak ve yaşatmak için neler yapılmalı?
Kültür Bakanlığı'nın, kültür tarihi açısından son derece önem taşıyan geçmişi yüzyıllar öncesine dayanan, bu gelenkçi dokumuzun aydınlatılması ve bütün yönleriyle yaşatılması bağlamında konuya daha da ciddi bakılması taraftarıyım. Tabii bununla birlikte biz genç müzisyenlere Bozlaklarımızın tanınması ve yaşatılmasına dair ciddi görevler düşmektedir.
- Peki Abdal geleneği nedir kısaca özetler misiniz?
Bu gelenek kültürümüzün önemli bir bölümünü oluşturur. Çağlar boyunca süren deneyimler sonucu biçimlenmiş, kendine özgü icra töresi ve ilkleriyle günümüze kadar gelebilmiş, özümüzü yansıtan önemli bir gelenektir.
- Merhum Neşet Ertaş için neler düşünüyorsunuz?
Neşet Ertaş, bir derya gibi sonsuz hazineydi adeta. Neşet Ertaş'ı yeri asla doldurulamaz. Ancak bayrağı taşıyacak sağlam sanatçılar yetişir. Bu sanatçılar için en önemli husus bu geleneği bir kültür olarak benimseyip duyumsamaları ile ilgilidir.
ÖRNEK OLMALI - Gerçek sanatçı sizce nasıl olmadır?
İlkeleri doğrultusunda sanatından ve çizgisinden ödün vermeyen, üretken, sanatındaki sağlam ve karakterli duruşuyla örnek teşkil eden ve en iyi olanı arayandır bana göre.
