DUYGU ERGÜDEN (HABER MERKEZİ)
Hollywood'un İzmirli görsel efekt uzmanı Levent Haseki ile İzmir'den başlayan sinema yolculuğundan, dünya sinemasına kadar her şeyi konuştuk. Ona göre Türkiye'de son dönemde en başarılı filmlere Cem Yılmaz imza atıyor. - Bu tutkunuz nasıl başladı?
Sinemaya hep meraklıydım. Açıkcası bol efektli filmleri de pek sevmem. Genelde Avrupa sinemasını tercih ederim. Galiba film izlemekten ziyade yapabilme duygusu hoşuma gidiyor.
İLK ADIM - Hollywood'da nasıl buldunuz kendinizi?
Sdyney'de iki tane kısa filmde çalışmıştım. Bunlar da ödül almıştı. Sonra Muhteşem Gatsby filmi için Animal Logic yapım şirketine başvurmuştum. İşe alınacağımdan çok da umutluydum. Ancak bir hafta sonra olmadı dediler. Benimle tekrar iletişime geçeceklerini söylediler. Bu konuşmadan bir hafta sonra gerçekten beni aradılar. Firmanın adı Animal Logic'ti. Aradıklarında Iron Man'da çalışır mısın dediler. Çok şaşırmıştım. Iron Man ile Hollywood'a adımatmış oldum.
- Sonrasında olaylar nasıl gelişti?
Bu yapım şirketinde bir süre çalıştım. Projeyi bitirdikten Luma Pictures benle iletişime geçti. Melbourne'de yeni stüdyo kuruyorlardı. Koşarak gittim. Karşımda yine bir Iron Man projesi vardı. Burada Thor, I Frankeistain, Iron Man, Captain Amerika, Underworld, Winter Soldier gibi filmlerin yapımında çalıştım.
- En son hangi filmde çalıştınız?
Buradan Londra'ya geçtim. Londra'da Framestore şirketinden çağırdılar. Burada Glaksi'nin koruyucuları ve Dracula'yı yaptık. En son Vatikan Günlükleri ve Captain America'yı bitirdim.
- Kompozitör ne demek? Efektleri nasıl yapıyorsunz?
Bir sistem halinde çalışırız. Ben bu sistemin en sonunda yer alıyorum. İşim kompozitör diye geçiyor. Ben bütün elementleri toplarım kendi sahneme koyarım. Sahnenin filme uyumunu sağlarım. Mesela seni oturduğun koltuktan çıkarıp merdivenlerin tepesine koyabilirim. Photoshop gibi düşünün.
- Türkiye'deki görsel efektleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Bence çoğu çok kötü durumda. Yurtdışında Türk sineması "Dünyayı Kurtaran Adam" ile hatırlanıyor. Türk olduğumu öğrendikten sonra bana hemen Dünyayı Kurtaran Adam filmini ya da Türk Süperman'i soruyorlar. Çok merak ediyorlar.
- Son zamanlarda hem sinemaya hem de görsel efektlere ilgide artış var diyebilir miyiz?
Evet. Çünkü eskiden bu kadar çok film çekilemiyordu. Şimdi teknoloji de uygun olduğu için kısa sürede çekilebiliyor. Çocuklar ve yeni jenerasyon da bu konuyla çok ilgili. Bu da onları görsele yönlendiriyor. Ancak bir yandan da bu görsel zenginlik çocukların hayal güçlerini ellerinden alıyor. Artık sokakta top oynayan çocuk kalmadı. Şimdiki nesil başkalarının hayal ettiklerini düşünüyor. Kendisi hayal kurmuyor.
DÜNYA ÇOK UFAK - Gelecekte bizi sinemada teknik olarak neler bekliyor?
Sinemada 3D ölecek. Alternatifi 2D olacak. Orijinal görüntü izleyeceğiz. 3D ile 3 boyutlu bir şey izlemiyorsunz. Sadece biraz derinlik veriliyor. 3D filmin bazı dezavantajları da var. Baş ağrısı ve göz problemlerine neden oluyor. Ben Hobbitleri izledim. Sabaha kadar uyuyamadım.
- İzmir, yaratıcı gücü olan bir şehir. Ancak sinema ile tiyatroda ön plana çıkmıyor. Sizce neden?
İzmir, dünyadan izole yaşıyor. Bu biraz etkiliyor. Dünya artık çok ufak. On sene önce böyle işlere nasıl başvurulur hayal edemezdik. Ama şimdi öyle değil. Dünyanın öbür ucuyla iletişim halindeyiz.
Levent Haseki kimdir?
28 yaşında olan Haseki, İzmir Ekonomi Üniversitesi'nden mezun oldu. Mezun olur olmaz Avustralya'ya giden Haseki, 4,5 senedir aktif olarak görsel efekt uzmanı olarak çalışıyor.
