• BUGÜNKÜ YENİ ASIR
  • Namaz Vakitleri
  • VavTv Canlı Yayın
Zengezur Koridoru: Bir küresel satranç oyunu

BÜLENT ERANDAÇ

Zengezur Koridoru: Bir küresel satranç oyunu

Tüm yazıları
Giriş Tarihi: 29 Temmuz 2025

ABD'nin Suriye Özel Temsilcisi ve Ankara Büyükelçisi Tom Barrack, ABD Başkanı Trump'ın karakutusu- çok yakın dostu. Trump'la direkt konuşan, Trump adına bilfiil Ortadoğu Kafkasya taktiklerini belirleyen bir tüccar ve Büyükelçi.
Barrack, 13 gün önce Kafkasya'nın Geleceğinde tarihi rol oynayacak, Türkiye ile Azerbaycan, Asya Türk Devletlerini direkt bağlayacak, Türklerin TURAN YOLU olarak isimlendirdiği, KÜRESEL KORİDOR ZENGEZUR'un 100 yıllığına ABD'ye kiralanmasını istemişti. ABD'nin Ankara Büyükelçisi Tom Barrack'ın Zengezur Koridoru konusunda "32 kilometrelik yolu 100 yıllığına bize verin, siz de ortak kullanın" teklifinde bulunması, KÜRESEL ODAKLARDA TANSİYONU YÜKSELTMİŞ, jeopolitik mahfillerde derin analizlere yol açmıştı.

KÜRESEL KORİDORLAR
Bilindiği gibi Başkanımız Recep Tayyip Erdoğan en büyük hayallerinden biri olan "Zengezur Koridoru" konusunda, her zeminde en kısa sürede hayata geçirerek, dost ve kardeş Azerbaycan'la kara yolu ve demir yolu irtibatını Nahçıvan üzerinden kesintisiz hale getireceğiz.
Komşumuz İran'ın da dahil olacağı ortak projelerle bölgemizi inşallah bir barış ve refah havzasına çevirmeyi istiyoruz. Kimseyi dışlamadan ve dışarıda bırakmadan bu süreci yöneteceğiz" değerlendirmesinde bulunuyor.
Amerika'nın dünya hegemonyası için Çin'i kuşatmakta olduğu bir süreçte, Çin-Avrupa hattındaki en stratejik köprü ZENGEZUR KORİ- DORUNA Başkan Trump'ın has adamı Barrack'ın göz dikmesine ihtiyatlı yaklaştı. Çin ve Rusya'nın sınır tellerine dokunmuştu. Erdoğan ve Aliyev gardını aldı. Küresel Koridora TAM sahip çıkan görüşmeler yapıldı. ABD'ye meydanın boş olmadığı iletildi. Diplomatik çevrelere göre, Zengezur Koridoru yüzde 40 Ankara, yüzde 40 Bakü, yüzde 20 Ermenistan payı ile hayata geçirilmesi planlanıyor.
3 Küresel Koridora gözler çevrili.
1) TÜRKİYE'NİN IRAK Basra Körfezi Lav limanından Musul- Ovaköy-Türkiye-Avrupa KALKINMA YOLU
2) Amerikan'ın IMEC (Hindistan- Suudi Arabistan-İsrail-Hafya- Doğu Akdeniz) 3) ZENGEZUR KORİDORU

ZENGEZUR'UN ÖNEMİ
Zengezur Koridoru üzerinden şekillenen yeni bir Avrasya jeopolitiğini ve stratejik satrancın yeniden gündeme geldiği bir reel politik süreç yaşanıyor. Zengezur Koridoru, bugün bölgenin Avrasya coğrafyasını birbirine bağlayan bir geçiş güzergahı olmasının ötesinde, Avrupa-Avrasya ekseninde düşünülmesi gereken stratejik bir hat haline geldi. Bu koridor aynı zamanda, Azerbaycan ve Türkiye'den Orta Asya'ya uzanan Doğu-Batı eksenli "Orta Koridor" Dünya da Koridor savaşlarının yaşandığı bir dönemde, Zengezur Koridoru hem Çin hem de Batı açısından son derece stratejik ve hassas bir dengenin merkezi konumuna geldi.
Zengezur Koridoru, kardeşlerimiz Azerbaycan ile Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti arasında doğrudan kara bağlantısı sağlaması planlanan, nihayetinde Türkiye'nin Asya Türk Devletlerine direkt bağlanmasını içeren, jeopolitik ve jeostratejik açıdan önemli bir ulaşım hattı projesi. Zengezur Koridoru, Azerbaycan'ın batı topraklarını Nahçıvan'a bağlayan, Türkiye'nin Orta Asya'ya uzanan bir kara bağlantısı kurmasını sağlayacak stratejik bir hat. Bu koridorun hayata geçmesi, Türkiye ve Azerbaycan için büyük bir ekonomik ve siyasi kazanç anlamına geliyor.
Azerbaycan ile Ermenistan, kalıcı barışın sağlanması hususunda son görüşmelerini yapıyor. Cumhurbaşkanımız Erdoğan, diplomasi çalışmalarını hızla sürdürüyor.
Zengezur Koridoru'nun açılmasıyla Nahçıvan lojistik merkeze dönüşecek. Koridor, Ermenistan'ın gelişimi için de büyük katkı sağlayacak. Zengezur Koridoru açıldığında Türkiye, Rusya pazarına Azerbaycan üzerinden dahil olacak. Zengezur Koridoru'nun hayata geçirilmesiyle Türk Dünyası'nın ticari, lojistik ve siyasi bağları güçlenecek. Kafkasya bölgesinde 2025 yılında, yaşanan gelişmeler, sadece yerel dengeleri değil, küresel güçlerin de dikkatini çeken stratejik bir mücadeleyi ortaya koyuyor.
Bu hamleye kendi stratejik çıkarlarını korumak adına sert bir karşılık veriyor. Ancak bu karşı duruş, İran'ın iç yapısındaki kırılganlıkları daha da görünür hale getiriyor. İran, Kafkasya üzerindeki etkisini kaybetme ve Ermenistan'la kurduğu stratejik iş birliğinin zayıflaması riski taşıdığından karşı hamle yapıyor. İran, Türkiye ve Azerbaycan'ın Zengezur üzerinden İran üzerinden geçmesi, Tahran'ın bölgedeki etkinliğini korumasını ve transit ticarette kontrolü elinde tutmasını düşünüyor. Rahmetli İran Cumhurbaşkanı Reisi, Zengezur'a yakınlık gösteriyordu. Maalesef şüpheli bir helikopter kazasında hayatını kaybetti. Azerbaycan Türkleri, Zengezur Koridoru'nun gerçekleşmesini milli bir dava olarak görürken, İran bu projeye tam destekten uzak duruyor.

YENI BİR DÖNÜŞÜM
Bu durum, İran'ın halihazırda ekonomik krizle ve Batı'nın yaptırımlarıyla zayıflamış olan iç yapısını daha da kırılgan hale getirme riski de içeriyor.
Zengezur Koridoru meselesi, sadece bir kara bağlantısından ibaret değil. Bu proje, Kafkasya'nın geleceğini şekillendirecek stratejik bir hamle. Kafkasya'nın ZENGEZUR satranç tahtasında, taşlar hızla yer değiştiriyor. Türk Cumhurbaşkanları,Erdoğan ve Aliyev net bir biçimde Zengeur'da tam sahip olmayı isterlerken, Erivan'la görüşmeler belirli bir noktaya geldi.

ASYA-AVRUPA AFRİKA BAĞLANTILARINDA TÜRKİYE KİLİT ÜLKE. Zengezur koridoru, hem Çin'in Bir Kuşak Bir Yol projesi hem de Doğu-Batı eksenlerinde yeni bir ticaret ve enerji geçişinin de kavşak noktası olacak. Diğer yandan Çin ve açısından DoğuBatı aksı buradan bağlanacak. "Hazar Geçişli Doğu-Batı Orta Koridor Girişimi" Hazar Geçişli Doğu-Batı Orta Koridor (Orta Koridor), tarihi İpek Yolu'nun canlandırılması projesinin en önemli bileşenlerinden birini oluşturmakta ve Çin'den başlayarak, demiryolu ve karayolu bağlantılarıyla Orta Asya'ya, sırasıyla Kazakistan/Türkmenistan güzergahı üzerinden Hazar Geçişi kullanılarak Azerbaycan ve Gürcistan rotasını takip ederek ülkemize, Türkiye üzerinden ise Avrupa'nın diğer ülkelerine uzanmaktadır.
Bu çerçevede, Bakü/ Alat (Azerbaycan), Aktau/Kuryk (Kazakistan) ve Türkmenbaşı (Türkmenistan) limanları Hazar geçişindeki kombine taşımacılık için kullanılmaktadır. Devamında, BaküTiflis-Kars (BTK) Demiryolu Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşmaktadır. Ülkemizi Orta Asya üzerinden Çin'e bağlayan "Orta Koridor" bağlamında gümrüklerarası işbirliğine yönelik "Kervansaray Projesi"nin yanı sıra, Asya ve Avrupa'yı birbirine bağlayan ve 29 Ekim 2013 tarihinde açılan "Marmaray", 26 Ağustos 2016 tarihinde açılışı yapılan "Yavuz Sultan Selim Köprüsü", 20 Aralık 2016 tarihinde hizmete giren Avrasya Tüp Geçidi, 8 Mart 2022 tarihinde faaliyete geçen 1915 Çanakkale Köprüsü tamamlanmış projeler arasındadır.

SONUÇ
Gelecekte, ZENGEZUR KORİDOR geçişli Orta Koridor, Avrupa ile Asya arasında bir küresel ticaret yolu olarak Kuzey Koridoruna oranla daha hızlı, daha ekonomik, daha güvenli, iki bin km daha kısa, iklim koşulları bakımından da daha elverişli olup, Çin ile Avrupa arasındaki ulaşım süresini 18 güne indirmektedir. TÜRKIYE YÜZYILINDA ÜLKEMİZ, DÜNYANIN KADERİNİ BELİRLEYECEK KÜRESEL KORİDORLARI İLE KİLİT ÜLKE OLACAK VE TARİH YAZACAK.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.