'Milano'da patlama yapacağız'

Bakü ve Katar'a mağaza açacaklarını söyleyen Feridun Yeşilyurt ve oğlu Onur Yeşilyurt, Milano'daki mobilya fuarında gövde gösterisi yapacaklarını söyledi

RÖPORTAJ: SİNAN DOĞAN
Türkiye'nin mobilya modasında uluslararası temsilcisi olan FY Mobilya, artık dünyanın farklı yerlerinde mağazaları olan bir marka haline geliyor. Önce Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de, sonra da Katar'ın Doha kentinde iki mağaza açmaya hazırlanan FY, bu sene dünyanın moda merkezi Milano'da düzenlenecek fuarda gövde gösterisi yapacak.
FY Mobilya'nın yurtdışına açılma projesinin hayalini kuran FY Mobilya'nın Kurucusu Feridun Yeşilyurt ve o hayali gerçekleştiren 35 yaşındaki oğlu Onur Yeşilyurt ile konuştuk. "Artık ustalık çağındayız" diyen Feridun Yeşilyurt, "Miami'de, Singapur'da müşterilerimiz vardı. Bundan sonra mağazalarımız da olacak. 28 yıllık firma olarak Premier Lig'de oynuyoruz. Dünyada var olmanın yolu size ait ürünler üretmekten geçiyor" diyor. FY'nin tasarımlarının önemli bölümünü gerçekleştiren Onur Yeşilyurt, "Biz mobilyacı değiliz, modacıyız. Tasarımlarımız o kadar kesinleşti ki artık bakanlar, 'Bu sizin işiniz' demeye başladı" dedi.
- Feridun Bey, bize FY'nin öyküsünü anlatır mısınız? Sektöre hangi yenilikleri taşıdınız?
* Kocaman bir laf olacak ama İzmir'de bir FY Mobilya öncesi bir de sonrası var. İzmir, mobilya sektörü içine kapalı iken biz bazı yeniliklere öncülük yaptık. Butik mobilyacılığı, mobilyada showroom kavramını biz getirdik. Mobilya mağazalarının içinde sanat galerisi kavramını getirdik. Olur mu dendi, sonuçta oldu. İnsanlar evlerini giydiriyorlar ama duvarlarına ne asacaklar? Onun için sanat galerisi yaptırdık. Kar etmeden sanata destek vermeye çalıştık. 2000'li yıllarda ihracat seferberliği başlayınca, İzmir'le yetinmemeye karar verdik. Ankara, İstanbul değil, kalktık yurtdışı fuarlarına katılmaya başladık. Amerika'da, Japonya'da mağazalar kurmayı hayal ettim. İşte bakın, Beverly Hills'de, Miami'de, Osaka'da, Singapur'da müşterilerimiz var.
- Yurtdışı atağınız, müşterilerle sınırlı kalmayacak değil mi?
* Yurtdışına açılma benim hayalimdi ama onu gerçekleştirmek oğlum Onur'a düştü. Oğlum 2002'den itibaren şirkette görev alınca yurtdışına açılma kararını hayata geçirdik. Bu yıl dünyanın üç ayrı şehrinde FY Mobilya'nın mağazalarını açacağız. Biri Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de, diğeri Katar'ın Doha kentinde olacak. Üçüncüsünün adını netleşince söyleyeceğiz. Daha önce müşterilerimize mal satıyorduk. Sonra talep gelince mağaza açma kararı aldık. Azerbaycan'da her şeyi yeniden yapıyorlar. Her tarafı yıkıp yeni binalar yapıyorlar. Hazar Denizi kenarına bir yılda 11 kilometre uzunluğunda kordon yaptılar. Bu yatırımları düşünerek biz de Azerbaycan'a girdik. Bakü'de 3 bin 500 metrekarelik bir mağaza yapıyoruz. Orası bir dizayn center olacak. Azerbaycan'ın 1 numarası olacak. FY ekibi tarafından 5 ay süren çalışmalar sonucu mağaza hazırlandı. Hedef Mayıs'ta mağazayı açmak. Doha'da büyük bir malikane düşünüyoruz. Hedef bin metrekarelik bir mağaza. 5-6 yer bulundu. Onları inceleyip çalışmalara başlayacağız.

'1 numara olacağız'
- Dünya mobilya fuarlarına düzenli katılan bir firmasınız. Bu yıl yeni çalışmalarınız var mı?

* 9 Nisan'da Milano'da dünya mobilya moda günleri başlıyor. Dünyanın en seçkin mobilya fuarı orası. 500 bin metrekare alana sahip. Dünyadan 2 bin firma katılıyor. Türkiye'den 3 firma kabul ediliyor. Oraya paranızla giremiyorsunuz. Para veriyorsunuz ama yetmiyor. Türkiye'yi fuarda biz temsil edeceğiz. Oraya 5 ayrı koleksiyon ile katılacağız.
- Ege Bölgesi mobilya sektöründe hangi noktaya geldi?
* Ege olarak 20 yılda yapabileceğimiz atakları yapabilirdik. Daha fazlasını yapabilirdik. Biraz İzmirli olmamızın, Akdenizli olmamızın payı vardır. Agresif değiliz. Bir de ne yazık ki geçmişteki krizlerden İzmir firmaları çok olumsuz etkilendi. Biz 28 yıl önce FY'yi kurduğumuzda var olan firmalardan sadece iki tane kaldı. Bunlara rağmen yine İzmir'den çok kıymetli firmalarımız çıktı. Aslında bu markaların sayısı bir İnegöl, bir Kayseri kadar çok olmalıydı. 2013 yılı ve sonrası için mobilya sektöründen çok umutluyuz. İnşaat sektöründeki gelişmeler, kentsel dönüşüm projeleri ile bir toparlanma yılı olacak. Yurtdışına açılan bütün firmalar çok düzenli bir yükselme gösteriyor. Bundan dolayı sektör ve ülke adına çok umutluyuz.
- Hakikaten sektör için ihracat yolu açık mı?
* Evet, fuarlarımıza dünyanın her yerinden ciddi alıcılar gelmeye başladı. Eskiden Avrupa'dan mal alan Ortadoğulu müşterilerimiz, 11 Eylül'den sonra Avrupalıların yaklaşımı nedeniyle bize yöneldi. Türkiye hala onlar için Osmanlı toprağı. Ayrıca Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın gayretleri ile Türkiye'nin imajı Ortadoğu, Türk Cumhuriyetleri ve Afrika'da sürekli yükseliyor. Sektörümüzü çok başarılı bir gelecek bekliyor. Bu yıl ihracat hedefimiz 2 milyar dolar. 2023 hedefimiz de 6 milyar dolar.
İlkokulda başladı
- Onur Bey sizin mobilyaya, tasarımcılığa merakınız nasıl başladı?

* İlkokulda ilk odamı kendim çizmiştim. Çünkü bildim bileli bu işin içindeyim. İlk tasarımım lise yılarına ait. İtalya'da eğitim gördüm. 2002'den beri firmanın ihracat projesiyle beraber bilfiil işin içindeyim. 10 yıldır gitmediğim yer kalmadı. Biz kendimizi mobilyacı değil, modacı olarak görüyoruz. O nedenle gittiğimiz her yerin yaşam tarzını öğrenmeye çalışıyoruz.
- FY'yi yurtdışına açmak sizin fikriniz miydi?
* Hayır, fikir babamdan çıktı. Ama yurtdışına açılmanın altyapısı vardı. Bir gün babam, 'Milano Fuarı'na katılıyoruz' deyince çok şaşırmıştım. Bir Türk firmasının o fuarda yer alması imkansızdı. Ama biz bu süreci çok iyi geçirdik. Milano'ya, Köln'e, Singapur'a gittik. 3 yıl arka arkaya bu fuarlara katıldık. Sonra da yurtdışında mağaza açmaya karar verdik.
- Bu yıl Milano Fuarı'nda hedefleriniz neler?
* Bu yılki fuarı çok önemsiyoruz. Ciddi bir patlama yapmayı ümit ediyoruz. Birkaç yıldır özellikle tasarım yapmaya başladıktan sonra zevkimiz, tarzımız aynı noktada birleşti. Kendimize özgü bir koleksiyon oluşturduk. O kadar çizgilerimiz kesinleşti ki o tasarımı bizim yaptığımız anlaşılıyor. Müşteri 'tam sizlik bir ürün' diyor. Bu sene Milano Fuarı'nda standımızı büyütmek istedik. Hemen ikiye katladılar. Ve bizi en ön hole aldılar. Bu yıl fuarda çok daha doğru bir müşteri portföyüyle karşılaşacağız.

5 ayrı koleksiyon
- Feridun Bey, tasarımlarınızı nasıl yapıyorsunuz?

* Bize tasarım yapan 9 kişilik bir ekibimiz var. 5 kişilik de mimari ekibimiz bulunuyor. Bu bizim ülke için çok önemli bir rakam. 22 senedir tasarım yapıyoruz. Ama son 9 yılımız, olgunluk ve ustalık yılımız oldu. İtalya'dan baktığınızda da ürünümüzün çok iyi tasarlandığı görülüyor. Milano'ya 5 koleksiyon ile katılıyoruz. 2'si Onur'un, biri benim, biri Emre Olur ve Sevil Coşkun'un. Biri de tasarım timinin ortak çalışması. Çok iddialı bir sayı 5 koleksiyon. Bu ürünler İtalya, Fransa, Almanya ile rekabet edecek tasarım kalitesinde. Türkiye'yi çok iyi temsil edeceğiz, olay yaratacağız.
Uçak dışında her yerde spor yapıyor
Feridun Yeşilyurt, uçak dışında her yerde sabah sporu yapacak kadar seviyor sporu. Yeşilyurt, "Ben çok klasik adamım. Her sabah saat 06.00'da kalkarım, ancak 10.00'da işe gelebilirim. Çünkü düzenli spor yaparım. Yüksek tempolu yürüyüşü tercih ederim. Uçak hariç her yerde spor yaparım. Her sabah 2 gazete ve 10 sayfa kitap okurum" diyor. Oğluyla çok güzel bir uyum içinde çalıştıklarını belirten Yeşilyurt, "Bana uyumlu derler ama oğlumun bana yaklaşımı onun başarısı. Hep arkadaş gibi derler ama biz baba oğuluz, iş arkadaşıyız. Ne yapacaksak oğlumun haberi olur. Onun onayından sonra adım atılır. Dünya güzeli iki torunumuz var. Milano'ya da torunlarımız Derin ve Kuzey'in adını taşıyan koleksiyonlarla katılıyoruz. Derin'in üzerinde 2 yıldır çalışıyorduk. Kuzey henüz 9 aylık. Onun bir iki parçası ile fuara gideceğiz" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.