Dinleyiciler Göz Ardı Edilmemeli!
Çok uzun konuşmak ya da birçok konuyu bir araya sıkıştırarak anlatmak çıkar yol değildir. Konuşan bir kimse neler söylüyorsa dinleyiciler onu kolayca anlayabilmelidir. Konuşmacı somut örnekler vererek konuşmasını kolay anlaşılabilir hale getirebilmektedir. Dinleyen kimseler de böylece anlatılan konu ile kendi ilgi alanları arasında bir bağlantı kurabilmektedir. Bir başka deyişle konuşmacıyı dinleyen kimseler söylenen sözlerden yeni bakış açıları kazanabilmektedir.Bir konuşmacının dinleyicilerle karşılıklı göz teması kurması yararlı olmaktadır. Dinleyicilerin konuşan kişiye odaklanmaları anlatılanların daha kolay anlaşılmasını sağlamaktadır. Bir konuşmacının sürekli belli bir noktaya bakarak konuşması, bir başka deyişle dinleyicileri göz ardı etmesi, katılımcıların ilgisini dağıtmaktadır. Konuşma durgun ve tekdüze olmamalıdır. Konuşmacı beden dili ve ses tonuyla dinleyicileri etkilemeye çaba harcamalıdır.
Konuşmacı sunuşu sırasında yüzü, mimikleri ve beden diliyle dinleyicilere birtakım mesajlar verebilmelidir. Dinleyicilere daha etkili bir biçimde hitap edebilmek için yaşanmış örneklere ve sade bir anlatıma ihtiyaç duyulmaktadır. Dinleyiciler konuşmacıya sorular sorarak ele alınan konuların daha kolay anlaşılmasını sağlayabilmektedir. Konuşmaların somut ve anlaşılabilir olması bu nedenle büyük bir önem taşımaktadır. Bir konuşmacı çok hızlı konuşuyorsa ve kısa sürede çok söz söylemeye çalışıyorsa bu da bir yarar sağlamamaktadır. Bir konuşmacı izleyicilere daha iyi ulaşabilmek için çaba harcamalıdır. Çoğu zaman deneyimlere dayalı kişisel görüşler sohbet havası içinde anlatılırsa daha etkili olmaktadır. Çok söz söylemek ve yüksek sesle inandırıcı olmaya çalışmak başarılı bir sonuç vermemektedir.
Yeni Atılımlar Yapma
Bir kimse topluluk karşısında konuşmaya hazırlanırken dinleyicilere neler verebileceğini ve özellikle onlara nasıl ulaşabileceğini belirlemek için bir konuşma planı yapmalıdır. Dinleyicilerin ilgisini çekmek için konuşmacının birtakım ayrıntılar üzerinde durması gerekmektedir. Bir konuşma makinası ya da bir robot gibi yapılan konuşmalar çoğu zaman dinleyicilerin ilgisini dağıtmaktadır. Konuşmacılar iş dünyasındaki yenilikler ve onlara nasıl ulaşabileceği konusunda dinleyicilerin kafasında birtakım sorular ve fikirler oluşturmalıdır. Bir konuşmacının ana hedefi ne kadar çok şey bildiğini göstermek değil, dinleyicileri yeni atılımlar yapmaya teşvik etmek olmalıdır.